Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SAAB 9-3 Aero SS -03 fel lagar sig själv!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Janne
    Inlägg
    4

    SAAB 9-3 Aero SS -03 fel lagar sig själv!

    Hej därute! Jag fick ett felmeddelande på min bil (check engine). Koden som firman fick fram var att en givare till lambdan slutat fungera (överspänning) Detta skulle kosta 3500:- att fixa, men dom hade inte givaren på lager. Nu har felindikatorn slocknat! Är det vanligt att fel lagar sig själva på bilar nuförtiden? Går det att köpa givare på andra ställen än SAAB verkstan? jag tycke 2700:- för givaren är lite saftigt. Den är ju ganska enkel att byta själv, om den nu verkligen är trasig.
    Mvh Janne

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    De e vad den kostar. Du kan kanske komma ner ett par hundra billigare på Mekonomen. Sen är det väl 2 sonder på din tror jag. Men den borde hålla 15-16000 mil iaf.

    Räcker med att du fått kondensvatten i soppan från macken för att det ska reagera konstigt. Då blir det fel lambdavärden.
    I med RedLine S1 vid nästa tankning så löser det sig nog.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    48
    Du borde kolla att det är bytt programvara i T8
    Det är ganska mycket som är förbättrat på nyare programvaror
    t.ex bättre "takeoff" (starkare på låga varv) = mindre motorstopp
    tidiga SS var inte roliga att krypköra med


    Sabar
    99EMS-72 900i-84 900S-90 90002,0t-96
    9-3SS-05....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Ja, välkommen till felsökningens värld, intermittenta fel är fantastiska, det menas att de kommer och går, vissa felkoder sätts när nånting inte är som det skall under typ ett par ms, sen kan det funkar bra för evigt. men felkoden sparas ett par körcykler för det. Kommer den tillbaka (vilket är mycket troligt) är det bara att byta lambda alternativt kolla kablaget till lambdan. Sen är jag 98% säker på att SS har bredbandslambda = rätt dyra. Men jag är jävligt packad atm. så jag kan mycket väl ha fel. rätta mig gärna.

    Sen skall alla tidiga -03:or vara sps:ade med mjukvara som gör de körbara, dock finns det tydligen en och annan som inte är fixad, vi fick fixa en för några veckor sen, jävligt märkligt att tidigare ägare inte tyckt den var slö på låga varv

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Janne
    Inlägg
    4
    Tack för infon! Nu var de iofs. inte lamdan som felkodade utan en givare. Men det verkar vara ok nu för det har inte kommit upp något nytt fel. Det är nog så att det var "dålig" bensin. Jag kom på at jag slängde i för en hundring på en lite mack dan innan felkoden kom. Sen tankade jag fullt nästa dag och sen sloclnade lampan efter ca 10 mils körning. När det gäller uppdateringar av mjukvara så är den säkert gjord. Bilen går som ett skott och är stabil i alla varvtal. Samt förvånande snål på soppa.
    Jag testade att köra en 3 mils sträcka i laglig hastighet (90) och lät bli att öka gaspådraget i uppförsbackar (-10 km/h) och då drog den 0,54l/mil enligt datorn!

    Mvh Janne

Liknande ämnen

  1. Abs som lagar sig själv?
    Av ka_linkan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 22:07
  2. Hjälp hur lagar man en OG900 Aero vinge rätt??
    Av stoffe77 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 21:32
  3. svårt att byta koppling själv? 9-5 aero
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 23:24
  4. 9-5 Aero startar sig själv?!?
    Av Elken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •