Sidan 43 av 43 FörstaFörsta ... 33414243
Resultat 841 till 855 av 855

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #841
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Jag har inte som krav att en elbil ska klara 1000km på en "laddning" som min 9-5 gör, jag behöver inte heller lika gigantiskt bagageutrymme, men den måste ju klara det jag brukar göra med bilen.

    Just ja, dragkrok är ett krav med, det börjar ju komma elbilar med dragkrok men de flesta i den lägre prisskalan - särskilt begagnade - har det inte.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #842
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 697
    Medlem#
    8758
    Det är rätt stor skillnad i vad som går sönder spontant i (framför allt äldre) Model S och en sen Model 3 eller Y. Om man ska räkna hem ekonomin så skippa Model S.

    Sedan kostar och görs reparationer på en Tesla inte som på andra bilar, vilket har stor betydelse om man tänkt meka själv. Tänk Apple.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #843
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 907
    Är det fler som har problem med att hitta mackar med E85 ?
    Många har plomberat E85 pumpen och en har jag sett ska konvertera den till HV100.
    (Vem det nu är som köper HV100 med dom priserna ?)

  4. #844
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 911
    Tja, i nuläget är det väl betydligt fler bilar som kan tanka HVO100 än E85?
    Trist om E85 försvinner dock.

  5. #845
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    404
    Medlem#
    -
    Undrar om mackarna lyckas sälja någon E85 över huvud taget nu, finns det bilar som endast kan köra på E85? Rätt sjukt att det ska vara mycket dyrare per mil att köra med ett så kallat miljövänligare drivmedel, det borde väl prissättas så att det lockar att tanka miljövänligt i stället. Lika med HV100, ska vara lite miljövänligare men är dyraste alternativet!
    Jag har en 9-3 och en 9-5 som är E85 konverterade med steg 1 trim. Macken får inte sälja några droppar E85 till mig längre om inte prisskillnaden mot E10/95 blir större. Bilarna går rätt bra på E10/95 bränslet också nämligen.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #846
    Här I GBG finns det ett par ställen som har
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  7. #847
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 361
    Medlem#
    8644
    Ptja, härikring är det väl bara några enstaka mackar som bytt ut E85 mot HVO100, och det har aldrig uppstått ett läge där man tvingats leta aktivit efter en mack med E85, men då rör jag mig som sagt mestadels i mellansverige.

    Det logiska är såklart att E85 fasas ut då det knappt sålts några nya kompatibla fordon på tid och evigheter, och den befintliga flottan börjar få en respektabel ålder. Även om HVO100 knappast är en storsäljare, så är den garanterat mer lättsåld än E85 då det snart knappt finns några bilar kvar att tanka.

    Personligen kör jag fortfarande min 9-3X, cabben och coupén på E85. Cabben går ju så få mil så där är bränslekostnaden irrelevant, och gällande X'en som går till vardags så är bränslet dyrt eller dyrt, så då kan man lika gärna köra det som ger trevligast motorkaraktär och gynnar oljeindustrin lite mindre.

    Ska man ändå bli rånad vid pumpen kan man lika gärna ha lite kul också

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ 2.0T Sport Cab -99 St1
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08 St1
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #848
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Ett annat problem är väl att på saabar så ger E85 ett mervärde, bilen går märklbart bättre, på typ alla andra E85-bilar (ford exempelvis) så går inte bilen bättre och du får ökat slitage.

    Det gör ju att det inte finns NÅGON anledning att köra på E85 i dessa bilar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #849
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 413
    Medlem#
    5129
    Jag anser att E85 är ett bra bränsle, dels för att bilen går bättre men minst lika viktigt är ju att Sverige kan producera detta.

    Men det är väl inte så många andra bilmärken som har positiv upplevelse när de tankar etanol. Jag har fått den uppfattningen i alla fall.
    Den närmsta macken, obemannad ST1, har etanol men inte Statoil/CircleK som ligger lite längre bort.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #850
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Det är ju lag på att mackar med viss omsättning måste sälja ett förnybart bränsle.
    Förslag finns att detta ska innefatta el, det hade vart en spännande utveckling tycker jag som alla hade vunnit på.

  11. #851
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 161
    Medlem#
    12120
    Fast HVO är ju också förnybart, så om mackarna säljer mer av detta så förstår jag om dom byter.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #852
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 907
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Jag anser att E85 är ett bra bränsle, dels för att bilen går bättre men minst lika viktigt är ju att Sverige kan producera detta.

    Men det är väl inte så många andra bilmärken som har positiv upplevelse när de tankar etanol. Jag har fått den uppfattningen i alla fall.
    Den närmsta macken, obemannad ST1, har etanol men inte Statoil/CircleK som ligger lite längre bort.
    Man tycker ju att det vore smart om man satsar på något som man kan producera själv och
    inte vara beroende av andra länder. Men det verkar inte finnas någon sån tanke på högre ort
    Men om 5-10 år kanske..... när alla E85 bilar är skrotade.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #853
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 697
    Medlem#
    8758
    Hmm, vad händer med E85-priserna? De har sjunkit nästan 2 kr senaste veckan, medan bensinen bara sjunkit 50 öre samma period (ingos officiella prislista), något särskilt som hänt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #854
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 949
    Medlem#
    ja
    Det har jag oxo noterat. Men har inte hört sett något som förklarar varför. Kanske är det en fråga om att den blir svår att sälja om E85 priset ligger för nära BF95
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #855
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 557
    Medlem#
    6973
    Inte så enkelt att råvaran, spannmålet har gått ner i pris eftersom årets skörd har startat?

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •