Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motor byte. Hjälp med några kablar.

  1. #1

    Motor byte. Hjälp med några kablar.

    Håller på att byta motor och har precis från ihop den nya.

    * En kabel som går från ett av hjulena på sidan (vid generator remen) leder ingenstans. Den har något med strömen att göra.
    Ska den sitta någonstans på motorn eller ska den sitta någonstans i motorrumet?
    Lite pinsamt om man lyfter ner motorn och sedan kommer på att den ska sitta under motorn


    * Finns ju en som sitter precis på insugningsröret. Men sedan finns det en neranför insuget, var ska den leda?
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Din förklaring av kablarna suger....

    Färg på isoleringen, storlek, har de kontakt isf hur många stift osv osv kan hjälpa en hel del.

    Dock kommer den en gissning från min sida.

    Kabeln som kommer "ifrån hjulena" tror jag är vevaxelgivarkabeln från vevaxelgivaren som sitter bakom remskivan/svängningsdämparen på vevaxeln.
    Denna kabel har sitt kontaktstycke till kabelmattan under insuget (3 polig).

    Kan det vara så att de 2 kablarna du undar över skall ihop....?

    Som sagt....det är en gissning men kan du beskriva lite bättre så kan vi/jag ge ett säkert svar.

  3. #3
    ( Kabeln som kommer "ifrån hjulena" tror jag är vevaxelgivarkabeln från vevaxelgivaren som sitter bakom remskivan/svängningsdämparen på vevaxeln.
    Denna kabel har sitt kontaktstycke till kabelmattan under insuget (3 polig). )


    Menar precis den. Jag hittade verkligen inte den kontakten någon stans där i kabelhärvan.

    Finns ju 4 st kontakter under till spridarna, en till en annan givare på insuget. men hittade ingen som annan.. Måste ha missat den helt. får kolla igen! taCK !
    Saab 9000 -91 2,3l Turbo

Liknande ämnen

  1. El fel efter start med kablar/byte av batteri
    Av tayfunhardy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 10:54
  2. Några problem att få 05:ans motor i en 9-5:a -99?
    Av Morrison i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 02:14
  3. Några frågor om motor
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 15:34
  4. fråga om motor byte på en års 88 till 94/97 behöver hjälp
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •