Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mer fel på T7 motorer i 9-5 än i 9-3?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Mer fel på T7 motorer i 9-5 än i 9-3?

    Hej, jag får uppfattningen att det är fler ras/haverier/problem med de T7-motorer som sitter i 9-5 än de som sitter i 9-3-modellerna. Är det så eller har jag bara fått fel bild av det hela? Varför är det mer problem i 9-5 i så fall?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164

    Re: Mer fel på T7 motorer i 9-5 än i 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Hej, jag får uppfattningen att det är fler ras/haverier/problem med de T7-motorer som sitter i 9-5 än de som sitter i 9-3-modellerna. Är det så eller har jag bara fått fel bild av det hela? Varför är det mer problem i 9-5 i så fall?
    Du verkar vara rätt orolig över din nya bil

    Om vi säger att det är effektberoende vad käller tex kolvar så kan det ju bero på att de lever lite närmre gränsen med sina 230/250hk mot 9-3:ans 205hk

    Även trimningsgraden brukar ju vara större på en 9-5 Aero än en 9-3 Aero.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Mer fel på T7 motorer i 9-5 än i 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Hej, jag får uppfattningen att det är fler ras/haverier/problem med de T7-motorer som sitter i 9-5 än de som sitter i 9-3-modellerna. Är det så eller har jag bara fått fel bild av det hela? Varför är det mer problem i 9-5 i så fall?
    Du verkar vara rätt orolig över din nya bil

    Om vi säger att det är effektberoende vad käller tex kolvar så kan det ju bero på att de lever lite närmre gränsen med sina 230/250hk mot 9-3:ans 205hk

    Även trimningsgraden brukar ju vara större på en 9-5 Aero än en 9-3 Aero.
    Klart som fan jag är orolig! Hade jag fått välja så hade jag behållt 9-3:an, men nu hade ju frun "beställt" en 9-5 kombi och ja då vet ju alla vad som händer
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Dom lever lite farligare förmodligen på grund av att dom är tyngre och motoreffekten så klart..Men kör man vettigt så är det så klart ingen fara, det är ju bara det att det är lättare att "misshandla" en 9-5 pga sin kraftigare motor och tyngd..Annars borde 9-5:an vara mer hållbar tycker jag..Men jag vet inte, antar bara..

    Du ska se att du nog fått en fin bil som inte kommer gå sönder i onödan om du tar hand om den

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Hej

    Jag tror inte det beror på effekten.
    Anledningen är nog snarare att 9-5an rullar mer än 9-3an, de flesta 9-5 är ju eller har varit tjänstebilar.

    mvh Mats S
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Dom lever lite farligare förmodligen på grund av att dom är tyngre och motoreffekten så klart..Men kör man vettigt så är det så klart ingen fara, det är ju bara det att det är lättare att "misshandla" en 9-5 pga sin kraftigare motor och tyngd..Annars borde 9-5:an vara mer hållbar tycker jag..Men jag vet inte, antar bara..

    Du ska se att du nog fått en fin bil som inte kommer gå sönder i onödan om du tar hand om den

    Kraftigare motor ?????????
    Det är EXAKT samma motor i din 9-5 som 9-3 med T7.

    mvh Mats S
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Är nog på Mats linje när det gäller "tjänsterbil teorin"

    Många 9-5 har gått som tjänsterbil med en kass vevhusventilation som gjort att motorn har gått med för lite olja.
    Med serviceintervall på 2000mil, då många tjänsterbilar går hårt och inte med så stor koll på oljenivån i motorn...
    Dvs. de har gått med för lite olja vilket kan leda till då haveri...
    Blir det så lite olja att oljetrycket sjunker under 2bar så upphör oljebesprutningen på kolvarna mm.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av MatsS894
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Dom lever lite farligare förmodligen på grund av att dom är tyngre och motoreffekten så klart..Men kör man vettigt så är det så klart ingen fara, det är ju bara det att det är lättare att "misshandla" en 9-5 pga sin kraftigare motor och tyngd..Annars borde 9-5:an vara mer hållbar tycker jag..Men jag vet inte, antar bara..

    Du ska se att du nog fått en fin bil som inte kommer gå sönder i onödan om du tar hand om den

    Kraftigare motor ?????????
    Det är EXAKT samma motor i din 9-5 som 9-3 med T7.

    mvh Mats S

    Slarvigt uttryckt av mig, vet så klart att hårdvaran är exakt densamma..Men mjukvaran skiljer sig lite. Aero hk antalet är ju 250 istället för 205 osv..
    Min teori kan dock beskrivas i ett enkelt exempel:
    En 9-3:a & 9-5:a står brevid varnandra vid ett rödljus, båda har 150hk..9-3:an kommer dock inte få gasa lika mycket som 9-5:an gör när de ska iväg på grund av sin lättare vikt. Och det är ju ngt som händer varje accerelation så slitaget blir såklart större på det viset..

    Men teorin om tjänstebilar stämmer bra den..Ovanligare att man kollar oljenivån i sin tjänstebil än om det var ens egen..Och man åker förmodligen fortare och mindre hänsynsfullt i sin tjänstebil..så visst..

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    B235R Viggen varianten är lite special, den borde hålla bäst Om inte alla B235R är samma förstås.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Dom lever lite farligare förmodligen på grund av att dom är tyngre och motoreffekten så klart..Men kör man vettigt så är det så klart ingen fara, det är ju bara det att det är lättare att "misshandla" en 9-5 pga sin kraftigare motor och tyngd..Annars borde 9-5:an vara mer hållbar tycker jag..Men jag vet inte, antar bara..

    Du ska se att du nog fått en fin bil som inte kommer gå sönder i onödan om du tar hand om den
    Vevhusventilationen, varför är den fortfarande sen -98 så pass dålig 9-5 och inte på 9-3 -00 uppåt? fast det är samma motorer och styrsystem ,förutom 2.3an då. Har aldrig kunnat förstå varför saab inte fåt till 9-5ans vevhusventilationen, där spelar inte motor effekten någon roll iaf. Den är helt enkelt skit på 9-5an.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    B235R Viggen varianten är lite special, den borde hålla bäst Om inte alla B235R är samma förstås.
    Snarare tvärtom... Hårdvarumässigt är, mig veterligen, alla B235R av samma årsmodell identiska hårdvarumässigt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Matte
    Citat Ursprungligen postat av Pepe
    Dom lever lite farligare förmodligen på grund av att dom är tyngre och motoreffekten så klart..Men kör man vettigt så är det så klart ingen fara, det är ju bara det att det är lättare att "misshandla" en 9-5 pga sin kraftigare motor och tyngd..Annars borde 9-5:an vara mer hållbar tycker jag..Men jag vet inte, antar bara..

    Du ska se att du nog fått en fin bil som inte kommer gå sönder i onödan om du tar hand om den
    Vevhusventilationen, varför är den fortfarande sen -98 så pass dålig 9-5 och inte på 9-3 -00 uppåt? fast det är samma motorer och styrsystem ,förutom 2.3an då. Har aldrig kunnat förstå varför saab inte fåt till 9-5ans vevhusventilationen, där spelar inte motor effekten någon roll iaf. Den är helt enkelt skit på 9-5an.

    Det är inte jag så säker på..Tror effekten och tyngdén så klart hånger ihop med att 9-5:an har mer fel realterade till vevhusvent. pga. att den pressas mera än en 9-3:a.
    Min syrra hade en 9-3:a -01 som gick hårt och korta sträckor bara i 8000 mil..Den va nästan kass när hon sålde den pga att den inte var "normalt" körd..Spottade ur sig sotparticklar/olja och krånglade med olika felmeddelanden..
    Min 9-5:a föredetta tjänstebil som gått lungt 24000 mil nu har inga problem och drar bara 0.5l olja på 1000 mil..Inget är bytt förutom vanliga service grejjer och DI..plus vevhusvent så klart...

    Nej det beror nog mest på medvetenheten om vilken bil man har och hur den ska behandlas för att hålla..Men det är så klart lättare å få en 9-3:a att hålla...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hej!

    Ni kan ju fundera på vilka motorer som går paj..

    9-3 har förutom viggen 2,0liters B205X motorer

    9-5 har till skillnad mot 9-3:an en stor andel 2,3liters B235X...

    Vilka är det som går sönder ??
    Även 9-3:or i viggenkläder verkar ha hållfasthetsproblem med B235R motorn då man läst om en del kolvhaverier hos dem, en viggen kan man anta inte tillhör tjänstebilskundernas drömobjekt precis, så jag tror att ni är inne på lite fel spår här faktiskt

    /Rydde

Liknande ämnen

  1. Motorer i Ng9-5
    Av aik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 14:31
  2. NG 9-3 Motorer
    Av PartyDavid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 13:35
  3. 9-5, 2 år, 2 motorer
    Av ut218 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 12:31
  4. Motorer
    Av TeePee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 19:50
  5. og9-3 motorer?
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •