Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Svår startad 9k aero när den är kall!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    141

    Svår startad 9k aero när den är kall!

    Hej! har ett problem med min 9000 aero -94, den är svårstartad ibland när den är kall kan få köra på startmotorn upp till 30s innan den går igång och då visar edu´n att strömmen som lägst varit mella 8-9volt startmotorn går dock med full effekt, har även märkt att varvräknaren rör sig lite (visar ca 200-300rpm)nån sek innan bilen startar, och har jag stängt av bilen med stereon på så går även den igång nån sek innan bilen startar.Generatorn laddar som den ska och batteriet laddas inte ur när den står stilla. Det har aldrig hänt att bilen inte startat men det tar lång tid ibland. När bilen är varm så är det inga problem.Nån som kan ha nån aning om var problemet sitter?

    Mvh Emil
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Vad är det för skick på batteriet?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    141
    bytte batteri då jag trodde att det gamla var dåligt men det blev ingen skillnad tyvärr.
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag tycker du skall ta och ohmmäta tempgivaren till styrenheten när motorn är kall och checka av temperaturen samtidigt. I och med att den startar bra när motorn är varm så kan en tänkbar orsak vara att tempgivaren fått hjärnblödning och tror att motorn alltid är varm. Därav är den svårstartad kall.

    En annan lite parentes som jag också tänkte på, när du försöker starta skrev du att varvräknaren hoppar upp lite innan den startar. Min fråga är då, hoppar varvräknaren lite hela tiden medan startmotorn går? Gör den inte det kan man också ta sig en närmare titt på vevaxelgivare och DI. Men börja med tempgivaren, det skulle jag göra först.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    141
    Tackar för tipsen ska ta o kolla det, det skumma är att bilen funkar bra ibland det är inte alltid den är dum har tex funkat flera dagar nu. Di är bytt o det blev ingen skillnad, Hur vet jag om vevaxelgivaren är dålig då antar att den ska ohm mätas?Varvräknaren är stilla tills bara nån sek innan den startar.

    Mvh Emil
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av MrMonza
    Tackar för tipsen ska ta o kolla det, det skumma är att bilen funkar bra ibland det är inte alltid den är dum har tex funkat flera dagar nu. Di är bytt o det blev ingen skillnad, Hur vet jag om vevaxelgivaren är dålig då antar att den ska ohm mätas?Varvräknaren är stilla tills bara nån sek innan den startar.

    Mvh Emil
    Det låter för mig som typiskt vevaxelgivarfel. Säkrast vore ju självklart att testa med en vevaxelgivare man vet fungerar, men annars ohmmäter man den. Fast tänk på att även att det visar ok värde kan den trilskas, säkert med olika temperaturer i motorrummet som bakgrund. Men prova ändå och ohmmäta den, är det något "avbrott" i den eller liknande kan det visa sig på ohmmätaren.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Prova en mycket enkel sak.

    Vrid nyckelns så du kommer till tändning och låt den stå så i ca 5 sekunder.
    så bränsle pumpen hinner bygga upp rätt tryck och styrdonet hinner hämta
    info från alla komponenter.

    ibland när man kör med starten så blir det för lite ström kvar för andra komponenter
    som bränslepump, styrdon, tändsystem ex.
    men om styrdonen har gjort det "jobbiga" redan och bränsletryck finns så kan det
    gå bättre.

    Det kan vara värt ett försök att testa detta, det är iallfall det billigast att testa först.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

Liknande ämnen

  1. Trög startad kall, går dåligt ett tag OG9-3 -01
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 20:18
  2. Svår startad när den är varm
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 12:18
  3. Min 9-5à svår startad
    Av bertone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 00:38
  4. Svår startad 9-3 Aero -01 HJÄLP!
    Av AeroT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •