Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Batteri urladdat NG9-3

  1. #1

    Batteri urladdat NG9-3

    Kom hem till Arlanda efter en veckas semester nu i helgen, och finner min 9-3 SS (årsm 04) med helt urladdat batteri på långtidsparkeringen... Inte helt kul vid midnatt. (Redde ut sig efter ett tag tack vare en hjälpsam Saab-ägare som jag ryckte tag i)

    Detta har hänt 1 gång tidigare, men den gången stod bilen hemma på parkeringen (också vintertid). Bilen var då c:a ett halvår gammal, och sen dess har det inte hänt.

    Är det ngn som vet om det finns ngt typiskt på 9-3 SS som tjuvdrar ström? Någon annan anledning? (larmet som gått, och den blinkar tills batteriet ger upp?)

    Tacksam för tips! Vill inte gärna långtidsparkera min Saab igen efter detta...

    //Stefan

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Fan vad surt Du kan väl ta och mäta hur hög viloströmmen är ?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Nu kanske jag är lite trött så här på kvällen... men hur gör man enklast? Bör man koppla bort pluspolen, och mäta med multimeter mellan pluspol på batteri och pluskabeln? Något annat, ännu enklare?

    //stefan

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Det är lite knivigt att mäta viloströmmar på nyare bilar med såpass mycket elektronikenheter.

    Jag skulle dessutom tro att du blåser säkringen i multimeter (om det är en vanlig 10A) om du sätter multimetern mellan och ansluter den till batteriet.
    Du får nog ha polen ansluten (och låt den ha varit ansluten i kanske 15min utan att du rört dörrar mm. så alla styrdon ligger i sleep), sätta multimetern parallellt och sedan lyfta utav batteripolen med multimetern fortfarande ansluten för att lyckas. Då slipper du den strömrusning som blir när alla styrdon skall sparka igång och ladda kondensatorer mm.

    Hänger du med på hur jag menar?
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Inte behöver man koppla en multimeter i serie för att mäta strömmen. Det finns ju speciella multimetrar man klämmer runt sladden och på så vis mäter strömmen. Nu kommer jag dock inte ihåg vad de heter..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Inte behöver man koppla en multimeter i serie för att mäta strömmen. Det finns ju speciella multimetrar man klämmer runt sladden och på så vis mäter strömmen. Nu kommer jag dock inte ihåg vad de heter..
    Strömtänger. Problemet brukar vara att mäta små DC-strömmar noggrant med dem.

    Hedis lösning ligger närmast till hands, har gjort så själv. Gör det helst på minus-polen. En medhjälpare är inte fel, några extra händer och ögon underlättar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag tog strippor (buntband ) och klömde fast mina testsladdar mot klämman. Slapp på så vis håll hålla koll på två axtra sladdar som inte fick förlora kontakten med varandra...Bara ett tips.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Jag hade samma problem med batteriet i höstas. I mitt fall var det elektriska motorvärmaren som "tjuvåt" från batteriet (Den med styrning från SID).

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Jag hade samma problem med batteriet i höstas. I mitt fall var det elektriska motorvärmaren som "tjuvåt" från batteriet (Den med styrning från SID).
    Hmm, jag har också värmare med SID-koppling - och har funderat på den som problemkälla ngn gång tidigare (den är även eftermonterad). Det låter ju onekligen som att det kan vara där problemet ligger.

    Fick du ngn lösning på't av Saab (eller på egen hand)?

    //Stefan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Stefan_93SSAero
    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Jag hade samma problem med batteriet i höstas. I mitt fall var det elektriska motorvärmaren som "tjuvåt" från batteriet (Den med styrning från SID).
    Hmm, jag har också värmare med SID-koppling - och har funderat på den som problemkälla ngn gång tidigare (den är även eftermonterad). Det låter ju onekligen som att det kan vara där problemet ligger.

    Fick du ngn lösning på't av Saab (eller på egen hand)?

    //Stefan
    På SAAB sa dom att -"Det där känner jag igen..". Tydligen ett känt fel. Då jag har timer på motorvärmarstolpen behöver jag inte använda timern i siden. Jag tycket därför det var onödigt att laga den och lät därför SAAB bygga om till "vanlig" blockvärmare utan sid-styrning. Efter det har det inte varit några problem. I mitt fall pajade batteriet totalt och gick inte att ladda upp. Fick köpa nytt.

    Inget svar du ville höra antar jag men så var det..

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    På SAAB sa dom att -"Det där känner jag igen..". Tydligen ett känt fel. Då jag har timer på motorvärmarstolpen behöver jag inte använda timern i siden. Jag tycket därför det var onödigt att laga den och lät därför SAAB bygga om till "vanlig" blockvärmare utan sid-styrning. Efter det har det inte varit några problem. I mitt fall pajade batteriet totalt och gick inte att ladda upp. Fick köpa nytt.

    Inget svar du ville höra antar jag men så var det..
    Bättre att veta vad det är iaf, än att inte veta alls. Tror jag ska ta ett snack med Saab. Har redan funderat på BMW som nästa bil (ursäkta att jag hädar...), och tyvärr bidrar såna här saker till att man tröttnar på en annars kul o rolig bil.

  12. #12
    Förresten, är det ngn annan som haft samma problem och som fått en lösning som gör att man kan fortsätta ha SID'en inkopplad?

    //Stefan

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Stefan_93SSAero
    Förresten, är det ngn annan som haft samma problem och som fått en lösning som gör att man kan fortsätta ha SID'en inkopplad?

    //Stefan
    Felet är känt sedan några år tillbaka enligt WIS. Kommer inte ihåg om det stod något om åtgärd. Kan kolla när jag kommer hem om jag kommer ihåg....
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Felet är känt sedan några år tillbaka enligt WIS. Kommer inte ihåg om det stod något om åtgärd. Kan kolla när jag kommer hem om jag kommer ihåg....
    Vore mkt uppskattat!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Meddelandet var från mars 2005 och det står endast att det kommer att tas fram ny mjukvara...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Meddelandet var från mars 2005 och det står endast att det kommer att tas fram ny mjukvara...
    Tack!

    Okej... men då borde det nästan kommit ny mjukvara nu.

    Fast iofs riskerar väl det att inkluderas i total ersättning av även styrprogramvaran - vilket skriver över mitt BSR-trim. Eller tror jag fel?

  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Meddelandet var från mars 2005 och det står endast att det kommer att tas fram ny mjukvara...
    Mjukvara till vilken ECU?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    ICM är det dom vill blåsa ner ny mjukvara till. (Vet dock inte om det finns någon än)
    Problemet uppkommer tydligen bara om man startar värmaren manuellt.
    Man kan förhindra det genom att låta den slå på och av med timern efteråt står det, den behöver INTE gå en full värmningscykel.
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Hedis -> Är du säker på att det inte var BCM?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Nix, ICM har dom skrivet i bulletinen.

    ICM är ju den enhet som håller färddatorns funktioner mm, så dom har nog slängt in parkeringsvärmare mm däri oxå.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Utelåst, urladdat batteri OG9-3
    Av Ex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •