Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Felsökning dieselvärmare 9-5 2,2 TiD 2004

  1. #1

    Felsökning dieselvärmare 9-5 2,2 TiD 2004

    Hej,
    Jag behöver tips på orsak till mitt problem med dieselvärmaren. Vid startförsök startar den som den ska men efter 4-5 minuter så stänger värmaren ner men SID fortsätter att räkna ner som om brännaren fortfarande gick. Bränslepumpen tickar, den bolmar inte så fruktansvärt och jag känner mig ganska säker på att den tänder som den ska.

    Någon med bra ideer?

    Mvh
    Peter

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Tänder den och brinner den så länge så låter det som att den överhettar och stänger ner.
    Vattenpumpen går säkert fortfarande och värmaren startar säkert efter några minuter när den svalnat?
    Cirkulationsproblem kan man kanske gissa på.
    Nu är det väl en Eberspächer och de är jag inte så insatt i men... nåt sånt kan det vara.
    Fast är du säker på att B-pumpen fortsätter att ticka?? Låter MYCKET konstigt att pumpen skulle ticka på och värmaren slockna efter att ha brunnit bra i 4min.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Hej och tack för svar,
    Jag får lov att ursäkta min otydlighet. Så här går det till:

    Brännaren startar som den ska vid manuell uppstart via SID. Dvs pumpen börjar ticka, man kan höra att värmaren tänder, det kommer rök (inga våldsamma mängder). Värmaren går i ca 4-5 minuter och det börjar bli varmt på kylvattenslangarna som ansluter till brännaren.

    Efter 4-5 minuter slutar pumpen ticka och brännaren verkar gå in i någon form av nedsläckningscykel för att till slut stänga av sig helt. Den försöker inte starta om igen men nedräkningen i SID fortsätter och värmar symbolen visas.

    Jag har varit inne på överhettning och ska börja rota i det. Om jag har förstått det rätt sitter det en flamvakt som även är temp sensor? Om den är felaktig kan det ju vara ett mätfel helt enkelt. Annars tänkte jag försöka kolla cirkulationspumpen till kylvattnet och även om avgasrör och tilluft är blockerade på något vis. Andra ideer mottages tacksamt.

    Mvh
    Peter

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Steg #1 är att säkerställa korrekt vattencirkulation.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare 9-5 06 TID
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:46
  2. Dieselvärmare
    Av PeA_Filipstad i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 00:09
  3. Felsökning dieselvärmare OG9-3 tips och schema?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •