Sidan 2 av 43 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 858

Ämne: Priset på E85 / Kommer E85 tillbaka

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ....och vad kostar det tätare servicen

    Många glömmer tätare oljebyten och oljefilter med E85



    Men kör inte ni etanol för miljöns skull??? Det trodde jag var anledningen!
    Jag kör max 1500 mil per år, så det är tiden som kommer före milen oavsett. Sen skulle jag personligen inte köra mer än 1500 mil oavsett bränsle, men det ju bara jag.

    Miljön är ju en bra bonus, men ska jag vara ärlig hade jag nog inte kört etanol om det tog 25hk och/eller var betydligt dyrare. Låt säga om allt var som bensin och etanol idag fast tvärtom.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag byter olja på max 1000 mil pga. Rädslan för oilsludge så den bytts i tide och otide..hehe
    Så vad annan service än det "vanliga" har jag inte märkt nåt av än men har dock inte kört ren etanol så många tankar men blandtanka har jag gjort rätt mycket! Kollar oljan en gång för mycket just inte case också

    Miljöet är en bonus men dom som styr vil ju gärna att man skall betala extra för det..typ renare bränsle,ekologisk mat etc..så hadde etanolen varit dyrare så hade jag nog tänkt på min egen ekonomi och tankat bensin o varit the bad guy om prisen var högre än bensin BARA för att spara Miljöet och tömma plånböcker

  3. #23
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Priset på E85 är ju ett skämt idag.

    Som många säkert märkt har priset på E85 fått en radikal höjning den senaste tiden, 1 dec höjdes skatten med 69öre.
    Åkte förbi macken här om dagen då var e85 dyrare än 95oktan minns inte hur mkt men det var 20-30öre.

    Jag har slutat köra på e85 då det inte är ekonomiskt försvarbart längre, någon mer här som gjort detsamma?

    Ps. Minns när ja börja köra på e85 så kostade den 6.99kr/L
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    E85 motsvarar ju dock snarer 98 oktan än 95 så det är den jämförelsen du får göra..

    Men visst, det är dyrare.
    Jag kör bara E85 i entusiastbilen. Där är inte bränslekostnad det dyra med tanke på körsträcka samt alla andra kostnader.
    Får gnälla på E85 kostnaden när det går över det jag tjänar på att ha en veteranbil ^^ spar 2200 per år i skatt + bes vartannat år så får lägga det på bränsle.

  5. #25
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Det säljs knappt några etanolbilar i Sverige längre heller. Detta kommer nog att bli spiken i kistan för det drivmedlet så småningom. Jag kommer bara att köra E85 på somrarna nu. Det går inte att försvara kostnaden när jag pendlar 13 mil till/från jobb varje dag :/

    Jäkla EU-regler... "Det får inte vara för stora prisskillnader mellan olika drivmedel" hette det visst.
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  6. #26
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, vad sysslar politikerna med egentligen? Är detta den slutliga dödsstöten för E85?

    Jag säger som jag gjorde innan höjningen, när jag först hörde talas om detta. Om de nu tycker skatteförhållandet mellan bensin och E85 är så orättvist, så ska de sänka bensinskatten, inte höja skatten på alla bränslen. Räcker de inte att vi redan blir bestulna på två tredjedelar när vi tankar bensin? Och vad använder de pengarna till? Kostnader relaterade till trafik? Knappast... Den största kakan går till saker som är helt orelaterade till bilägare, och det gäller även fordonsskatten, där det ursprungliga syftet var att finansiera infrastruktur för trafik t.ex. men idag går bara en liten bråkdel av fordonsskatten till sånt. Vi låter oss bli lurade och bestulna av staten utan att någon vågar agera.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-12-12 klockan 11:47.

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av BigPete Visa inlägg
    Jäkla EU-regler... "Det får inte vara för stora prisskillnader mellan olika drivmedel" hette det visst.
    Problemet är inte reglerna i sig, utan hur Sverige tolkar EU-reglerna. De hade bara kunnat sänka bensinskatten så hade de följt reglerna. Istället hittar de på att skatten på alla drivmedel ska höjas, och E85 dubbelt så mycket som övriga för att jämna ut förhållandet.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Problemet är inte reglerna i sig, utan hur Sverige tolkar EU-reglerna. De hade bara kunnat sänka bensinskatten så hade de följt reglerna. Istället hittar de på att skatten på alla drivmedel ska höjas, och E85 dubbelt så mycket som övriga för att jämna ut förhållandet.
    Själv kör jag bensin och kommer ALDRIG köra E85.

    Det finns folk för allt.

    /Lufto

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Samma här, häller aldrig något annat än 98 oktan i mina fordon. Det finns ju mycket att läsa om alla problem som etanolen ställt till med.

    Edit: jag tycker iofs att det är synd att politikerna ändrar reglerna och straffar ut något som det tidigare satsats på från många håll och som många uppenbarligen gillar men några har ju tyvärr röstat fram dom.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2015-12-12 klockan 12:07.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Sen att jag kör på Bio-mjukvara må vara hänt

    /Lufto

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Apropå i relation till bensin, bensinpriset lär väl i sin tur sticka iväg vid årsskiftet, via energiskatten. Vad rörde det sig om? 47-48 öre per liter, plus moms?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Själv hoppas jag på mera.

    Högre soppapris = mindre idioter på vägarna.

    Tyvärr en sann sak.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Varför skulle idioterna bli mindre? Menar du färre idioter så är det nog att hoppas för mycket.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Vill vi ha kvar E85 på sommaren bör vi nog köra med E85 året om.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Här skriver Teknikens Värld om E85 och framtiden. Både Volvo, Ford och Audi kommer sluta med E85 till nästa år. Kvar kommer bara vara en enda Volkswagen Golf modell.
    http://teknikensvarld.se/volvo-sluta...langre-216970/

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Jag förstår inte hur de tänker i Bryssel. Om framställningen av etanol sker på ett hållbart sätt så är det ju mycket bättre för miljön än fossila bränslen. Jag tror personligen att E85 som bränsle kommer att få en uppsving igen när de fossila bränslepriserna skjuter i höjden på grund av ökad efterfrågan och minskad tillgänglighet. Som vi har sett de senaste åren har bensin och dieselpriserna fluktuerat ganska mycket, det va ju trots allt bara 3 år sedan en liter bensin kostade närmare 15 kr/l. Priserna kommer att gå upp, frågan är bara när.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GoofyPaulie den 2015-12-12 klockan 16:59.
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  17. #37
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Gäller ju också att vi som kör med E85 pga trimm mm också kör med sprit så det finns en kontinuerlig efterfrågan året om. För annars lär det försvinna från mackarna.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #38
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Jag kör ingenting annat än E85 i kärran, och det av många skäl, men främst för effektens och motorkaraktärens skull. När jag summerar det gångna året så blev det 4000 mil med bilen (även strax under 4k förra året också), och på det blev det att tanka bf98 vid två tillfällen, och då för att jobba lite med bensinmapparna i programmet.

    Det är givetvis beklämmande att man kröker rygg för Bryssel när det finns flera alternativ till att gå runt dessa EU-direktiv, men det är tydligen lättare att skylla allt på EU när man inser att skattekronorna rullar in. Hade ambitionen och viljan funnits från regeringens sida så hade man som sagt kunnat gå runt detta, men tydligen vill man inte.

    Det som dock är glädjande är att E85 fortfarande är riktigt billigt i Finland (skattesystemet inte uppbyggt på samma sätt antar jag...?) och att då ST1 fortfarande bedriver forskning och processutveckling inom tillverkningen av E85

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #39
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Själv hoppas jag på mera.

    Högre soppapris = mindre idioter på vägarna.

    Tyvärr en sann sak.

    /Lufto


    ja jo tjena.. måste vara så att alla fattiga är idioter. har man råd att köra oavsett bensinpris har man gott om flis och är automatiskt en bra bilförare... DÄRFÖR ser du aldrig nån i en helt ny volvo/bmw/merca osv som kör som en idiot utan det är bara folk i 10+ år gamla bilar som inte kan köra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2015-12-12 klockan 18:10.

  20. #40
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Själv hoppas jag på mera.

    Högre soppapris = mindre idioter på vägarna.

    Tyvärr en sann sak.

    /Lufto
    Bland det dummaste jag hört på länge, precis som M.Broberg skriver så är det knappast ovanligt att dom största idioterna i trafiken befinner sig i nya tysk bilar av premium variant vilket ofta går lös på över en halv miljon. Givetvis har man råd att tanka bilen då oavsett om soppan kostar 10kr/l eller 20kr/l.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •