Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: OBDII problem

  1. #1

    OBDII problem

    Hejsan
    Jag har sedan ett par år använt min Scantool OBDII läsare till min 9-5 -99 utan problem. Bilen gick med ett -00 aeroprogram då.
    Nu har jag bytt trim-mjukvara till ett avsett för en -99 och lyckas efter det inte få någon som helst kontakt med bilen via OBD läsaren.

    Boxen jag har nu kommer från -06, kan det ge något sånt här problem? Canbuss börjar ju användas på senare årsmodeller.

    Någon expert här som kan ge en hint? Kan tillägga att provat att koppla in läsaren på polarens 9-5 aero -01, och det funkade finfint.

    mvh

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    61

    Re: OBDII problem

    Citat Ursprungligen postat av frostgrey 9-5
    Hejsan
    Jag har sedan ett par år använt min Scantool OBDII läsare till min 9-5 -99 utan problem. Bilen gick med ett -00 aeroprogram då.
    Nu har jag bytt trim-mjukvara till ett avsett för en -99 och lyckas efter det inte få någon som helst kontakt med bilen via OBD läsaren.

    Boxen jag har nu kommer från -06, kan det ge något sånt här problem? Canbuss börjar ju användas på senare årsmodeller.

    Någon expert här som kan ge en hint? Kan tillägga att provat att koppla in läsaren på polarens 9-5 aero -01, och det funkade finfint.

    mvh
    kolla detta forum...

    http://jkbpower.egetforum.se/index.php

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Man kan göra lite felsökning för hand mha HyperTerminal (Windowsprogram som brukar finnas under Program->Tillbehör->Kommunikation).

    Man startar en ny session i HyperTerminal och väljer den serieport som scannern är inkopplad på. Sen kan man börja skriva in kommandon för hand och se om scannern kan hitta något matchande kommunikationsprotokoll. Vilka kommandon man kan ge finns beskrivet i dokumentationen för den ELM-krets som scannern är byggd på. Någon av de här länkarna kan vara användbara:

    http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM323DS.pdf
    http://www.elmelectronics.com/DSheets/ELM327DS.pdf

    Du måste först kolla om du har en ELM323 eller ELM327 för att veta vilket av dokumenten du ska läsa.

    Börja med att ge kommandot ATZ för att starta om scannern.
    För ELM327 kan du sen ge kommandot ATDP för att se vilket protokoll scannern valt.
    För bägge kretsarna kan man sen ge OBD-kommandot 0100 och hoppas på ett resultat. Sen kan man testa med att ge kommandot 0105 som ger motortempen.

    Men hur som helst borde det funka med Scantool. Det låter som att OBD2 inte är aktiverat på den mjukvaran som finns i boxen.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: OBDII problem

    Citat Ursprungligen postat av frostgrey 9-5
    Hejsan
    Jag har sedan ett par år använt min Scantool OBDII läsare till min 9-5 -99 utan problem. Bilen gick med ett -00 aeroprogram då.
    Nu har jag bytt trim-mjukvara till ett avsett för en -99 och lyckas efter det inte få någon som helst kontakt med bilen via OBD läsaren.

    Boxen jag har nu kommer från -06, kan det ge något sånt här problem? Canbuss börjar ju användas på senare årsmodeller.

    Någon expert här som kan ge en hint? Kan tillägga att provat att koppla in läsaren på polarens 9-5 aero -01, och det funkade finfint.

    mvh
    Troligtvis är det fel nuffror i trimboxen.
    Den känner inte igen det.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Här kommer en gissning. Om man tittar på Motorstyrsystem i WIS så kan man välja med eller utan OBD2 och det tolkar jag som att i vissa modeller (eller kanske snarare på vissa marknader) så finns det inget stöd för OBD2. Trimprogrammet som inte fungerar med OBD2-scannern skulle kunna komma från en sådan marknad.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  6. #6
    Tack för tipsen!

    Det är ju sannolikt att detta har med programmet att göra. För att vara helt säker på det, och att det inte är något glapp el dylikt i själva bilen skulle man antingen flytta boxen till en annan bil, för att se om felet följer med, alternativt sätta in en annan box i min bil.
    Kan man läsa OBDII utan att gifta in boxen tro?

    Det är en ELM323 krets jag har.
    Jag skulle haft en till styrbox till nu...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Hmm.. Elm323 klarar väl inte can? Det är väl bara elm327 som gör det..
    Kan tänka mig att de senare boxarna har övergått till can numera..
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    ELM323 klarar protokoll ISO9141/KWP2000
    ELM327 klarar protokoll ISO15765-4 (CAN) / ISO14230-4 / (KWP2000) / ISO9141-2 J1850 VPW / J1850 PWM
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    -06 skall oxå köra diagnosen via DICE som gateway. (dvs. K-lina)
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    -06 skall oxå köra diagnosen via DICE som gateway. (dvs. K-lina)
    Hum, var inte med där riktigt. Betyder det att -06 boxen skall fungera i mitt fall?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av frostgrey 9-5
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    -06 skall oxå köra diagnosen via DICE som gateway. (dvs. K-lina)
    Hum, var inte med där riktigt. Betyder det att -06 boxen skall fungera i mitt fall?
    Ja, det betyder det. Boxen pratar bara med P-bussen och märker inte om det är K-line eller CAN i OBD2-kontakten. Sett från boxen så kommer alla externa meddelanden (utanför P-bussen) från MIU (Main Instrument Unit) och hur det ser ut på andra sidan MIU behöver boxen inte bry sig om.

    Här finns en liten utläggning om nätverkstoppologin i T7: http://jkbpower.egetforum.se/viewtopic.php?t=33
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Liknande ämnen

  1. Kan jag använda OBDII på min 9-5a
    Av Buppie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •