Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trimplaner 9-3 aero -01, lite funderingar.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Trimplaner 9-3 aero -01, lite funderingar.

    Hej!

    Hade tänkt mig att plocka ihop alla delar som behövs enligt Maptuns spec för steg 5, montera själv och sedan köra och mappa.

    http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=70

    Meningen är givetvis att få det till så billig peng som möjligt.
    Hade tänkt att snickra ihop mitt eget avgas, 3" hela vägen och racekat. Även kobran och IC:n skulle jag kunna fixa ihop själv. Någon som har mått/ritning på en kobra modell större som är samma/likvärdig med Maptuns?

    En annan fundering gäller turbon. Har läst så många trådar jag har hittat i ämnet, men ändå blir jag inte riktigt klok på det hela.
    Grundtanken är alltså ett 18T #6.

    1. Kan jag skicka det jag har (original) för uppgradering och på så sätt få det billigare eller är det utbytessystemet som gäller?
    Kanske blir det samma kostnad där?

    2. Har sett något om att handla ett 18T volvoagg och sedan skaffa ett Saab #6 och sätta dit? Troliga priser? Dock svårt att få tag på Saab #6 har jag förstått.

    3. Enligt Maptuns spec ska det bli ca 315hk. Enligt vissa här på forumet så räcker ett 18T ganska precis till det och enligt vissa får man ut nästan 350hk stabilt. Någon som vill uttala sig, eller utveckla resonemanget lite. Man vill gärna ha lite marginal.

    4. Vad händer om man tar ett 18T och smäller på ett #7 istället? Finns det som passar bolt on på original grenrör? Om det inte passar till DP gör inget eftersom jag ändå bygger ett eget. Vad händer med egenskaperna? Orkar det med mer med #7? Blir det sämre spool up? Hur stor skillnad är det med ett 19T?

    5. Enligt Maptun är det portat turbinhus och slipade turbinblad på deras 18T. Vad innebär det? Av vilken anledning gör man det?

    Jag har inga direkt tankar om att gå längre än till dessa ca 315hk, så jag behöver inget större agg av den anledningen. Om det mot förmodan blir mer, så blir det att porta toppen. Det blir i så fall bara minsta möjliga, som att plocka bort gjutskägg och jämna till ytan.

    Hoppas att det inte blev för mycket på en gång.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Trimplaner 9-3 aero -01, lite funderingar.

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    En annan fundering gäller turbon. Har läst så många trådar jag har hittat i ämnet, men ändå blir jag inte riktigt klok på det hela.
    Grundtanken är alltså ett 18T #6.

    1. Kan jag skicka det jag har (original) för uppgradering och på så sätt få det billigare eller är det utbytessystemet som gäller?
    Kanske blir det samma kostnad där?

    2. Har sett något om att handla ett 18T volvoagg och sedan skaffa ett Saab #6 och sätta dit? Troliga priser? Dock svårt att få tag på Saab #6 har jag förstått.

    3. Enligt Maptuns spec ska det bli ca 315hk. Enligt vissa här på forumet så räcker ett 18T ganska precis till det och enligt vissa får man ut nästan 350hk stabilt. Någon som vill uttala sig, eller utveckla resonemanget lite. Man vill gärna ha lite marginal.

    4. Vad händer om man tar ett 18T och smäller på ett #7 istället? Finns det som passar bolt on på original grenrör? Om det inte passar till DP gör inget eftersom jag ändå bygger ett eget. Vad händer med egenskaperna? Orkar det med mer med #7? Blir det sämre spool up? Hur stor skillnad är det med ett 19T?

    5. Enligt Maptun är det portat turbinhus och slipade turbinblad på deras 18T. Vad innebär det? Av vilken anledning gör man det?
    Hej,

    1. Du kan skicka ditt för uppgradering, men tveksamt om du kommer undan billigare än "utbytespriser". Kan vara värt att kolla runt lite dock, skiljer ibland i pris mellan de firmor som säljer aggen.

    2. Om du får tag i ett #6 hus så KAN man göra så. Du behöver även porta upp wastegatekanal dock, samt modifiera ett Saab kompressorhus (du har annan anslutning till kobran)

    3. Till 315 hk räcker det. 350 hk får väl anses vara någon slags maxmax. Jag har sett papper på 340 hk på BF98 och 350 hk på E85. Själv ligger jag väl tvåa med 344 hk... (De två sistnämnda dock med ett 19T #6, men jag är ytterst tveksam om det ens ger ett decimalkomma mer än ett 18T).

    4. Se ovan betr. 19T. Det FINNS #7 hus som är bolt on, men knappast tillgängliga för vanliga dödliga om man säger så...

    5. Portat turbinhus är för att öka flödet något. Man portar även wg-kanalen för att undvika skenande grundladdtryck. Slipade turbinblad är en "nödlösning" som görs för att "simulera" ett större turbinhus. Ger något försämrad respons, men dessa aggregat är så rappa att responsen knappast blir nämnvärt lidande totalt sett.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Hej
    Funderar på att bli odödlig. Så var finns dessa
    Bolt on #7 hus att uppbringa.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    KK> Jag tackar för infon, suveränt. Får se hur jag ska göra.

    Beträffande portningen av toppen. Är det något där som gör att man ska välja ett större agg?

    Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    5. Portat turbinhus är för att öka flödet något. Man portar även wg-kanalen för att undvika skenande grundladdtryck. Slipade turbinblad är en "nödlösning" som görs för att "simulera" ett större turbinhus. Ger något försämrad respons, men dessa aggregat är så rappa att responsen knappast blir nämnvärt lidande totalt sett.
    Är det det som ett 19T råder bot på alltså?

    Hur mycket sämre blir ett 18T utan portning och slipning, jämfört mot ett med portning och slipning?
    (Bortsett från WG-kanalen)

    Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    upp!!
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Hej,

    18T resp. 19T är bara beteckningarna på kompressorerna. Förändringar på turbinsidan påverkar inte dessa annat än indirekt. Skillnaden mellan 18T och 19T kan tyckas liten, primärt ligger den väl i att 19T har något bättre verkningsgrad vid höga massflöden, säg 5% tumme-pek.

    Att slipa turbinbladen är en nödlösning baserad på ekonomiska grunder.

    mvh/Ragnar

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Aha! Tackar för svaret Ragnar.

    Någon som kan svar på om portningen av toppen spelar någon roll för turbovalet i detta fall?

    /Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Någon som kan svar på om portningen av toppen spelar någon roll för turbovalet i detta fall?
    Hej,

    Spelar knappast någon roll vid de effekter vi talar om här.

    T5-kammar är däremot att rekommendera.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    T5 kammar? Utveckla gärna.

    /Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    T5 kammar? Utveckla gärna.
    Kamaxlar från T5 kortmotor, t ex B234L el. B234R. De är i princip identiska i alla 9000 från 94 och framåt (ja, även i NG900).

    De lyfter registret lite lagom sådär, typ 300 rpm ungefär. Matchar en 18T ypperligt. Jag har kört med såna i båda mina 9-5:or.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero Avställning & lite funderingar
    Av Emil.m i forum Projekt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 21:21
  2. Lite funderingar 95 vs 98 oktan. Saab 9-3 aero ss.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:23
  3. Lite APC funderingar...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •