Sidan 3 av 43 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det roliga är att dom skjuter E85 i sank samtidigt som dom har något flummigt möte i Paris om något konstigt miljömål.....

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Tycker att det är märkligt att e85 numer inte anses vara mindre miljöbelastande. På min 9-3 SC körde jag ca 15 000 mil nästan uteslutande på e85 utan tillstymmelse till problem.

    tobbe
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  3. #43
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Blir att skaffa större turbo för att behålla effekten alltså...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Blir att skaffa större turbo för att behålla effekten alltså...
    Eller varför inte be Shell att ta hem deras V-Power Racing (102)
    Testade den då jag brände iväg på en 10 dagars tripp genom Tyskland -


    och den är inte alls dum den

  5. #45
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Priselasticitet
    Drivmedel är klassiskt en vara vars priselasticitet är låg, dvs efterfrågan ändras lite vid ändring av pris. Av den anledningen är drivmedel ett väldigt effektivt sätt att fixa tillskott till statskassan. När nu också miljön är på tapeten mer än någonsin är det ju svårt att motsätta sig beskattningsökningar på något som bidrar starkt till koldioxidutsläppen. Dock är ju alla politiker medvetna om att bilkörningen påverkas synnerligen lite av skattehöjningar varför krav på förbättrad kollektivtrafik eller andra alternativ inte kommer resas i motsvarande utsträckning.
    http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...ter-per-skatt/
    Sen står väl drivmedelsskatt för ca 20 miljarder (och sen momsen på hela bensinpriset) och fordonsskatten för ungefär lika mycket. Detta då i en total skatteintäkt som är runt 1650 miljarder så är vi bilister inte riktigt de skattemartyrer vi gärna utmålar oss som

  6. #46
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Samma här, häller aldrig något annat än 98 oktan i mina fordon. Det finns ju mycket att läsa om alla problem som etanolen ställt till med.
    Ja, myten om "skitig etanol" och igensatta spridare är seglivade trots att problemen är lösta sedan flera år.
    Och om de myterna lever är hur skall då 'Svensson' som äger en etanolbil våga tanka E85?

    Det var nyligen en ganska intressant artikel i tidningen Ny Teknik om Dödsstöten för svenska etanolsatsningen, läs den gärna.

    De nämner bl.a
    – Det var en vändpunkt 2008. När etanolen var på topp uppstod en rad myter som gav den dåligt rykte. Mat kontra bränsle till exempel. Att etanolbränslet bidrar till matbrist hos de fattiga i världen. Och när man väl sett att det var kraftigt överdrivet rättades det aldrig till i debatten, säger Åsa Kastensson.

    En annan fråga handlade om tekniska problem. 2009–2010 levererades etanol med höga sulfathalter, vilket ledde till igensatta spridarmunstycken. Det fanns ingen standard för sulfathalten i bränslet, men det gör det nu
    Paradoxalt har E85 blivit miljömässigt bättre i takt med att användandet har minskat. ... Lantmännen/Agroetanol uppnått över 95 procents koldioxidreduktion med sin etanol, jämfört med fossila bränslen

    Citat Ursprungligen postat av GoofyPaulie Visa inlägg
    Jag förstår inte hur de tänker i Bryssel. Om framställningen av etanol sker på ett hållbart sätt så är det ju mycket bättre för miljön än fossila bränslen. Jag tror personligen att E85 som bränsle kommer att få en uppsving igen när de fossila bränslepriserna skjuter i höjden på grund av ökad efterfrågan och minskad tillgänglighet. Som vi har sett de senaste åren har bensin och dieselpriserna fluktuerat ganska mycket, det va ju trots allt bara 3 år sedan en liter bensin kostade närmare 15 kr/l. Priserna kommer att gå upp, frågan är bara när.
    Tänker politiker?

    Tillgängligheten har väl snarare ökat då nya metoder tas fram för att utvinna olja som tidigare ansågs för dyr att utvinna som t.ex. i Alaska/norra Canada/Arktis, utvinning av olja ur skiffer med sk. fracking, utvinning ur havsbotten på större djup m.fl.
    Så tillgängligheten har knappast minskat utan det är bara mer komplicerat att utvinna olja/gas.

    När mackarna tvingades bygga om sina skyltar pga. att de inte kunde visa priser över 9.99 var det många som sa att när priset går över 10:-/l skall jag sluta köra bil! Och såg vi nån stor minskning?

    Själv kör jag nästan uteslutande E85 (gamla Bettan från -83 går på bensin).
    Jag gör vad jag kan för att inte skita ner mer än nödvändigt samt hålla efterfrågan uppe på E85 (året runt)
    Huset värmer jag med biobränsle!

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #47
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Problemet är att råvarupriset är så mycket högre på etanol jämfört med bensin. E85 är kraftigt skattesubventionerat jämfört med bensin och att tex sänka momsen på just E85 blir skattetekniskt komplicerat.
    Ett enklare sätt för staten att gynna etanol är att i stället höja skatten på bensin och det är nog tyvärr vad som kommer hända framöver. När sen råvarupriset på bensin ökar igen blir det en prischock som heter duga :-(
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, myten om "skitig etanol" och igensatta spridare är seglivade trots att problemen är lösta sedan flera år.
    Och om de myterna lever är hur skall då 'Svensson' som äger en etanolbil våga tanka E85?

    Det var nyligen en ganska intressant artikel i tidningen Ny Teknik om Dödsstöten för svenska etanolsatsningen, läs den gärna.

    De nämner bl.a

    Tänker politiker?

    Tillgängligheten har väl snarare ökat då nya metoder tas fram för att utvinna olja som tidigare ansågs för dyr att utvinna som t.ex. i Alaska/norra Canada/Arktis, utvinning av olja ur skiffer med sk. fracking, utvinning ur havsbotten på större djup m.fl.
    Så tillgängligheten har knappast minskat utan det är bara mer komplicerat att utvinna olja/gas.

    När mackarna tvingades bygga om sina skyltar pga. att de inte kunde visa priser över 9.99 var det många som sa att när priset går över 10:-/l skall jag sluta köra bil! Och såg vi nån stor minskning?

    Själv kör jag nästan uteslutande E85 (gamla Bettan från -83 går på bensin).
    Jag gör vad jag kan för att inte skita ner mer än nödvändigt samt hålla efterfrågan uppe på E85 (året runt)
    Huset värmer jag med biobränsle!
    Att det finns bilar och andra fordon som har haft problem pga etanol är ingen myt. En bekant till mig jobbar med bussar som körs på etanol, enl honom är det samma problem varenda sommar med igensatta spridare pga den höga sulfathalten. Det va han som rekommenderade mig att köra på bensin då och då för att rensa ur spridarna. Ford Focus flexifuel har också haft stora problem med just detta. Det är inget fel på etanolen i sig, det är bara det att kraven på dess renhet va lägre förut (om de inte fortf är det). Sen när det gäller tillgängligheten på fossila bränslen så är det ju fortfarande så att vi tar fossila bränslen från en oljereserv. Visst, vi tar upp oljan i en snabbare takt nu, men det bildas ju inte mer ny olja för det.

    Hoppas att de nya miljömålen som har satts i Paris nu bidrar till billigare E85!
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  9. #49
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Visst är det tråkigt att det har blivit som det blivit med skatten för E85. Känns lite paradoxalt att kraven om jämn drivmedelskatt kommer från EU som själva konstruerat regelverket för tillverkarnas medelutsläpp och dessutom har miljömål för det flesta produkter som säljs dessutom i den inre marknaden.
    För egen del kommer jag fortsätta med E85, jag försöker se effekt- och miljöfördelen framför priset men i klarhet kommer väl många välja bort det nu tyvärr.
    Bara hoppas på en framtida förändring för regelverket eller dispens från EU.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    sen tror jag säkerligen biltilverkare liggat på eu ganska bra om det här då dom inte klarat av och göra en motor/program som funkat bra till e85 tex ford
    håller med andra bara synd dom gör så här pratade med en mackägare i helgen om detta ha sa han säljer så lite redan nu så han kommer sluta sälja det inom en snar framtid
    viltet är jäkligt synd jag själ kommer köra påe85 sä länge jag kan då jag själv tycker det är bättre miljö mässigt sen går ju bilen så fan mkt bättre

    men är ju en typisk eu grej tyvärr sen är ju vår sittande regering inte sena haka på så dom får in mer slantar
    9-5 2.0t 08 biopower

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    När nu elbilsförsäljningen tar fart så blir det intressant att se var skattens ska höjas för att kompensera skattebortfallet.
    Jag hoppas att att ni har följt elbilsutvecklingen t.ex att batterierna på 4 års tid har gått från 500$/kw till 135$/kw.
    UTVECKLING!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Ingen höjd skatt på biodrivmedel
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6330015

    Förlängda statsstödsgodkännanden för skattebefrielse av biodrivmedel
    http://www.regeringen.se/pressmeddel...-biodrivmedel/

    Interpellation 2014/15:748 Skattebefrielse för biodrivmedel
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...ivmed_H210748/

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998

    Kommer E85 tillbaka?

    Hej!

    Tror ni att det kommer bli intressant att tillverka Etanolbilar i framtiden nu när Dieselns framtid verkar lite osäker om inte, hur länge kommer det finnas E85 på våra mackar?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Högst otroligt. Förbränningsmotorer oavsett bränsle betraktas ju numer som paria eftersom alla sjunger eldriftens lov. Vi får väl se hur länge det håller. Jag tänker mig att när elbilar är en övervägande del av fordonsflottan så går staten miste om extrema mängder skatteintäkter, och med tanke på att skatt på fordon/bränsle betalar för betydligt mer än bara sina egna kostnader är det inte hållbart.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    282
    Medlem#
    11050
    Nej. Det kräver politisk vilja, något som bara existerar på Filippinerna.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Sant. men det lär väl dröja tills elbilen blir "vanlig", om den nu blir det.

    Undra hur länge E85 kommer finnas kvar på macken
    Senast redigerat av aik den 2017-05-09 klockan 08:15.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  18. #58
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Det beror nog på hur långt i framtiden du menar.

    Förbränningsmotorn är med all sannolikhet körd, åtminstone så länge den primärt körs på fossila bränslen.
    Dock finns inget fullgott alternativ i dag även om elbilar gör stora framsteg, men hinner vi inte få fram ett fullgott alternativ innan oljan börjar ta slut så kan nog etanolen inom en övergångsperiod få en liten renässans. Det görs framsteg även inom etanolen, speciellt vad gäller framställningen, och med tanke på att det är det enda alternativ vi har som fungerar i befintlig fordonsflotta så kan det vara så att den kan bli vår enda utväg om elbilarna inte löser sina problem snart.
    Men i det långa loppet så vågar jag hävda att även etanolen är död, förbränningsmotorer är helt enkelt för ineffektiva och har för många nackdelar för att dom ska kunna vara framtidens melodi.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tänker mig att när elbilar är en övervägande del av fordonsflottan så går staten miste om extrema mängder skatteintäkter, och med tanke på att skatt på fordon/bränsle betalar för betydligt mer än bara sina egna kostnader är det inte hållbart.
    Helt korrekt analys - och statsbudgeten måste gå ihop oavsett var intäkterna kommer ifrån. Så självklart kommer det dyka upp någon ny skatt intäkterna för bensinskatten sjunker även om man bara kan fantisera om dess utformning. Överlag är trafik-, energi- och fastighetsskatter mumma för staten då dessa är fysiskt knutna till landet och således en pålitlig inkomstkälla som inte kan fuskas bort.

    För den stora massan så bestäms valet bilens drivmedel i princip uteslutande av ekonomiska aspekter. Därför körde inga privatpersoner diesel på 90-talet, därför var E85 poppis för ca 10år sedan (ingen trängselskatt, förmånsvärdesreduktion m.m.) och därför är diesel inne idag. El blir poppis när man kan räkna hem det högre inköpspriset mot driftskostnaden.

    Sedan tror jag inte på fossilbilens död på världsnivå än på länge. I Sverige kanske, där vi har god tillgång på vatten- och kärnkraftsel, men många länder eldar fortfarande olja och kol för att få el. I sådana länder är det ekonomiskt och miljömässigt vansinne för alla inblandade att först elda olja i ett kraftverk, sedan ta förluster i elnät, laddsystem m.m. för att förflytta ett fordon. Då är det effektivare att elda oljan direkt i bilen.

    Elbilen är egentligen intressantast i solrika länder där man kan ha solceller som driver bilarnas laddstationer. Minimalt med förluster, maximal miljövinst.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #60
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Sedan tror jag inte på fossilbilens död på världsnivå än på länge. I Sverige kanske, där vi har god tillgång på vatten- och kärnkraftsel, men många länder eldar fortfarande olja och kol för att få el. I sådana länder är det ekonomiskt och miljömässigt vansinne för alla inblandade att först elda olja i ett kraftverk, sedan ta förluster i elnät, laddsystem m.m. för att förflytta ett fordon. Då är det effektivare att elda oljan direkt i bilen.
    Rent logiskt har du helt rätt, tyvärr är dock logik och verklighet sällan sammankopplade och folk tänker generellt inte längre än vad näsan räcker, om ens det.
    Se bara till vår egen energiförsörjning där vi stänger kärnkraftverk och slår oss för bröstet för att vi är så miljövänliga, för att sedan ersätta det med koleldad el från Tyskland.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •