Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Allmänna prisråd för köp av ny 9-3 SS?

  1. #1

    Allmänna prisråd för köp av ny 9-3 SS?

    Det här känns ju nästan lite löjligt men men... som mitt nick antyder har jag varit utan bil i ett antal år men behöver och vill nu skaffa en. Problemet för mig är att jag endast haft en bil tidigare för flera år sedan, en gammal Saab 90 som jag tog över av mina föräldrar, så när jag pratar med en bilhandlare känner jag mig lite som en kyckling som går in till räven.

    Jag är intresserad av den kommande 9-3 SS med BioPower motor (om det kommer både en 1.8t och en 2.0t i år är det den senare jag är intresserad av) samt Vector Anniversery paket om det finns kvar vid den tidpunkten. Handlaren räknade glatt fram ett ungefärligt pris mha. bensinvarianten plus 9000kr för BioPower motorn. När han förstod att jag skulle köpa den privat utan inbytesbil drog han av 10% på bilpriset (inte på utrustningen) utan kommentar och sedan blev det stopp. Enligt honom kunde han inte göra något med priset på extrautrustningen och inte heller skicka med andra tillbehör för att göra mig på gott humör. Eftersom det ändå inte är dags att slå till förrän dom riktiga priserna kommer så brydde jag mig inte om att försöka få en bättre deal.

    Frågor:

    Det här kan väl knappast vara det bästa priset eftersom han kom fram till det alldeles själv men vad finns det egentligen för utrymme att pruta?

    Stämmer det verkligen att handlarna inte kan göra något med priset på utrustningen? Jag trodde dom hade bra marginaler på den. Hur är det med automaten? Det skulle vara nice men 17tkr är en del.

    Skulle bli tacksam för lite allmän info om prissättning och hur mycket Saab-handlarna är villiga att deala med nya bilar och på vad. Och jodå, jag förstår att det kan skilja sig mellan olika handlare.

    Om någon är intresserad så var det här i Göteborgstrakten och han fick fram ett ungefärligt pris på runt 265tkr på en manuell 2.0t Vector med Anniversary paket (inklusive dom 9000kr för BioPower). Någon kanske vet vad 2.0t brukar gå för?

    Oj, det här blev långt...

    ___________
    Patrik

  2. #2
    Ett tips kan vara att eftersöka extra rabatter hos din arbetsgivare eller ämbetsorganisation.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    265kkr tycker jag låter som ett bra pris på en sån bil med den utrustningen. Eller?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Lite sent kanske men jag fick loss en 1.8t SC BioPower med Vector-paket, utökat pilotpaket, AL50-fälgar, rails, sportchassi, metallic & beg. vinterdäck för 250k. Tror att detta motsvarade ca 12%-rabatt på riktpriserna när jag räknade. Det utökade pilotpaketet "kampanjades" för 1900:- under perioden och bilen beställdes i slutet på mars.

Liknande ämnen

  1. Prisråd på våra bilar
    Av AndreasOstman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 14:56
  2. Prisråd gällande 9-5 Aero SC -04
    Av Saneringa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •