Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Okänt styrdon 9-5 -03, SAAB kan inte uppgradera?

  1. #1

    Okänt styrdon 9-5 -03, SAAB kan inte uppgradera?

    Lämnade min 9-5 Vector -03 hos SAAB i Jönköping för uppgradering av mjukvara i motor- och automatlådestyrdon. Men motorstyrdonet går inte att identifiera! De fick nåt meddelande om "Okänd maskinvara" eller nåt liknande.
    Till saken hör att bilen är en 2003 års modell, byggd och registrerad i februari 2002! Kan detta ha varit en testbil hos SAAB kanske och hur kan man ordna till detta? Står SAAB för ett nytt styrdon tro?
    Har någon liknande erfarenheter?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Den är inte trimmad?

    Hade en bil på jobbet en gång där det låg trimprogram i. Då gick det inte att uppdatera mjukvaran (såklart).
    De som trimmat boxen lade i originalprogram, och därefter provades att uppdatera mjukvaran igen. Gick ej ändå, eftersom trimleverantören ändrat hårdvarunumret också. Fick liknande felmeddelande som dig.

    Kanske nåt liknande i ditt fall?

  3. #3
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Okänt styrdon 9-5 -03, SAAB kan inte uppgradera?

    Citat Ursprungligen postat av Mattis 2,1
    Lämnade min 9-5 Vector -03 hos SAAB i Jönköping för uppgradering av mjukvara i motor- och automatlådestyrdon. Men motorstyrdonet går inte att identifiera! De fick nåt meddelande om "Okänd maskinvara" eller nåt liknande.
    Till saken hör att bilen är en 2003 års modell, byggd och registrerad i februari 2002! Kan detta ha varit en testbil hos SAAB kanske och hur kan man ordna till detta? Står SAAB för ett nytt styrdon tro?
    Har någon liknande erfarenheter?
    Låter som en förserie-bil hos Saab.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #4
    Jag kollade chassienumret i WIS och enligt det är det ingen förseriebil i alla fall. Bilen har löpnummer 13 på årsmodell 2003. Det verkar dock som den har varit i SAAB Automobils ägo den första tiden. I oktober gjordes en reg-besiktning som jag inte vet anledningen till.
    Undrar just om det finns någon på SAAB som kan svaret? Det kanske inte är så lätt att komma i kontakt med rätt person...
    Vad jag vet så är den inte trimmad.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    I princip är det ju inte ditt problem, din verkstad får väl FÖRSÖKA att lösa saken? Trolvis är det nå't knepigt i din ECM, i värsta fall kan jag nog hitta en lösning, men din verkstad får använda hjärnan lite bättre! O om de inte kan så får de väl be om hjälp....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Detta har nu löst sig genom att Holmgrens i Jönköping kontaktade SAAB som fixade fram ett ersättningsstyrdon.
    Kanon tycker jag, heder åt Holmgrens som hjälpte mig med kontakten mot SAAB!

Liknande ämnen

  1. ETS Styrdon/TCS CTRL/Bilder/Felsökning/Turbo laddar inte..
    Av phiberz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 19:35
  2. Varför funkar inte mitt org. styrdon?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •