Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Det som inte får hända har hänt. (Motorproblem)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87

    Det som inte får hända har hänt. (Motorproblem)

    Ja, jag gråter floder nu ungefär... Det som inte får hända har drabbat mig. En kall morgon skulle jag upp och jobba. Jag hämtade i sedvanlig ordning mina medarbetare och far iväg. Saaben går som vanligt fint. Förutom en sak, det är svinigt kallt. Tempen står på knappt halva så jag tycker att motorn ska vara varm åtminstone. Tänker något i stil med "nåja det blir varmt snart".

    Men det blev aldrig varmt. I kupen åtminstone. När tempmätarn har snuddat vid det röda ett par gånger stannar jag bilen invid en väg och ber till alla gudar som finns i hela världen.

    Mina farhågor besannas med stöd av en fd bilmekare, tillsammans känner vi på kylaren som är kall. Ispropp löd hypotesen och det borde stämma då denna ispropp försvann efter ett tag (fartvinden höll förmodligen den "kvar"). Happ. Bara att ringa chefen efter skjuts och stå och frysa i -18 i en timme.

    Stelfrusen utför jag jobbet.

    När jag åker hem, och tillbaka till 9000 så tar sig ångest/rädsla/pengaflykt sig en ny innebörd. Bilen startar inte, ens med starthjälp, och återigen blir det till att frysa tills bärgning kommer.

    *Ängslig väntan i två veckor*

    Nu har min glada vardag blivit ännu mörkare, mekanikern meddelar att motorn läcker väldigt mycket tryck och det kanske inte är värt att laga, toppen kan ha blivit skev, liksom kolvringar och kolvar. Detta är bekräftat av flera mek. och nu lämnar jag ut min sargade själ till er på forumet - vad fasiken ska jag ta mig till?!

    Reparera? Köpa ny motor? Värt att laga? Alla tips välkomnas med öppna armar.


    Det gäller alltså bilen i signaturen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Det är väl toppen som slagit sig av värmen. Be dem plana toppen, alternativ skaffa en begagnad topp och släng på. Inte är det jordens undergång heller
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87
    En mekaniker sade att risken fanns att även kolvar och kolvringar kan ha tagit stryk. Hur vanligt är detta?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    NJa, det beror på...
    Kan ha klarar sig helt ypperligt, i ditt fall tror jag att de är OK.
    årsmodell?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Jag skulle inte tro det iallafall. Det var ju en ganska begränsad tid motorn tog stryk. Att toppen blir skev av hög värme och börjar läcka komp/kylvätska är dock inte ovanligt. På med en fixad topp så ska du se att den blir som ny igen Glöm inte oljebyte bara!
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87
    Det är en årsmodell 1994. Det kanske inte framgick i texten, men bilen kördes uppskattningsvis 10-12 minuter efter det att jag hade iaktagit att den började bli varm. Idiotiskt att inte stanna direkt, men tempmätaren har varit knas förut.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Idiotiskt, ja.... Men, shit happens!

    Se till att det inte står vatten i cylindrarna.
    Gör ett kompressionsprov, Av med toppen o laga...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Min topp gick åt pipan...hosta upp 8000 bilen är som ny nu.
    9000 CSE A50 -97 (220hk)

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av AeroSmith
    Min topp gick åt pipan...hosta upp 8000 bilen är som ny nu.
    8000:- Köpte du ny topp på Saab eller?

    Går att komma undan billigare så kolla runt, jobbet tar väl ca 3 timmar, att byta topp.

    Planing runt 500-1000 eller mer beroende på skador såklart..

    Hade ett liknande på rpoblem på mon og900, bilen kokade men kylaren var iskall, detta på sensommaren.. Termostaten var inte original och kärvade, bytte till Saab original, kosta runt 100-lappen..

    Kosta på det när allt ändå är löst..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av AeroSmith
    Min topp gick åt pipan...hosta upp 8000 bilen är som ny nu.
    8000:- Köpte du ny topp på Saab eller?

    Går att komma undan billigare så kolla runt, jobbet tar väl ca 3 timmar, att byta topp.

    Planing runt 500-1000 eller mer beroende på skador såklart..

    Hade ett liknande på rpoblem på mon og900, bilen kokade men kylaren var iskall, detta på sensommaren.. Termostaten var inte original och kärvade, bytte till Saab original, kosta runt 100-lappen..

    Kosta på det när allt ändå är löst..
    Jag lämna in bilen på saab....de drabbar väl ingen fattig heller
    9000 CSE A50 -97 (220hk)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    72
    Oj... Här väntar man sig ett inlägg om att din mamma har hängt sig, din flickvän har omkommit i en bilolycka eller planet med närmsta vännen har gått ner i atlanten.

    Det är ju bara en jäkla motor i en gammal bil. Få lite perspektiv mannen...

    Visst är det tråkigt att få bilen stående, men du låter ju som... ja att allt av ovanstående har hänt.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87
    Få perspektiv... Det handlar om att få intresse Och tydligen fungerade det Hursomhelst.. Vi får se hur detta slutar.. Jag hör av mig. Tack för era svar-

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Om inte toppen är jätteskev, så borde du ju klara dig undan med 1500-2000:- om du gör jobbet själv.
    Jag planade min topp för ett år sedan passade på att byta alla centilstyrningstätningar också. Jag betalade ca 1200:- för planing + byte av alla ventilstyrningstätningar + toppbultar + arbetet på en motorfirma.
    Jag hade aldrig bytt en topp eller gjort ett liknande jobb förrut men det tog bara en dag ändå.

    Är toppen för skev, så gå till en skrot. Du kan nog få en för 1500:- där.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Polaren fick ju byta hela motorn efter ett vevlager ras.
    Så de är väl lite billigare med en topp.
    Sen kolla skroten efter en begagnad. Finns att få tag på fina.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Polaren fick ju byta hela motorn efter ett vevlager ras.
    Så de är väl lite billigare med en topp.


    MVH

    F
    ja, jämföra äpplen med meloner va det ja...

  16. #16
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    jag planade min 2.3 långtopp gratis på min utbildning.. hehe så nu har jag lärt mig att plana toppar också

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87
    Bilen är ute på remiss hos en annan (mer erfaren vad jag anser) mekaniker som ska kika vad det går att göra. Jag har sträckt mig till att kunna byta toppackning och plana toppen. Annars blir det "ny" motor.

    Jag hör av mig i ärendet

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    87
    Nu är bilen hämtad. Mekanikern har bytt topplockspackning och planat toppen 0,1 mm. Även bytt några fler packningar och satt i den nyare modellen av motorvärmare b la.

    Känns skönt att den rullar igen. Tack för era tips!

    Lärdom: kolla glykolhalt och ge inte upp hoppet

  19. #19
    Grattis! Skönt att höra att allt är igång och funkar fint! Satt och titta på bilderna och tänkte "den måste han fixa" Hur mycket gick det på om man får fråga?

    Mvh Freddy

Liknande ämnen

  1. Det som inte får hända - og9-3 T7 drar olja
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 15:35
  2. Motorproblem, startar inte, ng900
    Av sabes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 17:08
  3. Motorproblem, SAAB 9-5 '00/'03 - inte löst ännu ...
    Av root i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 10:50
  4. Besiktningen vad kommer hända?
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 20:59
  5. Vad kommer hända med saab tror ni?
    Av the_Mattsson i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •