Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Behöver hjälp att mäta längd på drivaxlar, 9000+F40låda

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747

    Behöver hjälp att mäta längd på drivaxlar, 9000+F40låda

    Behöver hjälp vägledning att mätta upp drivaxlarna imför beställning av nya.

    Drivaxeln ska när den e färdig ha inre drivknt från 9-5 och yttre drivknut från 9000.

    Vart ska man mäta???

    Jag hade tänkt mäta totallängden på dom som dom e på bilden.
    Referenspunkten är längst ut där gängan slutar.

    Mäter som sagt hela och sedan drar jag bort skilnaden mellan dom från 9000 drivaxeln så får jag vel längden jag ska ha??

    Dock finns det ett aber, 9-5 drivaxeln kan glida in o ut i sina splines i ytrre drivknuten obehindrat(5mm) av någon anledning och därför e jag lite osäker på vilket mått man ska ta på 9-5 drivaxeln, är det när axeln är i innre, yttre eller mellanläget??

    Nerde/längsta axeln är 9000 axeln.



    Lite mera bilder på axlarna och splinsen o drivknuten.





    Nåra ideér?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Knuff...
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Drivaxen kommer behöva vara olika lång under fjädring.
    Någonstans måste längdvaritionen tas upp.
    Sen brukar man behöva lite mer spel om man vill kunna justera camber.

    Nu har jag ingen ANING om hur innre och yttre knuten är skapt.
    Hur ser de ut?
    0-100 ??? Ibland

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Drivaxen kommer behöva vara olika lång under fjädring.
    Någonstans måste längdvaritionen tas upp.
    Sen brukar man behöva lite mer spel om man vill kunna justera camber.

    Nu har jag ingen ANING om hur innre och yttre knuten är skapt.
    Hur ser de ut?
    jodå det vet jag, har en sådan.

    9000 o 9-5 knutar ser inte riktigt lika dana ut men ser ut o ha samma rörelsemån.

    inre drivknuten kjan ju röra sig in och ut.

    9000 har en annan uppbygnad än 9-5 men principen e densamma.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Sitter kuntarna på samma avstånd på std lådna och den nya?

    Hmm om du har drivaxlar över, kapa en 9000 och en 9-5.
    Svetsa sedan ihopp de och testa.
    Eller svetsa ett rör på den ena och stick in den andra, lås den med tex en låsskruv. Nu har du en justerbar mall.
    Så går det tämligen lätt att kolla vad som händer vid fjädring, sväng och camberjustering.
    0-100 ??? Ibland

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Sitter kuntarna på samma avstånd på std lådna och den nya?

    Hmm om du har drivaxlar över, kapa en 9000 och en 9-5.
    Svetsa sedan ihopp de och testa.
    Eller svetsa ett rör på den ena och stick in den andra, lås den med tex en låsskruv. Nu har du en justerbar mall.
    Så går det tämligen lätt att kolla vad som händer vid fjädring, sväng och camberjustering.
    Äsh.. nu har det varit motgångar igen.. kollade drivaxlen på höger sida och det blev helt fel där var den aldeles för lång.. fan dom var ju lika långa .. hmmm... fick fundera en stund... kom fram till att motorn nog inte har samma position i 9-5 som 9000 den e sannolikt förskjuten 10-15mm i sidled så det var därför aj aj... ska jag köra som det är måste jag ha drivaxlar som har olika längd på höger resp vänster sida... får nog ha en ny mellanaxel som e krotarte då kan jag ha samma längd... måste fan tala med någon som kan sånnt här..
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Du bör kunna svetsa dit lagerblocket till 9-5an och använda mellanaxel och lager. Mät avståndet mellan vxllåda (intill packbox) och lagerblock, så kan jag mäta på en 9-5a på jobbet.
    Det skulle även gå montera lagerbocken som den är, men då behöver du svetsa på motorfästet på nåt vis, så arbetet blir det samma.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Du bör kunna svetsa dit lagerblocket till 9-5an och använda mellanaxel och lager. Mät avståndet mellan vxllåda (intill packbox) och lagerblock, så kan jag mäta på en 9-5a på jobbet.
    Det skulle även gå montera lagerbocken som den är, men då behöver du svetsa på motorfästet på nåt vis, så arbetet blir det samma.
    Jag har redan ett lagerstöd och en mellanaxel från 9-5 avsåndet från lådan till lagerbocken lagret i lagerbocken e detsamma med F40 lådan monterad.

    Från början i projektet var det meningen att använda en lagerbock fån 9-5 samansvetsad med 9000 lagerbock/motorfäste men det gick inte för då tar lådan i styrväxeln så pass att det helt enkelt inte funkar.

    Nu e tanken att svetsa om lådan så att diklumpen hamnar längre ner precis som på 9000 o då passar mellanaxeln från 9-5 rakt i lagerbocken från 9000.
    9-5 o 9000 har samma lager, SKF nummer är samma.
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. Längd på drivaxlar og 900/99
    Av grewen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 11:12
  2. Kritiska vinklar på inred drivknutar?? 9000 goes F40låda
    Av M.L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •