Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-3 SS...Funkar det här??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    8

    9-3 SS...Funkar det här??

    Jag har en 9-3 SS -04 med AS2 (150W). Det jag vill göra är att installera
    6*9 i hatthyllan, vilket kräver ett separat slutsteg.
    Nu är det så att min kompis påstår att man kan koppla in ett eftermarknadsslutsteg med hjälp av signalerna som går till 4" bak i hatthyllan...
    Han menar att man tar signalen som går till högtalarna i hatthyllan, för att driva slutsteget med, så att man sedan kan använda slutsteget för att driva 6*9:orna...

    Men funkar det verkligen att göra så??...Om det nu funkar så, är det då också möjligt att koppla in en bas till slutsteget också??...

    Jag är själv inte så insatt i hur det funkar...Men han har själv byggt mycket bra ljud i sin Mini Cooper S så han borde ju veta vad han snackar om men jag är ändå lite tveksam till det här...

    Tack På Förhand!!...

  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Kolla i FAQ. Det finns en utförlig tråd skapad av Stoffe om ljudbygge i SS/SC där.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    8
    Jo, självklart har jag har läst allt om ljudbygg här på forumet innan jag postade mitt inlägg...det jag undrar är om min kompis har rätt i det han säger...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Verkar finnas delade meningar om det. Finns endel matnyttigt i denhär tråden. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=75
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Finns redan en tråd om det. Det går att ta signal från 4" i hatthyllan, men det är ingen optimal lösning. Men är du inte audiofil så kanske det spelar tillräckligt bra för dina öron.

    Mvh Stoffe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    172
    Jag har tagit från 4" i hatthyllan.

    Låter riktigt bra för mig i alla fall..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Finns redan en tråd om det. Det går att ta signal från 4" i hatthyllan, men det är ingen optimal lösning. Men är du inte audiofil så kanske det spelar tillräckligt bra för dina öron.

    Mvh Stoffe
    För en som inte är audiofil, hur går det att driva ett par 6x9:or på den signalen, utan ett slutsteg?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Finns redan en tråd om det. Det går att ta signal från 4" i hatthyllan, men det är ingen optimal lösning. Men är du inte audiofil så kanske det spelar tillräckligt bra för dina öron.

    Mvh Stoffe
    För en som inte är audiofil, hur går det att driva ett par 6x9:or på den signalen, utan ett slutsteg?
    Du får samma ljud som ur 4" som sitter där idag, kanske något bättre. För att få lite tryck så är det slutsteg som gäller.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Finns redan en tråd om det. Det går att ta signal från 4" i hatthyllan, men det är ingen optimal lösning. Men är du inte audiofil så kanske det spelar tillräckligt bra för dina öron.

    Mvh Stoffe
    För en som inte är audiofil, hur går det att driva ett par 6x9:or på den signalen, utan ett slutsteg?
    Du får samma ljud som ur 4" som sitter där idag, kanske något bättre. För att få lite tryck så är det slutsteg som gäller.
    Så ett bättre grepp för en lat person som en själv är med andra ord att kanske bara byta ut 4":arna mot lite bättre diton för en liten ljudvinst?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Så ett bättre grepp för en lat person som en själv är med andra ord att kanske bara byta ut 4":arna mot lite bättre diton för en liten ljudvinst?
    Tyvärr gör det nog minimal skillnad. Kan du inte förstärka de klena bassignalerna som finns där med ett externt slutsteg så gör det ingen större skillnad att byta till 6x9.

    Upptäckte för övrigt att länkarna jag lagt till i min FAQ inte längre funkar. Ska ta tag i detta så snart jag har lite för mycket fritid.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Hur funkar GLT
    Av SonnnyJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 11:55
  2. Hur funkar tcs ? 9-5 -99
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 16:11
  3. ABS funkar ej
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •