Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: SAAB 9-3SS = Skrot !?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49

    SAAB 9-3SS = Skrot !?

    Fundera, har alla som har 9-3SS egen verkstad hemma?

    Menar min krånglar så mycket att den är mer på verkstaden än hemma.
    Ingen kan komma till mig att påstå att det är en bra bil, möjligen att det är en tekniskt och snygg att titta på. Men ordet kvalitet verkar tyvärr fallit ut ur systemet någonstans på vägen. Har en gammal Saab 900 GL-85 som har mindre verkstadstid än min SS och den har gått BETYDLIGT mer.

    Så säger då det ALDRIG MER EN SAAB och kommer ALDRIG rekomendera någon att köpa en.

    edit:
    Glöm det där med slitage, bilen har inte gått mer än 8000mil.
    Har haft flertal andra bilar som gått mer än 8000mil där man bara gjort service och kanske 1 max 2 godwill saker. (Audi & MB och Honda kan nämnas blad dessa)
    Bilen är inte misshandlad eller något ting utan väldigt välskött och vad har man fått för det?

    Så besvikelsen är stor när en 85a har bättre kvalite än en 03a.
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Det låter inget vidare. Vad är det för problem du har?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Jag skulle säga tvärt om.
    Nästan inga fel alls på 9-3ss/sc

    Mvh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Tja i dag var det Antisladdsystem ur funktion, förra veckan var det spolaren, veckan innan dess var det stötdämparna.

    Sen veckan innan dess var den på service. Då klagade jag på trasiga säkerhetsbälten men mera. Tändingslåset har strulat.

    Tja kort sakt allt har strulat, eller kommer att strula verkar det som....
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Låter som ett extremt måndags ex.
    Finns inte många såna och Hoppas verkligen att din bil blir bättre snart.

    MVH

    f
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Husky
    Tja i dag var det Antisladdsystem ur funktion, förra veckan var det spolaren, veckan innan dess var det stötdämparna.

    Sen veckan innan dess var den på service. Då klagade jag på trasiga säkerhetsbälten men mera. Tändingslåset har strulat.
    Antingen har du fått ett måndagsex, eller så har sakerna använts väldigt flitigt och drabbats av "normal slitage" inom en kortare tidsperiod än de flesta andra bilar - eller så har du bara haft lite missflyt. Det händer oss alla åtminstone en gång i livet, och vissa drabbas oftare än så.

    Lycka till med vilket märke du nu kommer att välja. Jag hoppas att du kommer att klara dig utan service, byte av stötdämpare samt eventuella problem med olika typer av elektronik och rörliga delar...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Låter som ett extremt måndags ex.
    Finns inte många såna och Hoppas verkligen att din bil blir bättre snart.

    MVH

    f
    Den uppfattningen får inte jag när jag läser på forumet, nästan tvärrt om att det finns väldigt många måndags ex....i frågarsätter igentligen hur mycket folk acceptera. Én bil till det priset som en saab kostar SKALL inte måndags EX existera överhuvutaget.

    EDIT: det som stod här var inte passande....
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Citat Ursprungligen postat av Husky
    Den uppfattningen får inte jag när jag läser på forumet, nästan tvärrt om att det finns väldigt många måndags ex....
    Fast så kan du ju inte resonera. Att det skrivs om problem här på forumet gör att det verkar väldigt koncentrerat och vanligt - men du får inte glömma bort att det skrivs inlägg när man vill ha hjälp med vissa problem - och att det inte skrivs något om positiva upplevelser av dito saker, samt att forumet inte är representativt för någonting vad gäller större delen av de bilar som SAAB sålt.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag har inte haft problem med stötdämparna på min 9-5a. Hurra vad min bil är bra.
    Titta, positiva saker. Vem tror du har något intresse av att posta sådana saker, och vad tror du att någon som använder forumet har för utbyte av den typen av information?

    "Ingen", och "nada", är rätt svar på de frågorna.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884
    Citat Ursprungligen postat av Husky
    Én bil till det priset som en saab kostar SKALL inte måndags EX existera överhuvutaget.
    Kolla bara på engelska bilar.
    Elfel och delar som inte passar el är fastsatta korrekt.
    Och där ligger priserna bra mycket högre.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Detaljkvalitéen tycker jag är under all kritik på SS/SC. Däremot så har min 9-3 SS fungerat bättre än jag trodde när det gäller resten. Det enda som bytts på min är radion. Sen är klart att den klonkar om dämpare och fjädrar. Men Saab envisas med att säga att det inte är någon fara med det. Så jag kör väl vidare

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    Och jag har precis köpt en 9,3 ss med 19,000 mil på mätaren och den har det aldrig varit fel på enligt förra ägaren. Hoppas jag får vara nöjd i fortsättningen också. Visst fel kan uppstå men det får man räkna med.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av root
    Citat Ursprungligen postat av Husky
    Den uppfattningen får inte jag när jag läser på forumet, nästan tvärrt om att det finns väldigt många måndags ex....
    Fast så kan du ju inte resonera. Att det skrivs om problem här på forumet gör att det verkar väldigt koncentrerat och vanligt - men du får inte glömma bort att det skrivs inlägg när man vill ha hjälp med vissa problem - och att det inte skrivs något om positiva upplevelser av dito saker, samt att forumet inte är representativt för någonting vad gäller större delen av de bilar som SAAB sålt.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag har inte haft problem med stötdämparna på min 9-5a. Hurra vad min bil är bra.
    Titta, positiva saker. Vem tror du har något intresse av att posta sådana saker, och vad tror du att någon som använder forumet har för utbyte av den typen av information?

    "Ingen", och "nada", är rätt svar på de frågorna.
    Forumet fyller sin funktion, precis som du säger man får hjälp och nej det kanske inte är representativt för saab i stort.

    Vad jag vill är att provocera lite och få veta vad folk igentligen tycker om sina saabar framför allt nyare 9-3or (03-)framåt.

    Kastar inte enbart skit på SAAB, har som det står i första inlägget en 85a 900 GL tyvärr tar väl rosten den. Har bara bytt slitdelar på den och servat den går som en klocka.

    Sägas kan väl också göra att min mor haft ett flertal Saabar då 9-5or och det har inte varit något större strul med dem.

    Vad jag i frågarsätter är hur en så pass ny bil kan hålla så låg kvallite.
    Menar hur kommer då kommande modeller att vara, kvalitets problem löser man inte över en natt.
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Finns inget som heter krångelfri bil...

    Till och med Lexus strular. Man får acceptera detta och stå för kostnaderna.

  14. #14
    Kan meddela att inget annat bilmärke idag håller dess bättre kvalitet. t.ex en bekants volvo s80 v8 som haft styrboxenboxen sönder två gånger på 300 mil. Bra eller? Inte kallar han bilen för skit ändå. Täcktes knappt erkänna problemet

    En bekants far hade en 530i bultmatadorwerkstad som ny
    av 2003 årsmodell. Fullständigt försvinnande av servoverkan på broms och styrning i 180 km/h på autobahn. Fin fint, han tog kontakt med bmw, som i sin tur tog tillbaka bilen och gav honom en ny för att problemet inte gick att åtgärda hette det.. Tror ni den nya bilen var någo bättre?
    Nix,samma problem, men eftersom det var firmabil orkade han inte gnälla och vänta på leverans av ny bil. Han fick leva med skitet.

    Förövrigt vår 9-3 ss vektor hade vi i 4000 mil, utom några som helst problem. Jippie, borde jag kanske skriva en tråd om den då?
    Saab 9-5 quaife, wössner F40 vector 2006, Saab 9-5 vector wagon 2002
    Saab 9000 CSE 2,0T ,Saab 9000CC 2,0T skruvad Di+Apc SÅLD
    Saab 9000 cs 2,3T T5suited SÅLD
    Saab 900 s T16 Redbox SÅLD :.( Saab 900 gl (T16) SÅLD

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Finns inget som heter krångelfri bil...

    Till och med Lexus strular. Man får acceptera detta och stå för kostnaderna.
    Acceptera det, nej säger jag det skall man inte göra, om man gör det så får ju tillverkaren den signalen att det är ok. Visst småfel en eller två stycken. Kan man väl även som jag skrivit innan tycka vara okej. Men när bilen inte gör annat än att krånga tycker jag inte man skall acceptera det.
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0T
    www.utvecklingsingenjor.se

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    om du vill ha en bil som inte krånglar så måste jag väl även varna för Volvo s80 t6! en arbetskamrat köpte en sådan ny för över 400 000! och den har inte annat än krånglat, det mesta är bytt på den och den har spenderat otaliga dagar på verkstad.. han har tom blivit erbjuden pengar för att hålla tyst om alla problem.. där ser man.. inte bara saab alltså som har problem. säkrast är nog att köpa en cykel utan växlar..
    9000 2,3t A50 -97

  17. #17
    Tendensen är tydlig

    Med finesser kommer fel

    Jag skulle föredra manuella stolar och enkel AC (om någon)

    Bilen blir lättare, drar mindre och kostar mindre i skatt

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av Husky
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Finns inget som heter krångelfri bil...

    Till och med Lexus strular. Man får acceptera detta och stå för kostnaderna.
    Acceptera det, nej säger jag det skall man inte göra, om man gör det så får ju tillverkaren den signalen att det är ok. Visst småfel en eller två stycken. Kan man väl även som jag skrivit innan tycka vara okej. Men när bilen inte gör annat än att krånga tycker jag inte man skall acceptera det.
    Jag håller med dig men ju mer avancerade bilarna blir och ju mindre de får kosta, desto mindre lär livslängden vara.

    Läste någonstans att en ny bil idag förväntas hålla i cirka 10 år.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Har kört 4000 mil med min SS -04. Förutom det vanliga klonket om dämpare och fjädrar så är det enda problemet som uppkommit att förarstolen "knarrar" vilket den inte gjorde från början.

  20. #20
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Okey det är tråkigt att du överger saab.. Men det är ditt val. Som sagt det finns inga felfria bilar ute på marknaden.. Volvo bilar som brinner upp tex. Sen så har du andra bilmärken som har problem men det har ju de andra här inne skrivit..

    Själv så har man inte råd att köpa sig någon SS/SC.. Så man får köra den gula 9000 ett tag till..

    Lycka till med bilen..

    mvh//Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Saab skrot i trollhättan??
    Av Mekarbruden i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 11:44
  2. Saab skrot
    Av volvo240tic i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 03:07
  3. Saab skrot
    Av saaberik i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 18:06
  4. skrot
    Av Davidt8 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •