Sidan 42 av 43 FörstaFörsta ... 3240414243 SistaSista
Resultat 821 till 840 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #821
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Läste detta tidigare: https://www.byggahus.se/forum/thread...8#post-4474219
    Som ni kanske noterat har priset på E85 nyligen stigit till nära 19 kr/liter. Det motsvarar (energimässigt) ungefär ett bensinpris på 25 kr/liter. Anledningen är ett EU-direktiv som säger att biobränslen som kommer från mark man kunde odlat livsmedel på, skall straffbeskattas
    Här fanns mer
    https://www.bytbil.com/nyheter/skatt...kr-liter-23224
    Senast redigerat av whiskeycola den 2021-11-17 klockan 21:49.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #822
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Undrar hur länge det dröjer innan mackarna kastar ut E85 och häller tillbaka BF98 istället ?

    BF98-försäljningen har tydligen ökat markant sen E10-införandet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #823
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    De får inte, om de inte börjar sälja HVO100. Pumplagen kräver att det finns ett miljöbränsle till salu på alla mackar.

  4. #824
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    BF98-försäljningen har tydligen ökat markant sen E10-införandet.
    Båtmackarna har bara BF98 numera. En del båtmotorer som inte gillar E10

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #825
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja just det, det var ju därför alla bytte till E85 från början :/ ..och den puckade regeln är fortfarande aktuell då antar jag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #826
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om man tror att enda sättet att få folk att köpa elbilar är subventioner. Och tror man att principen bonus malus verkligen ger resultat. Då borde man hitta på något sätt att göra det billigare att köra på E85 än på bensin och diesel. Sverige skall ju "gå före".

    Så länge priset på E85 inte är EUs lägsta gör man inte allt som går för att minska fossilberoendet.

    1 användare gillar detta inlägg

    dea

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #827
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tillverkning av Etanol och HVO har sina egna miljöproblem. Måhända de är bättre än fossilbränslena, men inte med någon stor marginal.

    Det man kan säga är att det gått fort det senaste året. Det är inte speciellt svårt att räkna hem en riktigt jäkla dyr elbil, även om man inte kör något nytt och fräsigt i nuläget.

  8. #828
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Undrar hur länge det dröjer innan mackarna kastar ut E85 och häller tillbaka BF98 istället ?

    BF98-försäljningen har tydligen ökat markant sen E10-införandet.
    Dom kan göra som en mack jag passerar dagligen:
    E85 pumparna visar nollkronor och går inte att använda.
    Ute på skylten står det fortfarande 11.95 kr/l sedan 2-3 år

    Enligt OK/Q8 så är det vi och England som inför E10 som efterfrågan och priset dubblerats ....

    Borde införas bonus-malus på bränsle om man vill styra om till HVO100 och E85.

  9. #829
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Precis, HVO och etanol är tveksamma av flera anledningar.
    Inte minst är tillgången starkt begränsad.
    Med större krav på biomedelinblandning, kommer både priset och tillgång bli ett allt större problem nu när PFAD (palmolja) inte är tillåtet längre.
    Vi som kör elbil balanserar ju ironiskt nog upp detta litegrann, eftersom vi håller ner totalförbrukningen av bränsle, och därmed bränslepriset.

  10. #830
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det man kan säga är att det gått fort det senaste året. Det är inte speciellt svårt att räkna hem en riktigt jäkla dyr elbil, även om man inte kör något nytt och fräsigt i nuläget.
    Elbilskyrkan brukar hävda det, men varje gång jag räknar blir totalkostnaden mycket högre för en elbil av användbar storlek..

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #831
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Elbilskyrkan brukar hävda det, men varje gång jag räknar blir totalkostnaden mycket högre för en elbil av användbar storlek..
    Ja, så upplever jag det oxo. Det finns alltid bättre alternativ än elbil om man ser till den funktion man vill att bilen skall fylla.

    Det är två krav jag har på en bil.
    1. Den skall rymma det jag vill ta med mig. Dvs som en 9-5SC eller mer. 1)
    2. Den skall kunna köra >60mil i -10C utan "tankning". Ett stopp på <30 minuter är OK om man kan få typ en burgare samtidigt. Viss försämring kan man väl acceptera på enstaka punkter. 2)


    1) Bagage till 4-5 personer, storhandling. IKEA inköp, köra till återvinningen, barnvagn(ar), barnstol(ar)

    2) Fungera i norra Skandinaviens klimat. Typexempel för många: Åka till fjällen på sportlovet. Det är många som åker samtidigt. Det kan ta en timme att vänta på mat och 10-20 bilar i kö till att tanka bensin. Tänk på att det finns ganska få platser att ladda på. Hur lång tid tar det att vänta på 25 elbilar för att få ladda 30 minuter? 12 timmar? Det funkar liksom bara inte.

    Antagligen är jag inte ensam att tänka så. Dvs att byta ut 9-5:an mot en elbil med "samma" egenskaper. Jag har ännu inte hittat någon elbil som klarar dessa krav. Utvecklingen går ju framåt så denna typ av info är färskvara. Det som var omöjligt igår är självklart imorgon. Finns det elbil-alternativ till 9-5SC idag?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #832
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Bilarna blir bättre hela tiden. KIA EV6 kommer ganska nära vad du vill, liksom senaste Tesla Model Y (där laddningen inte är ett problem, men sekttendenserna kanske är).

    Men jag ser det som lite för tidigt att överge bränslebilar än. Sedan har vi det där med körkänslan. Och att de ovan inte är framhjulsdrivna: http://anders.isanova.se/wp-content/...3%B6m-1960.pdf
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #833
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Bilarna blir bättre hela tiden. KIA EV6 kommer ganska nära vad du vill, liksom senaste Tesla Model Y (där laddningen inte är ett problem, men sekttendenserna kanske är)
    Jag kollade lite snabbt på car.info bagagevolym totalt och bagagevolym totalt med fällda baksäten.
    KIA EV6 har 572 resp 1352 liter och Saab 9-5SC har 890 resp 2067 liter dvs Saaben har 58% resp 53% större bagageutrymme. Så nej Kia är absolut inte i samma klass som Saab. Tesla modell Y har 1925l bagage, dvs 9-5 har bara 7,3% mer total bagagevolym. Nästa lika bra som en Saab alltså!

    Båda dessa har uppgiven räckvidd på Kia WLTP 515km vid 23C och Tesla NEDC 525km vid 20-30C. Alltså redan där väsentligt under 60mil. Vid -10C (alltså 30-40C lägre temp) kan man misstänka att de får svårt att komma ens 30mil, speciellt i snöigt väglag och kuperad terräng. Så inte heller där kommer de i närheten av vad en Saab 9-5 klarar.

    Jag har ännu inte funnit en elbil som matchar en ca20år gammal Saab 9-5SC.

    Teslan kommer nog närmast. En koll på Teslas hemsida visar att bagagevolymen kan variera en aning. Samt att om man vill ha max räckvidd måste man ta 19tums hjul (finns 20tum oxo). Klickar man i de få finessalternativ som går att välja till förutom hjulen landar den på 860680kr. Dvs ca 20-100 gånger vad en Saab 9-5SC kostar.

    message-editor-1490647936281-saab96gallery.jpgE29A728E-80A6-4363-9802-D97EFA15733E.jpg
    En Saab och en 60år nyare Tesla. Kanske inte såå stor skillnad ändå.

    Hur går det till när man räknar hem att köpa en Tesla Model Y Long Range AWD för 860680kr?

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #834
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Dom jag brukade höra i fikarummet bortser från inköpspriset och jämför elkostnad med bensin/dieselpriset. Inköpspriset går på nöjeskontot för det är så kul att accelerera. Så är det lätt att räkna hem även en Tesla.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #835
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är ju förstås det höga inköpspriset som saboterar kalkylen, jag kan inte casha 500-900k, isåfall måste jag låna och det lånet kostar pengar.

    "Ja men du kan leasa" säger elsekten då, jaha ? jag kör 2500-3000 mil om året, vilket leasingavtal tillåter det ? Alla som försöker pracka på en leasingavtal räknar med
    extremt låga sträckor, ska man köra längre kostar det betydligt mer än deras fluffiga glädjeberäkningar. Jag har inte hittat NÅGON som tillåter 2500 mil ens.
    ..Då letar nån sektmedlem rätt på nåt som tillåter typ 2000mil och sen extrakostnad per kilometer "det kan du ju ta!", dessvärre är det avtalet svindyrt redan från början,
    och extrakilometrarna (blir rätt många) är ockerdyra. ..Där välte den kalkyen, om den nu inte hade vält redan på grundkostnaden, vilket den gjorde.

    "Men vaddå, en ny bensinbil kostar ju också nästan lika mycket! det måste du ju räkna med" hävdar sektmedlemmarna då..

    Nej, jag skulle ALDRIG köpa en ny bil för egna pengar, jag brukar ligga nånstans runt 20-40k i inköpspris (undantag har förekommit uppåt o nedåt), och bilarna jag
    redan har är ju "avbetalda" för länge sen, dom kunde jag ju casha och delfinansiera med att sälja den gamla bilen.

    "Men hallå, du räknar ju med en begagnad bensinbil, då måste du räkna med en begagnad elbil ju!!

    Visst, letar du rätt på en begagnad elbil som tar mej MINST till och från jobbet (ca 10 mil ToR) även de kallaste vinterdagarna för bensinbilspengar då ?

    "Men det kommer ju att finnas"

    Kanske, kanske inte, men du sa ju just att det blev billigare med elbil just NU ?

    "Men men, du måste ju räkna med SERVICE också!! det kostar ju minst 30000:- om året!" (medlemmen kör uppenbarligen tyskt)

    Nej, jag servar bilen SJÄLV, jag gör ca 2,5 oljebyten om året, varje oljebyte kostar mej ca 300:- inkl filter, sen tillkommer förstås saker som kupefilter, torkarblad, bromsbelägg osv,
    men det hamnar fortfarande kanske på 1500:- totalt.

    "Men men men, alla kan inte serva själv!"

    Nej, det SKITER jag i, nu handlade det om MEJ och MITT bilägande här, och JAG servar bilen själv.

    "Men en elbil behöver ALDRIG servas ju!"

    Nähädu, och om vi bortser från olja och oljefilter, vad är skillnaden mellan din elbil och min bensinbil angående vad som måste servas ?

    "Men men men men men en så gammal bil går sönder HELA TIDEN!"

    Nej, den gör ju inte det, klart den går sönder ibland, då lagar jag den själv, det brukar inte bli så dyrt, men det är ju alltid ett lottospel, precis som på en elbil.

    "Vaddå, min elbil har aldrig gått sönder"

    Nej, det hoppas jag då den är 6mån gammal, men vi får väl se om tre år och framåt.. hade inte du den på verkstad förra veckan förresten ? (Fast det räknades tydligen inte då det var ett mjukvarufel, trots att det krävde bärgning)

    "Men ööh duuh.. jo, man måste tänka på MILJÖN!!"

    Jahadu, jag ska tänka på det om jag träffar barnarbetarna som bröt fram lithiumet i dina batterier och jordartsmetallerna i din motor..

    "Men det går att ÅTERVINNA!"

    Visst, men nu finns det inte så mycket att återvinna då det knappt skrotas några elbilar..


    "Men men hmm.. ööh, men min bil är MYCKET SNABBARE än din på 0-100!!!!!"

    Jaha, kul för dej, men lite lustigt att du aldrig tyckte det var viktigt med 0-100-rider när du körde din dieselbil på 89hk som gjorde 0-100 på 25s innan du gick med i elbilskyrkan ?


    ..Ja, så kan det låta..

    Jag tror säkert att jag kommer att köra elbil till jobbet nån gång i framtiden, men just nu är det svårt att hitta en vettig bil, och dom som skulle kunna fungera är väldigt väldigt dyra.

    Dessutom, den dagen när det faktiskt blir så billigt att den stora amssan går över så kommer det ju givetvis elbilar att beskattas rejält, bilismen är en stor kassako och cashen måste in. Alla som inte tror det är mycket naviva.

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #836
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Finns ju några andra aspekter än ekonomi att ta hänsyn till , klart du aldrig kommer kunna jämföra en gammal Saab med en relativt ny elbil ekonomiskt , möjligtvis om du lämnar in bilen på service och reparationer och istället leasar en billig elbil typ MG ZS EV för 1995:-/månad , men då ska körsträcka, räckvidd och storlek spela in också.

    För dom som har möjlighet att välja elbil tycker jag att det är ett väldigt bra val , känns riktigt bra att köra runt på el och slippa tanka bensin och diesel för 18-20:-/litern och veta att man kör betydligt mer miljövänligt än med en fossilbil.

    Förstår inte varför diskussionen måste vara så svart eller vit? Elbilssidan kallar folk som kör vanliga bilar för "klimatförnekare" ,"grottmänniskor" och annat skit och dom som kör fossilbilar och försvara dom kallar dom andra för "sektmedlemmar", "elbilskyrkan", "miljöpartister" eller nått annat skit.

    Att elbilar är här för att stanna och att försäljningen av bilar med förbränningsmotor kommer fortsätta att sjunka kan vi kanske alla vara överens om? Att vi har en pågående klimatkris kanske inte heller är så mycket att orda om?

    Men vi har ju fortfarande en mängd med fossilbilar ute på marknaden som kommer rulla vidare lång tid framöver , vi behöver någonstans samsas om det vi har ute på marknaden , att alla skulle välja att köra elbil idag skulle inte fungera rent praktiskt för infrastrukturen är inte utbyggd för det , vi ser ju redan problem med för få laddstationer.
    Tycker diskussionerna hamnar på en så otroligt låg nivå från båda håll.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #837
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tja, att räkna på en _ny_ Tesla känns inte rimligt men en Model S 85 kostar inte speciellt mycket begagnad idag. Man kan hitta okej ex med bra utrustning och inte alltför höga mil för runt 500 papp.
    Dessa äldre har fri supercharge så det är billigt att köra långt, men i mina räkneexempel så bortser jag från det.

    Att ersätta båda mina ng95:or med en Model S (eller kanske en Model 3, vi behöver egentligen inte så stor bil, räknar man på en Model 3 så lutar kalkylen mer åt Teslans fördel och man får en nyare bil). Jag kör ca 2000 mil med långmilaren, och kanske 500 mil med "finbilen". De är båda TiD Automat med en årsskatt på 4650 spänn, men finbilen brukar det bara bli en till 2 tredjedelar per år eftersom den är avställd vid "dåligt väder". Lågt räknat går det åt 6000 i skatt om året. Teslan har 360 spänn i skatt.
    Dieslarna drar 0,65 per mil sett över längre tid, och 2500 mil á 0,65 med ett dieselpris på 19 spänn är 31000 om året i diesel.
    Räknar jag med att Teslan drar 2kW per mil sett över längre tid och ett rejält elpris på 2 spänn per kW så blir det 10000.
    Jag har lån på ena ng9-5an och det kostar ca 2000 i månaden. Att ta ett billån på 500000 ger en månadskostnad på ca 5000 spänn.

    Summa summarum är att ng9-5orna kostar 61000 om året i lån, bränsle och skatt.
    Att då skaffa en Model S för 500000 skulle kosta mig 70000 om året, alltså inte billigare.

    Dock, nu har jag räknat fördelaktigt på 9-5orna och ofördelaktigt på Teslan. Troligen kan man köra den på lägre förbrukning, dessutom skulle långresorna vi kör till Norrland som blir ca 500 mil om året, bli väldigt mycket billigare med fri Supercharge.
    Går dessutom dieselpriset upp som planerat så är det inte långt tills det tippar över åt Teslans fördel väldigt tydligt.

    Visst, jag kan sälja den ena ng9-5an och köra rätt länge på de pengarna Men å andra sidan innebär det ett snabbare värdetapp på finbilen. Eller visst, sälj den och harva runt i långmilaren som passerat 30, självklart är det billigast, men hur kul är det?

    Eller, låt säga att jag som min bror hade köpt en Aero6 för att få massa lull-lull och en lite roligare motor (diesel är inte kul). Då går det väldigt lätt att räkna hem en Tesla.

    Og9-5 är självklart det riktigt ekonomiska alternativet, men jag har lite svårt att tänka mig gå från en välutrustad ng9-5 tillbaka till en og9-5. Det är svårt att komma ifrån att ju äldre man blir, desto mer bekvämligheter vill man ha i bilen, mer än rå prestanda och snål ekonomi.

  18. #838
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Finns ju några andra aspekter än ekonomi att ta hänsyn till , klart du aldrig kommer kunna jämföra en gammal Saab med en relativt ny elbil ekonomiskt
    Det är ju just det som är min poäng.

    Förstår inte varför diskussionen måste vara så svart eller vit? Elbilssidan kallar folk som kör vanliga bilar för "klimatförnekare" ,"grottmänniskor" och annat skit och dom som kör fossilbilar och försvara dom kallar dom andra för "sektmedlemmar", "elbilskyrkan", "miljöpartister" eller nått annat skit.
    Jag ägnar inte min tid åt att försöka övertala folket i elbilskyrkan att köra bensinbil, men i princip varenda elbilsförare jag träffat försöker berätta för mej hur OTROLIGT bra och billig deras elbil är, och att jag borde skaffa en jag med.
    Det finns liksom ingen hejd på hur mycket dom måste skarva och glädjeberäkna för att bevisa för sej själva (antar jag det är) att deras val att köpa elbil verkligen inte var så dyrt som det faktiskt var.


    När nån kommer med felaktiga påståenden bemöter jag dom, och agerar man som man är med i en sekt så blir man kallad det. (jag kallar även apple-sekten för just en sekt, av ungefär samma skäl)

    Att elbilar är här för att stanna och att försäljningen av bilar med förbränningsmotor kommer fortsätta att sjunka kan vi kanske alla vara överens om? Att vi har en pågående klimatkris kanske inte heller är så mycket att orda om?
    Däremot kan man diskutera hur mycket av klimatkrisen som faktiskt beror på just bilarna, det klart att det inte är långsiktigt bra att pumpa upp olja och köra bilar på, men det finns större problem här, exempelvis
    när man gräver upp kol och eldar stationärt för att skapa el, eller alla dessa onödiga frakter runt halva jorden med fartyg som dricker enorma mängder skitig bunkerolja.

    Vi kommer säkert att gå över mer till elbilar, men det betyder inte att man gör miljön en tjänst genom att skrota hela vår befintliga bilflotta idag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, att räkna på en _ny_ Tesla känns inte rimligt men en Model S 85 kostar inte speciellt mycket begagnad idag. Man kan hitta okej ex med bra utrustning och inte alltför höga mil för runt 500 papp.
    Dessa äldre har fri supercharge så det är billigt att köra långt, men i mina räkneexempel så bortser jag från det.
    Är 500k "inte så mycket" ?

    Det är dubbelt så mycket som min mamma betalade för sin sprillans nya toyota bensinbil för ett par år sedan.

    Det är 20ggr mer än en OG9-5 i bra skick.


    Jag har lån på ena ng9-5an och det kostar ca 2000 i månaden. Att ta ett billån på 500000 ger en månadskostnad på ca 5000 spänn.
    Man får rätt mycket bensin för 5000:-

    Dock, nu har jag räknat fördelaktigt på 9-5orna och ofördelaktigt på Teslan. Troligen kan man köra den på lägre förbrukning, dessutom skulle långresorna vi kör till Norrland som blir ca 500 mil om året, bli väldigt mycket billigare med fri Supercharge.
    Går dessutom dieselpriset upp som planerat så är det inte långt tills det tippar över åt Teslans fördel väldigt tydligt.
    Fast räknade du inte på en model3 nyss ? den har inte fri supercharge.

    Dock skulle det spela mindre roll frö mej frö merparten av mina mil går där jag ändå inte kan supercharge-ladda.

    Og9-5 är självklart det riktigt ekonomiska alternativet, men jag har lite svårt att tänka mig gå från en välutrustad ng9-5 tillbaka till en og9-5. Det är svårt att komma ifrån att ju äldre man blir, desto mer bekvämligheter vill man ha i bilen, mer än rå prestanda och snål ekonomi.
    Nu har jag inte kört någon NG9-5 (tyvärr, det hade varit kul att göra), men jag kör ju ganska ofta jobbets skoda med en massa lulllull när jag har beredskap, när jag sätter mej i min egen bil efter beredskapsveckan så är det väl
    i princip bara två saker jag saknar, adaptiv farthållare och android auto. Allt annat krafs som filhållning och liknande saknar jag inte.

    Sen är jag 196cm lång och väger över 100 pannor, det är faktiskt svårt att hitta bilar jag sitter bekvämt i, OG9-5 är en av FÅ bilar jag kan sträckköra 60+ mil med och inte ha ont någonstans.
    Senast redigerat av GlennB den 2021-11-21 klockan 16:53.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #839
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Model 3, Model S, liten eller stor, priserna är ungefär desamma, liksom kostnaderna.
    Visst fan är 500 papp mycket för en bil, jag tyckte det var syndigt dyrt att köpa ng9-5an för 180. Elbilarna har dock ställt kalkylen på huvudet eftersom drivmedel inte längre är en så stor del av kostnaderna för att äga en bil.
    Jag har alltid försökt räkna på en "totalkalkyl" och jag minns när jag sålde min första og900, lånet jag tog på bilen jag köpte istället gjorde bilägandet billigare per månad eftersom nya bilen drog så pass mycket mindre att det "betalade" lånet.
    Samma kalkyl går att göra på elbilssidan, det är bara att det ännu inte finns så många riktigt billiga elbilar (som är användbara).

    Mitt elbilsval så länge är Amperan. Där kan man faktiskt snacka att det är besparing på riktigt. Billig i inköp, billig i drift, kräver ingen som helst anpassning som ägare mer än att komma ihåg att koppla in den när strömmen är slut, men glömmer man det spelar det ingen roll, den drar rätt lite bensin och har en rimligt stor tank (till skillnad från t.ex. i3 med REX).

    Min största farhåga just nu är att politikerna har gett sig f på att Sverige skall bli först med koldioxidneutral fordonsflotta (spelar ingen roll vilket parti som har makten, alla vill att Sverige skall vara bäst i klassen och på köpet får de in massor med skattepengar de kan köpa röster för). Det innebär att de måste skatta ihjäl alla fossilbilar och de har bestämt sig för att börja med dieselbilarna.
    Elbilarna blir faktiskt billigare och fler, och begagnade dieselbilar står längre och längre innan de blir sålda. Det hade inte varit kul att inse att den där dyra fina ng9-5an inte går att sälja...

  20. #840
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Visst är ekonomin viktig. Men för de alternativ som inte uppfyller de grundläggande funktionella kraven på bagageutrymme och räckvidd i -10C kyla som motsvarar en og9-5SC spelar det egentligen ingen roll att el-alternativen dessutom är dyrare. Behöver man ersätta en og9-5SC finns det alltid bättre alternativ än elbil om man ser till den funktion man vill att bilen skall fylla.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Model 3, Model S, liten eller stor, priserna är ungefär desamma, liksom kostnaderna.
    Visst fan är 500 papp mycket för en bil
    Inget ont i övrigt om Tesla modell S och modell 3, men de kommer faktiskt inte i närheten av att klara dessa krav. Det finns enstaka Tesla modeller med motsvarande bagageutrymme Modell Y och Modell X. Men räckvidden är otillräcklig. Visserligen kanske inte lika otillräcklig som vissa andra alternativ, men fortfarande med råge oacceptabelt otillräcklig.

    Fast huruvida prislappen ligger på 500000, 680860, eller 1049000 kr som denna Tesla med 6828mil på mätaren spelar säkert ingen större roll för de flesta som kör en og9-5SC idag...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •