Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Slutligt om tändkassetter T5/T7

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450

    Slutligt om tändkassetter T5/T7

    Pga. trådar där folk jiddrar om allt möjligt skit om tändkassetter när dem inte vet ett piss skrev jag nedanstånde i vredesmod, precis innan jag skulle posta ansåg jag att det skulle ta mer skruv om jag gjorde en ny tråd. Ändra storleken om ni vill, men ta inte bort den. Tack på förhand.



    NU FÅR DET JÄVLAR I MIG VARA NOG. JAG ÄR MYCKET MEDVETEN OM ATT JAG RISKERAR BANNING NÄR JAG SKRIVER DETTA.

    ALLA FÖRBANNADE NÖTTER PÅ DIVERSE VERKSTÄDER SOM SÄGER ATT T5 SKALL HA SVART KASSETT GÖR DET AV TVÅ SKÄL.

    1. DE HAR BYTT UT INIHELVETE MASSA SVARTA T7 KASSETTER, DESSA SKA INTE SKICKAS TILLBAKA TILL SAAB, DE SKA DESTRUERAS!
    NI STACKARE SOM HAR FÅTT SVARTA KASSETTER HAR BLIVIT BLÅSTA SÅ INIHELVETE, RÄKNA UT VILKA SVARTA KASSETTER NI HAR FÅTT...

    2. DE KAN INTE LÄSA SAAB EPC.


    TROR NI INTE MIG, LYSSNA DÅ FÖR HELVETE PÅ DR.BOOST.
    RÖDA KASSETTER HAR INTE UTGÅTT, JAG KAN ALDRIG FÖR MITT LIV TRO ATT DE KOMMER GÖRA DET HELLER DE NÄRMASTE 5-10ÅREN.

    DET VAR SENAST ETT HALVÅR SEN SAAB TILL OCH MED REPRISERADE ATT RÖD = T5 SVART =T7. BE VERKSTAN KOLLA EPC, OCH SEN FÅR DEM DRA EN SLUTSATS SJÄLV OM DEM ÄR ÄNDRADE TILL SVARTA.
    HJÄLPER INTE DET, RING SAAB DIREKT OCH TALA OM PROBLEMET, DESSA VERKSTÄDER KOMMER FÅ DET MYCKET HETT OM ÖRONEN


    Till sist, det FINNS ett par jävligt bra skäl till att det är VÄLDIGT olika färg på kassetterna....

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 139
    Medlem#
    6252
    lugn å fin nu! låt folk köra sönder sin bilar om dom inte har bättre vetande? däremot så är det riktigt dumt utav värkstäder som sätter i svarta kasseter i t5 bilar....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Inte bara "dumt" det är fan kriminellt. Utbytta kassetter får under INGA omständigheter komma ut på marknaden igen.. kräk kallar jag dem som säljer dem... Dock är det inte första gången girighet har drivit folk till såna saker, skulle inte förvåna mig om killarna plockar 2400 spänn rakt i fickan, krediterar och sen makulerar kontantnotan när kunden har gått, utbytta kassetter är ju inte lagerförda... i-rest-my-case....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Kolla begmarknaden på blocket eller pryltorget för svarta T7 kassetter.

    Finn hur jäkla många som helst till salu,undrar var alla dom kommer ifrån

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 139
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Kolla begmarknaden på blocket eller pryltorget för svarta T7 kassetter.

    Finn hur jäkla många som helst till salu,undrar var alla dom kommer ifrån
    ja man kan juh börja undra, är iofs inga problem å få tag i gamla kasseter, ska själv ta å fixa ett par, men dom kommer enbart sitta på mina bilar och ingen annanstans!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    just fan, kom på en sak, kolla serienumret på kassetten, är serienumret under D3360000 nånting är saken klockren, då är det en utbytt kassett. Alltså en kassett som ska ha blivit förstörd, inte såld.

    (kan vara 3660000, börjar bli jävligt sent nu)

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    just fan, kom på en sak, kolla serienumret på kassetten, är serienumret under D3360000 nånting är saken klockren, då är det en utbytt kassett. Alltså en kassett som ska ha blivit förstörd, inte såld.

    (kan vara 3660000, börjar bli jävligt sent nu)
    Är de inte 2 eller 3 olika nummerserier..?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Jepp, men de är rätt små "B" nånting och nån är väl på 6:an, den stoora är upp till D3360000 nånting, sen vill jag inte skriva allt för mycket, det är ju trots allt inget som är publicerat externt.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Jepp, men de är rätt små "B" nånting och nån är väl på 6:an, den stoora är upp till D3360000 nånting, sen vill jag inte skriva allt för mycket, det är ju trots allt inget som är publicerat externt.
    Nej, det har du rätt i..

    Hur är det med kassetter från bilskrotare, har märkt att endel skrotare säljer kassetter.. Har de fått samma meddelande som Saab.aukt.verkstäder?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Tvekar jag starkt på, de säljer nog för fulla muggar. Men köpa begagnade TK's aj aj aj, katten är dyyyr om den pajjar.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 560
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Tvekar jag starkt på, de säljer nog för fulla muggar. Men köpa begagnade TK's aj aj aj, katten är dyyyr om den pajjar.
    Ja tror ju dock inte Saab har valt att byta ut så enormt många TK´s för att katten KAN gå sönder.. Eller hur

    Go`natt!
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 386
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    skulle inte förvåna mig om killarna plockar 2400 spänn rakt i fickan, krediterar och sen makulerar kontantnotan när kunden har gått, utbytta kassetter är ju inte lagerförda... i-rest-my-case....
    För en som aldrig kommer i kontakt med auktoriserad Saab-verkstad - är detta ett realistiskt scenario?

    Det går ju tydligen utmärkt att framföra och bruka T5-bilar med svarta TK för många "Svenssonförhållanden".... men om detta har grund i personlig girighet är det ju ren skandal - Sverker var är du?!

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 146
    Nu finns det ju ännu inga bevis på att verkstäder säljer icke destruerade kassetter. Har varit med om fall där kunder fått monterat fel sorts kassett redan innan kampanjen om byte av kassetter trätt i kraft.

    Det vore ju heller inte så smart av någon att sälja en sådan typ av kassett då det är väldigt lätt att kolla upp om den är "rätt eller fel"

    Tror många fall av försäljning beror på okunskap. Finns många reservdelsmän som inte kan meka själva samtidigt som de gissar och tror vad som kan passa.

    Men ÄR det så att det säljs tändkassetter som borde varit utskrotade är det ju förjävligt...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    skulle inte förvåna mig om killarna plockar 2400 spänn rakt i fickan, krediterar och sen makulerar kontantnotan när kunden har gått, utbytta kassetter är ju inte lagerförda... i-rest-my-case....
    För en som aldrig kommer i kontakt med auktoriserad Saab-verkstad - är detta ett realistiskt scenario?

    Det går ju tydligen utmärkt att framföra och bruka T5-bilar med svarta TK för många "Svenssonförhållanden".... men om detta har grund i personlig girighet är det ju ren skandal - Sverker var är du?!

    /J
    Du säger att det går utmärkt att köra Svart på T5 om man är en Svensson, det är helt fel. Som våran forumsguru säger, det är mycket mer än färgen som skiljer.

    Och på T7 kan katten definitivt pajja om TK'n pajjar under körning. Har sett flertal fall av detta. På T5 sitter den längre bak, därav är risken mindre, men den finns.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    För en som aldrig kommer i kontakt med auktoriserad Saab-verkstad - är detta ett realistiskt scenario?

    /J
    Det är möjligt, sen får man räkna ut resten själv, men antalet poster om verkstäder som står på sig att Svart passar på T5 efter kampanjen dragit igång är stor.. Jag har inga som helst belägg för detta. Men jag kan säga att det _tyvärr_ är många indicier som pekar åt det hållet. Och jag hoppas vid gudarna att om det har skett, har det varit någon enstaka anställd, inte att någon firma haft som policy att skicka ut de på marknaden igen.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 264
    Är det någon som vet vilka produtknummer eller så som de DÅLIGA kasetterna har?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 810
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Är det någon som vet vilka produtknummer eller så som de DÅLIGA kasetterna har?

    M.V.H.
    Sök o du skall finna!

    B205/B235 Serienummerintervall: D000000-D336210 eller B083821-B096117
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... t=#1140840
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 386
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Du säger att det går utmärkt att köra Svart på T5 om man är en Svensson, det är helt fel. Som våran forumsguru säger, det är mycket mer än färgen som skiljer.
    Jag menade såhär: Eftersom T5-bilen startar och funkar med svart TK utan att explodera eller på annat sätt kajka ihop omedelbart, kan somliga fått uppfattningen att det är helt OK.

    Vad jag förstår får man inga akuta felsymptom med fel tändkassett, alltså.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 299
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Vad jag förstår får man inga akuta felsymptom med fel tändkassett, alltså.

    /J
    Tyvärr sätter T5 en "vilande" felrapport på om knacksignalen saknas eller inte går att förstå. Vore bättre om den tände Mil.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    450
    Eftersom knackreglering är en mycket grundläggande och ständigt arbetande funktion i moderna motorstyr så är det väldans allvarligt att den inte funkar... behöver man säga mer? Den arbetar allstå även "original", inte bara om du trycker 300bar, har öppet filter och har 4kubiks spridare.

Liknande ämnen

  1. Bra att veta om tändkassetter
    Av Oldboy i forum FAQ
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 23:44
  2. Effekt tändkassetter
    Av GULSAAB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 20:56
  3. Vart köper ni tändkassetter?
    Av Binne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •