Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Märkligt problem med stannande motor

  1. #1

    Märkligt problem med stannande motor

    Hej alla SAAB-kunniga!

    Jag har ett märkligt problem med min SAAB som varken jag eller min verkstad blir klok på. Bilen är en SAAB 9000 I16 CC55B, 2,3 litersmotor, årsmodell 1991.

    Problemet yttrar sig på följande sätt:

    Bilen både startar och går vanligtvis som en klocka. Men då och då dör motorn fullständigt. Ibland helt kort, bara mellan en halv och ett par sekunder. Då hinner bilen inte stanna helt, eftersom motorn går igång igen av farten. Men ibland förblir motorn död så länge så att bilen blir stående. Det kan vara mellan några sekunder och flera minuter. När man försöker starta bilen går startmotorn runt som den ska, men det är inte ens någon antydan till tändning. Så, helt plötsligt och utan synbar orsak, startar bilen igen och går då som en klocka precis som vanligt.

    Men det märkligaste av allt är ett fenomen som uppstår när motorn är död så länge så att bilen står still. När den varit stående ett tag, som sagt mellan några sekunder och flera minuter, så kommer det ett litet "dunk" och hela bilen rycker till lite. Detta händer oavsett om tändningen är påslagen eller ej - nyckeln behöver inte ens sitta i tändningslåset - det händer ändå! Efter det här rycket går det att starta bilen igen som vanligt.

    Det största mysteriet är hur det här rycket kan uppstå. Det känns ungefär som om EN av cylindrarna tänder EN gång. Och kanske är det just det som händer? På något sätt måste det finnas upplagrad energi, som utlöses i det där rycket.

    Min SAAB-modell har en elektronisk tändkasett (ingen fördelardosa). Jag börjar luta åt att det är den det är fel på. Att den på något sätt hänger sig med energi lagrat i någon kondensator. Och sedan, när "hängningen" på något sätt släpper, så genererar laddningen i kondensatorn EN gnista till EN av cylindrarna och tydligen finns det tillräckligt med bensinångor i cylindern för att får kolv och motor att rycka till.

    På min verkstad säger de att när tändkasetten går sönder, så yttrar det sig så att bilen dör och sedan startar den inte igen (vilket ju min alltså gör). Men kanske har jag helt enkelt ett ovanligt fel som de aldrig har träffat på?

    Är det någon som känner igen det här problemet och har en förklaring?

    Låter min teori om tändkasetten trovärdig?

    Det vore hemskt skönt att få en förklaring, så att jag äntligen kan få problemet åtgärdat (det har hållit på ända sedan i september).

    Tacksam för svar
    Johan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Om du har tillgång så kan du låna en röd DI-kassett av en polare att testa med. Stoppa i ett par nya NGK-stift också om du inte gjort det nyligen. Skadar aldrig.

    När bilen vägrar starta, rör sig varvräknarnålen då? Om den inte gör det så kan det vara vevaxelgivaren som strular.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm/Solna
    Inlägg
    30
    Jag har samma problem på min 900ng2.0t, att bilen bara dör. (Har dock inte haft "dunket", men den har alltid kommit igång igen)

    Har du hittat felet?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kan nästan garantera att de tändkassetten som är sönder.
    Har haft samma problem själv och samma symptom

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    18

    Re: Märkligt problem med stannande motor

    Vad var det ?
    Exakt samma men inget dunk !

  6. #6

    Re: Märkligt problem med stannande motor

    samma sak för mig,visserligen 9-3 2.2 tid -00 men samma symptom.mätte i kontakten till vevaxelgivaren när den dog.( tror det ska vara~ 890ohm +/-90ohm ) min va kass bytte! nu går den fint.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    18

    Re: Märkligt problem med stannande motor

    Visar vevaxelgivaren fel resistans fast du får igång bilen och stänger av när du kommer hem och mäter ?

  8. #8

    Re: Märkligt problem med stannande motor

    japp! verkar som det blir "glapp" när den är varm.

Liknande ämnen

  1. Märkligt problem fjäderben og9-3
    Av Almy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 09:45
  2. [LÖST] Märkligt problem med värmen OG9-5
    Av Ajja i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 17:32
  3. Märkligt kopplings problem!
    Av björne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •