Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5 kombi för mjuk ... tips tack !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14

    9-5 kombi för mjuk ... tips tack !

    hej,

    9-5 kombi -01 är en förträfflig familjebil, men nu står
    vi inför att förnya stötdämparna i o m att bilen är för mjuk
    och ligger för lågt vid full last. Och det blir rätt många km
    med hela famlljen + allt bagage

    Alternativ:

    - bara byta stötdämpare bak? till orig eller andra?

    - byta alla dämpare? (gissar att framvagnen oxo e rätt degig)

    - Saab:s Sport-chassi?
    sänker bilen och blir säkert bättre att handskas med,
    men hur ligger bilen då med full last o tank, dvs hur
    klarar Sport-chassit last på lång sikt ?

    - skaffa nivåreglering till bakvagnen? Förstod på SAAB
    att dessa 'intelligenta' dämpare bak kostar ca lika mycket som
    Sportchassit.

    tacksam för tips av er som lastar mycket ...

    /r.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 173
    Kanske lite dålig jmf. Min Aero har ju redan hårdare chassi. fast den e sänkt också av förra ägaren som monterade dragkrok i samband med detta. Har inte lastkännande dämparna.
    Vet att std-kombisarna har en del problem med både fjädrar och dämpare i bakvagnen. Fram är sällan något problem. Så lite hårdare dämpar o fjädrar löser problemet snabbt o enkelt. Dessutom blir komforten för familjen MYCKET bättre om bilen slutar gunga så förbenat.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Hej

    Som jag ser det finns det inga alternativ om du tänker lasta mycket. Jag eftermonterade nivåreglering på min MY02 och har aldrig ångrat mig. Vi är bara tre i familjen så det är sällan den sätts på några hårdare prov. Men dom gånger vi lastat bilen har det funkat bra.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Jag monterade nivåjusterande dämpare bak på min 9-5 SC 2003 Linear.
    Fungerar klockrent. Kör mycket i jobbet med den och har då väskor och vikter i bagaget. har även dragit släp och fulllast till Trondheim. Från västerås. Stabilt och säkert. Inget nedlastat.
    9-5 2,3t SC -03

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241
    Hur svårt är det att eftermontera nivåreglering?, krävs det inte en hydraulpump på motorn och rör å grejjer?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Hur svårt är det att eftermontera nivåreglering?, krävs det inte en hydraulpump på motorn och rör å grejjer?
    SAAB använder speciella stötdämpare som "pumpar upp sig själva" till rätt nivå. Så det behövs inga externa komponenter.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    ok, tack

    och bilen ligger i nivå också då du inte har last? Dvs jag
    vill inte att bakvagnen är i höjderna då den är tom.

    mvh r.


    >Som jag ser det finns det inga alternativ om du tänker lasta mycket.
    >Jag eftermonterade nivåreglering på min MY02 och har aldrig ångrat mig.
    >Vi är bara tre i familjen så det är sällan den sätts på några hårdare prov.
    >Men dom gånger vi lastat bilen har det funkat bra.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 241

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    ok tack. Fint med alternativ, men inte blir det lättare att besluta sig...
    /r

    > Ett sånt här kit då? http://www.blocket.se/vi/97067.....tm?ca=21_s

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Är det nivåregerling?

  11. #11
    Saabs nivåreglerande fjäderben (Sachs) fungerar
    mycket bra för mig.
    Bakvagnen "är inte i höjden" utan last, utan ligger där
    den skall vara.
    Mycket stor skillnad att köra fulllastat eftersom hela
    fjädringsvägen finns kvar.
    Förutom vägegenskaper och komfort slipper man dessutom
    problem med snedslitna däck.

    Montaget är enkelt: bara att demontera/montera kompletta
    fjäderben.

    P.S. Jag köpte begagnat kit på SDCC för ca 2000 kr.
    Dock kan det vara svårt att få tag på dämpare med "Aerohöjd".
    9-5 aero kombi -01.

  12. #12
    Hej,
    Mekonomen har förstärkta bakfjädrar, sk husvagnsfjädrar till 9-5. Jag har satt sådana bak + Monroe gas dämpare. Kostnad cirkus 3000kr i delar.

    Mvh
    Peter

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14

    mjuk ..

    ok, tack Peter.

    Och din bil är i nivå oxo utan last?

    mvh / r.


    > Mekonomen har förstärkta bakfjädrar, sk husvagnsfjädrar till 9-5.
    > Jag har satt sådana bak + Monroe gas dämpare. Kostnad cirkus
    > 3000kr i delar.

  14. #14
    Hej,
    Jo det ser bra ut tycker jag.

    Peter

  15. #15
    P.P.S.

    Tror att nivåreglerings-kitet ligger på ca 5500kr.

    -Som sagt: rekommenderas!
    9-5 aero kombi -01.

Liknande ämnen

  1. Köp av svets, råd och tips, tack.
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 01:27
  2. Mjuk fjädring bak på 9-5 Vector -04 kombi
    Av Lasse_gbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 17:14
  3. Tips på lackförseglingskit tack
    Av Dadid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 00:46
  4. Tips inför T8:a köp, tack..
    Av saabas i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •