Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Komunikation ABS-->Motorstyrning Trionic 5.5??

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747

    Komunikation ABS-->Motorstyrning Trionic 5.5??

    Har en SAAB 9000 2.3T -96

    Eftersom jag monterar en vxllåda i min bil som saknar utag för hastighetsmätaren så sitter jag o klurar på om man kan lösa detta programvarumässigt??

    SAAB ng900 med Trionic 5.5 har om jag har förståt det hela rätt signal från ABSsystemet till hastighetsmätare.

    Skulle man inte kunna, om det är så att det finns komunikation på 9000 mellan ABS o Trionicen, ta och modifiera programvaran så att hastighetsmätaren får signal på samma sätt i en 9000???

    Om så är fallet behöver man inte bygga en extra givare till hastighetsmätaren.

    Va säger ni som vet, om ni får prata om et altså
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    102
    M98 9000 borde ta hastighetssignalen från bakaxeln som på ng900.
    Kanske man kunde kolla från något schema från den.
    Okej ingen stor hjälp av detta svar
    En mindre rolig överraskning under bänkning att trionicen konstaterar att nu är en mindre växel i som har laddtrycksbegränsning.
    9000cc aero
    900 aero 1988

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Se bara till att ge T5-boxen en fyrkantspuls som du vet antalet pulser på varv på så ska din programvarusnickare fixa resten.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av CoOLtiUM
    M98 9000 borde ta hastighetssignalen från bakaxeln som på ng900.
    Kanske man kunde kolla från något schema från den.
    Okej ingen stor hjälp av detta svar
    En mindre rolig överraskning under bänkning att trionicen konstaterar att nu är en mindre växel i som har laddtrycksbegränsning.
    Jo de e till stor hjälp, då vet jag att det måste gå på någe vis jue, tack!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Se bara till att ge T5-boxen en fyrkantspuls som du vet antalet pulser på varv på så ska din programvarusnickare fixa resten.
    Ja där var en som beskrev fint ett litet hemmabygge som funkade bra, finns i min tråd med alla delar o allt tror jag det va med.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Men det är ju jorens enklaste sak att skruva dit en givare på växellådan som man skickar in i en orginal hastighetsmätare och får ut en hastighetssignal med rätt fyrkantpuls!
    Varför krångla till allt?
    Tror inte att 9000 -98 har puls från någon annan stan heller...

    Perfekt även om man ska T5 konvertera en og900! Givaren från 9000 skruvas fast på og900 lådan, dit med en 9000 H-mätare och pulsen blir som den ska.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    56
    Är fyrkatspulsen ur hastighetsmätaren bara att skicka in i Trionicboxen?

    Rätt frekvens och allt?

    /Olof

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av ON
    Är fyrkatspulsen ur hastighetsmätaren bara att skicka in i Trionicboxen?

    Rätt frekvens och allt?

    /Olof
    Ja, eftersom det är kopplat så orginal så ska det ju lixom vara rätt tycker man
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men det är ju jorens enklaste sak att skruva dit en givare på växellådan som man skickar in i en orginal hastighetsmätare och får ut en hastighetssignal med rätt fyrkantpuls!
    Varför krångla till allt?
    Tror inte att 9000 -98 har puls från någon annan stan heller...

    Perfekt även om man ska T5 konvertera en og900! Givaren från 9000 skruvas fast på og900 lådan, dit med en 9000 H-mätare och pulsen blir som den ska.

    M.V.H.
    Ja säkert kalasenkelt o borra hål i lådfan o montera en givare..

    Skit samma min programvaruleverantör besvarade mitt förslag med att modifiera programvaran med att det e inga problem, då det gick att gör enligt teorin...

    Skönt o slippa lima dit magneter o allt möjligt.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av M.L

    M.V.H.

    Ja säkert kalasenkelt o borra hål i lådfan o montera en givare..

    Skit samma min programvaruleverantör besvarade mitt förslag med att modifiera programvaran med att det e inga problem, då det gick att gör enligt teorin...

    Skönt o slippa lima dit magneter o allt möjligt.
    Borra hål?? Näe! Man tar bort H-mätar-wiren från lådan och ersätter den med givaren från 9000 som passar där!
    Sedan så "limmar/skruvar" man dit H-mätaren från 9000 i OG900 huset.
    Då kan det se ut såhär:

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... matare.JPG

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... atare2.JPG

    Var man matar mätaren med + och minus syns och pnnen emellan får man ut fyrkantpuls till Trionic, farthållare, eftermarknadsprut eller vad man nu vill ha.
    Satte borrmaskin på givaren från en 9000-91 (skroten) och matade mätarn med 12v och ut kom en fin puls som varierade i frekvens beroende på varvtal (hastighet).

    Enklare kan det inte bli!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av M.L":11c59dyz]

    M.V.H.[/quote]

    Ja säkert kalasenkelt o borra hål i lådfan o montera en givare..

    Skit samma min programvaruleverantör besvarade mitt förslag med att modifiera programvaran med att det e inga problem, då det gick att gör enligt teorin...

    Skönt o slippa lima dit magneter o allt möjligt.[/quote:11c59dyz]

    Borra hål?? Näe! Man tar bort H-mätar-wiren från lådan och ersätter den med givaren från 9000 som passar där!
    Sedan så "limmar/skruvar" man dit H-mätaren från 9000 i OG900 huset.
    Då kan det se ut såhär:

    [url="http://www.geting.se/viewimage.php?image=26970-9000m
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=26970-9000m[/url]ätare.JPG

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=26971-9000mätare2.JPG

    Var man matar mätaren med + och minus syns och pnnen emellan får man ut fyrkantpuls till Trionic, farthållare, eftermarknadsprut eller vad man nu vill ha.
    Satte borrmaskin på givaren från en 9000-91 (skroten) och matade mätarn med 12v och ut kom en fin puls som varierade i frekvens beroende på varvtal (hastighet).

    Enklare kan det inte bli!

    M.V.H.
    Vi missförstår nog varandra.

    Jag har en F40låda som saknar allt vad utag för hastighetsmätning heter så det går ju inte att montera något på den???

    Har jag fattat det hela rätt??

    Dina bildlänkar funkar inte, detta pga att du har ä i länknamnet, står på getings sida att det inte funkar med åäö bla.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Ahh! Då är jag med, F40 låda.
    Ja, då är det lite svårare

    Fixade bilderna.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Ahh! Då är jag med, F40 låda.
    Ja, då är det lite svårare

    Fixade bilderna.

    M.V.H.
    TÄnkte vel det hehe
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Här ramlar jag in på ett bananskal med en liten fråga:

    Att stoppa in en 9000-mätare sådär, det är väl redan gjort om man har en 92:a eller 93:ans og900? Eller är det bara mätartavlan som "ser 9000 ut"? Kanske man kunde ta tavlan från en og900 92-93 så man slipper det där hålet under pga EDU:n?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Här ramlar jag in på ett bananskal med en liten fråga:

    Att stoppa in en 9000-mätare sådär, det är väl redan gjort om man har en 92:a eller 93:ans og900? Eller är det bara mätartavlan som "ser 9000 ut"? Kanske man kunde ta tavlan från en og900 92-93 så man slipper det där hålet under pga EDU:n?
    Vet inte vad du menar riktigt, detta handlade om att montera en F40 låda i en 9000 och då lösa problemet med att F40 lådan ite har hastighetsgivare.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Err, emm, jo, alltså det var mer på Plars inlägg om mätare i og900
    Jag funderar på T5.5-konvertering på en og900 turbo nämligen

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Problem med motorstyrning
    Av saabjocke i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 19:15
  3. vad har 9000 2.3T - 92 för motorstyrning?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 15:26
  4. Motorstyrning Trionic
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •