Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Nya bilar ökar förarens belastning

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Nya bilar ökar förarens belastning

    SAAB har genom tiderna haft erkänt bra klimatanläggningar. Redan 84 när 9000 fick ACC hade bilen flera sensorer som den agerade på och till exempel avfrostade framrutan när så kunde tänkas behövas.
    Nu skall bilar utrustas med "AI" vilket uppenbarligen är till för att ÖKA förarens belastning. Se här exempel från nya Renault 5 som har "AI-assistent":
    Skärmavbild 2024-02-26 kl. 10.52.14.pngSkärmavbild 2024-02-26 kl. 10.52.23.png

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag hatar klimatanläggningen i beredskapsbilen jag kör nu, en skoda scala.

    Det finns typ auto och off i panelen, plus tempvred, resten ska man använa genom en otroligt opedagogisk touchskärmmeny.

    Dessutom finsn det inga reglage för på/av på utblåsen utan det verkar regleras via nån motor, suck.


    OG9-5's klimatanläggning är inte så avancerad till utssendet men den är ju ett under av funktion och lätthanterlighet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Det är ju inte tillåtet att pilla på sin mobil när man kör, det tycker jag inte är fel.
    MEN den här jättestora pekskärmen som de flesta tillverkare sätter mitt på instrumentpanelen, som man dessutom måste styra de flesta funktionerna från, hur trafiksäkert är det?

    Ha det gött, Sven

    3 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    MEN den här jättestora pekskärmen som de flesta tillverkare sätter mitt på instrumentpanelen, som man dessutom måste styra de flesta funktionerna från, hur trafiksäkert är det?
    Inte ett dyft om du frågar mig.
    I konsekvens med att man inte får pilla på sin mobil när man kör känns det snarare logiskt att man inte skall få pilla på andra liknande paneler.

    Citat Ursprungligen postat av SFS 2017:1284
    10 e §1Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet.
    Hur är det ens möjligt?
    Man kan ju inte se ut framåt och i backspeglarna, ha koll på hastighetsmätaren mm samtidigt som man försöker träffa exakt rätt yta på den stora touchskärmen. Speciellt inte om man har tryckt fel och måste återställa något man aldrig sett tidigare innan man kan trycka på rätt ställe. Skärmen är oftast helt slät så man måste titta noga för att träffa rätt. Man hinner köra ganska långt under den tid det tar att trycka rätt.

    Citat Ursprungligen postat av SFS 2017:1284
    10 e §1forts
    Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.
    Vilket tillkommit för att polisen skall enkelt kunna slå till utan att diskutera om användandet av telefonen "inverkar menligt på förandet av fordonet" eller inte. Det är väl vettigt.


    Om man skall försöka göra sig lustig över detta allvarliga ämne. Och funderar på hur man försöker lösa saker med fler och fler lagar och förbud kan man utveckla det ytterligare.
    Då kanske man kan bli haffad av en nitisk petig polis för att hålla volymratten i handen när man justerar volymen på sin handsfree eller radio?

    Besiktningen kategoriserar blinkers och backspegel som kommunikationsutrustning vid kontrollen. Kan man bli haffad för att hålla backspegeln när man justerar den. Eller för att man håller blinkersspaken i handen vid färd?

    För varje ny polis behöver vi nog minst två nya advokater/jurister.
    Hm hm hm vilka är det nu som skriver lagtexterna hm hm hm det är sent nu

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Visst, vi gammelgubbar kan tjafsa om de stora skärmarna
    Det jag ser som extra korkat här är att bilens "smarta" (typ, samma funktion som SAAB hade 1984) assistent tolkar sensorerna som att avfrostning av vindrutan krävs. Inte så att assistenten _gör_ det, nä, den skriver en lång text som du som förare skall ta ställning till!
    Jamen, om "du" nu är så smart så du identifierat att avfrostning behövs, GÖR det då istället för att berätta att du skulle kunna göra det om jag som förare tar mig tid att snacka med assistenten. Hål i huvudet.

    5 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    354
    Medlem#
    -
    Jag är nu inte så gammal (42)... jobbar med IT, avskyr de stora skärmarna i bilar, tycker de borde förbjudas av säkerhetsskäl.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag har inte så mycket emot skärmen i sig, problemet är när man "gömmer undan" funktioner som man behöver komma åt medans man kör där, OTROLIGT irriterande, jag vill kunna hitta knapparna utan att titta på dom, eller i värsta fall kasta ett öga bara och sen känna den.

    Absolut värst är ju när viktiga funktioner typ bakrutedefrost döljs under undermenyer i det grafiska gränssnittet, som troligen inte går att komma åt med handskar på heller, suck.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Visst, vi gammelgubbar kan tjafsa om de stora skärmarna
    Skärmar är egentligen en bra teknik. Problemen är i huvudsak två.
    • Ett att skärmen sitter så man måste ta blicken från körningen. Men det går ju enkelt att lösa genom att lägga informationen i huvudinstrumentet.
    • Två att man inte, som tidigare, kan avgöra var en "knapp" finns med känseln. Med touchskärm går det inte. Nu måste man nästan alltid titta på skärmen för att kunna trycka på rätt "knapp".

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det jag ser som extra korkat här är att bilens "smarta" (typ, samma funktion som SAAB hade 1984) assistent tolkar sensorerna som att avfrostning av vindrutan krävs. Inte så att assistenten _gör_ det, nä, den skriver en lång text som du som förare skall ta ställning till!
    Jamen, om "du" nu är så smart så du identifierat att avfrostning behövs, GÖR det då istället för att berätta att du skulle kunna göra det om jag som förare tar mig tid att snacka med assistenten. Hål i huvudet.
    Förstår precis och håller med.
    Bilarna (Saabarna i alla fall) var egentligen intelligentare, smartare förr. Utan att berätta hur eller varför blev det rätt, så föraren kunde fokusera på att köra.

    En gång i tiden införde Saab en värmedyna i sätet med en av/på knapp. Inga olika lägen och ingen AI som frågar om något den redan vet svaret på. Bara en termostat så det blev rätt temp. Vad jag kommer ihåg fungerade det utmärkt. Betydligt bättre än alla "förbättrade" funktioner jag senare har stött på i Saabar och andra bilar.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Och sätesvärmaren slås på först när den känner av att någon sitter i stolen (i og95 ivilketfall)
    Smarta finnes borde finnas med eller utan skärm. Mest imiterande är väl att dom nu ställer tillbaks allt i default läge vid start.
    Själv tänkte jag inaktivera infällning av backspeglarna vid minusgrader för att skona motorerna men måste OTA uppkoppla mig först....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132
    Det kommer inte bli färre skärmar i närtid... Jobbade med infotainmentboxar för några år sedan. Highend enheterna hade stöd för 8 displayer, alla kopplade till samma CPU.

    Fick lite feeling en dag och dunkade in lite jobbsaker i 9-5an

    Screenshot from 2024-02-28 07-20-56.jpg

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Som allt annat så tar det lite tid tills marknaden mognar och vi får etablerade "bruksmönster".
    Klimatanläggningen i min moderna bil är bra nog i autoläge att den egentligen aldrig behöver justeras.
    Men när det är svinkallt ute kan jag manuellt slå på lite mer värme och utblås i baksätet så att ungarna bak prioriteras.
    För 15år sedan var de flesta biltillverkare noviser på touchskärmsinterface, och envisades idiotiskt nog med att bygga sina egna operativsystem (med allt för få resurser). Resultatet blev ganska förutsägbart; katastrofalt dålig UX och gav många en dålig syn på dessa interface.
    Sedan ca 2015 har de flesta tillverkare fått till OK lösningar, och med allt billigare sensorer har till och med lågprisbilar OK automatik idag.
    Behöver man ofta justera klimatinställningarna i bilen, så är det helt enkelt klimatanläggningen som är dålig. Jo det finns fortfarande bilar idag som har dåliga klimatsystem, tex en del kinesiska bilar ser ut att ha utvecklats utan ordentliga vintertester, andra bilar som Fisker Ocean, har inte färdigutvecklat klimatsystem vid lansering.
    Att ha fysiska knappar högt upp hjälper ju vid sådana tillfällen, men det ska ju inte behövas, då har man redan misslyckats med automatiken.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Fast det kan faktiskt finnas tillfällen när automatiken kan behöva justeras, oavsett hur bra den är:
    Massor av imma i bilen vid start på grund av att det fanns en massa smält snö från dagen innan.
    Jag är varm när jag kliver in i bilen och vill ha mer kyla än nöden kräver, rakt i nyllet.
    Osv.
    Problemet uppstår när det är förbaskat svårt att åstadkomma det jag vill, om jag behöver ändra.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Ja grejen här är att det är människorna i bilen som skall kunna bestämma hur de vill ha det vid varje tillfälle. Och att bilen bara skall leverera det som önskas. Utan en massa extra justeringar för att få exakt den ev ändring man önskar. Till exempel: Vill man öka temp från 18C till 23C skall man få det utan "tjafs" och utan att passera 27C eller 15C.

    Självklart skall alla sådana här inställningar vara kopplade till föraren. Varje förare skall med automatik få exakt de inställningar som de var när föraren lämnade bilen. Även om en eller flera andra kört bilen sedan dess och ändrat efter sina preferenser. Hur många bilar som inte klarar det idag vet jag inte. Men till viss del fanns det redan för över 25år sedan i en del bilar.

    Min gissning är att helt släta touchskärmar placerade så föraren måste ta blicken från vägen i en ganska nära framtid kommer att vara lika ute som mobiltelefoner med utdragbar antenn.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    354
    Medlem#
    -
    Jag tycker de enkla vredena som finns i alla mina bilar (alla saknar ACC), är allt som behövs, ingen extra komplexitet för mig tack. Jag önskar mig en bil där man instället fokuserade på att raffinera de grundläggande sakerna utan att man satte till en massa nya funktioner som ökar systemets komplexitet. Simpelhet, hållbarhet, tålighet. Men jag förstår jag är ganska ensam i detta.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    354
    Medlem#
    -
    Trevlig video om bl.a. detta ämne

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 158
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Jag tycker de enkla vredena som finns i alla mina bilar (alla saknar ACC), är allt som behövs, ingen extra komplexitet för mig tack. Jag önskar mig en bil där man instället fokuserade på att raffinera de grundläggande sakerna utan att man satte till en massa nya funktioner som ökar systemets komplexitet. Simpelhet, hållbarhet, tålighet. Men jag förstår jag är ganska ensam i detta.
    Jag håller i princip med dig, men jag drar gränsen lite annorlunda. Det stora problemen kom när man började gå över till bussystem, dvs det som kom med og9-3 och og9-5, men just dessa modeller har (till skillnad från många konkurrenter) dels väldigt högkvalitativa elsystem samt att man med Tech2 har samma fulla insyn i bussystemet som Saab själva.

    Så länge intelligensen sitter i enskilda enheter (som og900 och 9000) som det är ett litet antal enheter som går att till 100% felsöka och byta utan att påverka resten av bilen så ser jag det som Ok, och just 9000 klockrena ACC (samt ABS och Trionic) tillför verkligt värde och (undantaget ABS) inte systemet svårare att underhålla. ABS Mark IV på 9000 93-95 är väldigt robust (96 fick lite sämre kontaktdon för hjulsensorerna), tyvärr är Mark II lite benägna att gå sönder/slitas ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast det kan faktiskt finnas tillfällen när automatiken kan behöva justeras, oavsett hur bra den är:
    Massor av imma i bilen vid start på grund av att det fanns en massa smält snö från dagen innan.
    Jag är varm när jag kliver in i bilen och vill ha mer kyla än nöden kräver, rakt i nyllet.
    Osv.
    Problemet uppstår när det är förbaskat svårt att åstadkomma det jag vill, om jag behöver ändra.
    Nyare bilar har fuktsensor i framrutan som känner av och automatiskt håller imman i schack.
    Problemet med god klimat reglering är att med alla flaps och distributions möjligheter så blir helmanuell reglering väldigt komplicerad. Är man klimat-fetichist är kanske det en tilltalande tanke, men för 99,9% av befolkningen blir det nog bli ingen hit.
    Nej, ett bra klimatsystem ska bara finnas där och fungera i bakgrunden, utan att man tänker på det.

    Vill man ha kall luft en stund är det ju bara att dumpa temperaturen en stund, regleringen förstår då att du vill ha en kallare känsla och gör som du vill. Men mixningen av friskluft/resirk, avfuktning (ac) effekt, luft distribution osv osv hanteras fortfarande automatiskt. Att sitta och pilla med allt detta som i 70-talets mekaniska anläggningar hade vart som att flyga helikopter.
    Senast redigerat av Gullpotet den 2024-03-16 klockan 01:43.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    354
    Medlem#
    -
    Fuktsensor bara mera saker som kan gå sönder sönder, plus kontrollsystemen själva. Bara ännu en liten del som fördyrar bilägandet litet, något som man enskilt kan avfärda förstås och peka på bekvämligheten det ger, men när alla små saker kombineras...

    Det är en olycklig utveckling, det kommer i slutändan ta bilar ur vanligt folks händer då de i ett skede kommer tippa över en viss gräns där dom blir för dyra och komplicerade att äga eller underhålla på individuell basis. Framtiden blir förmodligen mera allmän transport och leasing. Jag tror vi är i dagsläget och balanserar på den avvägningen.

    Ägandet är en utdöende modell.
    Saab 900 T16 -1990

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Den ökande komplexiteten med fler och fler finesser i bilarna är inte oproblematisk.

    Antalet komponenter och funktioner i ett system, en bil, påverkar hur ofta den går sönder och dess livslängd. Ju fler delar och funktioner som kan gå sönder ju större är sannolikheten att någon av dem faktiskt slutar fungera. Med fler och fler delar och funktioner som samverkar blir flera av dessa "spindlar i nätet" dvs när de slutar fungera blir bilen tekniskt oanvändbar. Eller klarar inte besiktningen och blir juridiskt oanvändbar.

    En elmotor håller därför längre än en förbränningsmotor. En T-Ford håller längre än en Saab 9-5 eftersom den inte är lika komplex. Bilar som underhålls enligt plan har en livslängd på (minst) 20-25år. Det finns fortfarande delar till en 25år gammal Saab att köpa. Men sannolikheten att detta gäller för dagens bilar om 25år är mycket tveksam. Av den enkla orsaken att den tekniska utvecklingen av elektronik, datorer, sensorer går så fort. Tror någon att det kommer att gå att hitta t.ex. programvara och touchskärmar till dagens Tesla, Byd, Volvo, Kia och Ford om 25 år?

    Det är inte otroligt att det kommer att vara lättare att, underhålla, hitta delar och reparera en T-ford än dagens Ford Focus om 25år.
    Eller för den delen en Saab 99 jämfört med en Tesla model Y.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Du missar att komplexitet är relativt. För 40år sedan var en simpel tv en komplex pryl med mängder med handlödade komponenter som typiskt dog efter några år.
    Idag kan du köpa en tv med inbyggd dator, wifi osvosv som kommer kunna gå i många tiår utan minsta service, från vilken kinesisk tillverkare som helst, för en spottstyver.
    På samma sätt ersätts gårdagens CANbus komponenter med ett fåtal höghastighetsenheter med virtuella maskiner som sköter all processering i bilarna på ett mycket mer kostnadseffektivt och robust sätt.
    Det är alltså i själva verket det faktum att sensorer och komponenter blivit extremt mycket billigare och mer robusta som möjliggör att vi nu bygger mer komplexa system, inte tvärt om.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-17 klockan 11:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-04-29, 09:03
  2. bilar på blocket som ökar i värde.
    Av gramse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 06:17
  3. Min kompis ökar sitt GLT! NG900
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 23:15
  4. Hur ökar man tubotrycket 9000t -88?
    Av hstark i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 06:16
  5. Hur ökar man turbotrycket på en OG9-5
    Av j-boy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 01:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •