Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: TCM Navproblem 95-06 Aero Prestige 200

  1. #1

    TCM Navproblem 95-06 Aero Prestige 200

    Undrar om det är så att man MÅSTE lyssna på P3 mao en kanal som sänder TCM inf för att det skall vara möjligt med trafikinformation på naven (Har en 95-06 Aero med Prestige 200 system.)

    Om så är fallet skulle det inebära att det är slutlyssnat på dom flesta radiokanalerna om man skulle vilja ha denna info

    I min andra 95-01 Aero har jag en VDO nav som har en separat radiomotagare så att det ALLTID fungerar med TCM

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Jag har TCM även med exempelvis RixFM.

    Men är detta något man använder?, man får väl ändå gå in i menyn för att se om något hänt i närheten?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Jag "använder" det ofta då jag kör långt, men då måste jag lyssna på P3 (bilen i signaturen). Sist när jag skulle upp till Bovallsstrand så räddade TCM'n mig från en bilkö p.g.a olycka och föreslog en alternativ väg. Man måste förstås ha en "rutt" inprogrammerad.

    Jag undrar också om man MÅSTE ha P3 på eller om man kan få TCM fast man lyssnar på t.ex. Radio City.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  4. #4
    OM det är så att man MÅSTE lyssna på en sändare som sänder TCM så MÅSTE jag bara säga. KÖP INTE DENA SKIT FRÅN SAAB !!!

    Jag har haft GPS:er sedan 1994 och har även använt dom för att tävla i världscupen i flygning, samt att jag använder dom nu som pilot. Jag har dessutom tappat räkningen hur många olika system jag har haft i olika bilar men...

    Jag tjänar inga pengar på att säga detta men se bara vad Taxibolagen använder, jo VDO ! Det har jag dessutom i min 2:a Aero som sagt och den bara ÄR BÄST PUNKT SLUT.

    Nu undrar säkert många varför jag har köpt en ny Aero med nav och till dom vill jag bara säga. Det undra även jag efter att ha använt den i 3 dagar !!!

    Att ha en liten extra radiomotagare som "bara" letar efter TCM kostar mindre än en snusa dos att tillverka !!!!

    Så nu blir det intressant


    ÄR DET MÖJLIGT ATT "HACKA" SIG IN I SAAB:S NAV OCH INSTALLERA EN SEPPARAT TCM/RADIOMOTAGARE

    Besviken Saab kund

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Herrejösses, att totalsåga Saabs navigation bara för att TCM inte funkar på vissa radiostationer?, snacka om I-Landsproblem.

    Är det inte själva navigeringen som är av största vikt i en nav?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Herrejösses, att totalsåga Saabs navigation bara för att TCM inte funkar på vissa radiostationer?, snacka om I-Landsproblem.

    Är det inte själva navigeringen som är av största vikt i en nav?
    ABSOLUT INTE

    Eller borde jag kanske säga, det beror på vad du skall använda den till!!!

    I många fall skaffar folk sig en NAV för att komma från A-B snabbast möjligt och att då INTE ha tillgång till TCM = INGEN HJÄLP !!

    Att därimot hitta från A-B tror jag INTE hjälper till för dessa personer bla mig själv !!

    SAAB:s TCM om den fungerar som jag tror är bara skit, tråkigt om du INTE har lust eller råd att inse fakta

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av Iceman6666
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Herrejösses, att totalsåga Saabs navigation bara för att TCM inte funkar på vissa radiostationer?, snacka om I-Landsproblem.

    Är det inte själva navigeringen som är av största vikt i en nav?
    ABSOLUT INTE

    Eller borde jag kanske säga, det beror på vad du skall använda den till!!!

    I många fall skaffar folk sig en NAV för att komma från A-B snabbast möjligt och att då INTE ha tillgång till TCM = INGEN HJÄLP !!

    Att därimot hitta från A-B tror jag INTE hjälper till för dessa personer bla mig själv !!

    SAAB:s TCM om den fungerar som jag tror är bara skit, tråkigt om du INTE har lust eller råd att inse fakta

    Tagga ner killen, vad jag har lust eller råd till ska du högaktningfullt skita i.
    Om du nu är så missnöjd med din navigator varför vänder du dig då inte till stället du köpte din bil istället för att sitta här och gnälla på ett internetforum?

  8. #8

    Re: TCM Navproblem 95-06 Aero Prestige 200

    Om du läser 1:a posten från mig ser du cad jag skrev och det kvarstår !!

    Citat Ursprungligen postat av Iceman6666
    Undrar om det är så att man MÅSTE lyssna på P3 mao en kanal som sänder TCM inf för att det skall vara möjligt med trafikinformation på naven
    Som sagt Saab säger att denna nav har TCM vad man INTE säger är att det "kanske" är så att du MÅSTE ha radion på TCM kanal för att fungera!

    DET är om så är fallet BEKLAGLIGT ( Bättre så "grabben" )

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Herrejösses, att totalsåga Saabs navigation bara för att TCM inte funkar på vissa radiostationer?, snacka om I-Landsproblem.
    Det handlar om att det är en "konstruktionsmiss" på grund av cost-cut.
    (förutsatt att det inte är en bug)

    Har man bara engagerat sig litegrann i GPS/Navigering så vet man att man är tvungen
    att ha dubbla mottagare, en för TMC och en för själva radion, om man intre ska tvinga kunden
    till att ha en (ett fåtal) kanal inställd hela tiden- I Sverige är det bara sveriges radio
    som sänder TMC, inte dom komersiella.


    Och nej, det lär inte gå att "hacka" den och installera en extra mottagare för TMC.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Jisses vilken diskussion det blev om detta då.

    Jag ser det som en skitgrej att man måste ha P3. Om jag kör långt så har jag ändå alltid P3 på eller kör jag skivor från växlaren.

    Det är ju inte direkt så att det vimlar av TCM information ändå. Testat under rusningstrafik i Göteborg, med en rutt programmerad via ett ställe där jag visste att det hade hänt en olycka (på E6'an vid Liseberg), och det fanns ingen TCM info ang. den olyckan fast två av tre körfält var helt blockerade.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Testat under rusningstrafik i Göteborg, med en rutt programmerad via ett ställe där jag visste att det hade hänt en olycka (på E6'an vid Liseberg), och det fanns ingen TCM info ang. den olyckan fast två av tre körfält var helt blockerade.
    Den som sig i leken ger får leken tåla.
    Man kan inte ta premium-pris och erbjuda sniklösningar med hänvisning till att Göteborg
    är världens medelpunkt.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    Testat under rusningstrafik i Göteborg, med en rutt programmerad via ett ställe där jag visste att det hade hänt en olycka (på E6'an vid Liseberg), och det fanns ingen TCM info ang. den olyckan fast två av tre körfält var helt blockerade.
    Den som sig i leken ger får leken tåla.
    Man kan inte ta premium-pris och erbjuda sniklösningar med hänvisning till att Göteborg
    är världens medelpunkt.

    /Magnus
    På vilket sätt skulle det vara relaterat till vilken navigator man har? Det är ju knappast Saab som sköter om utsändningen av TMC-info
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Tobbev
    På vilket sätt skulle det vara relaterat till vilken navigator man har? Det är ju knappast Saab som sköter om utsändningen av TMC-info
    På dig lät det som om det inte var något större fel / problem med navigatorn
    eftersom TMC ändå inte fungerar speciellt snabbt / bra plus att du bara lyssnade på P3 ändå.
    Så jag påpekade att SAAB säljer sina bilar i andra länder också.

    Det enda jag ville ha sagt med mitt förra inlägg är att det inte är speciellt "premium"
    att ha en Radio/Navigator med bara en RDS-tuner. (förutsatt, återigen, att detta är fallet
    och att det inte är en bug)

    Själv skiter jag egentligen i det helt och hållet eftersom jag inte ens har en navigator (original iaf),
    men i mitt carputer projekt så insåg jag ganska så snart att dubbla tuners är ett måste och att då
    SAAB gör en sådan miss (eller medveten besparing) tycker jag är beklagligt.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Jo, jag kan hålla med dig om att det är sniket av Saab att bara ha en tuner i navigatorn. Där är vi helt överens.

    Är man i Tyskland där TMS-systemet är mycket mer utbyggt och bättre uppdaterat etc så får man lugnt finna sig i att ha på en kanal där de sänder ut TMC-info (vilket i och för sig är de flesta kanalerna där nere). Men som sagt, man kan ju alltid lyssna på CD om man är tvingad att ha på en kanal med tysk schlager-ompa-ompa-musik

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag har för mig att TCM informationen sparas ett tag i minnet. Jag slår över till P3 någongång då och då för att samla in eventuell TCM-info. Navigatorn räknar om rutten om så skulle vara aktuellt, och jag övergår till den stationen jag lyssnade på tidigare.
    När jag lyssnar på cd, så ställer jag in P3 innan så att TCM ligger och jobbar i bakgrunden.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Vad jag tycker är ett större problem än att TCM inte fungerar helt klockrent hela tiden är det faktum att de sparat in på en separat DVD-läsare för kartskivan. Det faktum att man måste ha musiken i skuffen samt tappa möjligheten att läsa MP3or i fronten för att kunna använda NAV:en är ju ett skämt på ett system 20k.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Vad jag tycker är ett större problem än att TCM inte fungerar helt klockrent hela tiden är det faktum att de sparat in på en separat DVD-läsare för kartskivan. Det faktum att man måste ha musiken i skuffen samt tappa möjligheten att läsa MP3or i fronten för att kunna använda NAV:en är ju ett skämt på ett system 20k.
    Håller med till 100%. Urkass lösning
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  18. #18
    Dessutom ÄR det en STOR miss att DU som förare skall LETA efter en kanal som sänder ut TCM. En "riktig" GPS, när du väljer TCM-info, söker automatiskt efter den så ...

    Som jag ser det är Saabs navigator en produkt som verkligen INTE är värd sina pengar. Som sagt jag har haft och använt GPS:er sedan barnsben för GPS:er och denna produkt skulle må MYCKET bra av en softwareuppdatering!! Om jag INTE har missuppfattat Saabs nav så skulle det vara möjligt med softwareuppdatering.

    Dom som verkligen vill se hur en produkt kan FUNGERA prova en VDO !!

    Jag har skickat ett par förslag till dom tidigare på software uppdateringar och eftersom jag jobbar med GPS:er varje dag så lyssnade dom Där får du INTE bara 1 DVD-skiva var 6:e månad utan även en skiva om det är en uppdatering!

    Jag får be om ursäkt om jag har/är MYCKET missnöjd med Saabs GPS men det är bara för dåligt att dom INTE har tänkt till ( eller att GM trycker till )

    Jag kommer nu att installera en VDO även i denna bil och med priset för nya skivor på Saab så kommer det att betala sig

    Dessutom kan jag använda DVD spelaren i fronten

    Ps:

    Tjonge , är det en 737 New Generation i din avitar

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Iceman6666

    Ps:

    Tjonge , är det en 737 New Generation i din avitar
    Ja, tänka sig. Det är det .

    Åter till topic:

    Hur många förbättringar skulle kunna göras med mjukvaru-uppdateringar? Att det skulle behövas en specieciell/separat tuner för TCM-enheten är väl alla överens om, men den kostar ju pengar.
    Skulle inte den befintliga tunern kunna använda sig av av EON-funktionen som redan finna i många RDS mottagare via en simpel mjukvaruänding?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Iceman6666
    Om jag INTE har missuppfattat Saabs nav så skulle det vara möjligt med softwareuppdatering.
    Med största sannorlikhet saknas det dubbla tuners och då finns det ingen firmwareuppgradering
    i världen som kan lösa det problemet.
    Skulle det vara en mjukvarubug så hade man nog fixat det för länge sedan.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Liknande ämnen

  1. Prestige i Aero, en tanke.
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 15:03
  2. Ljudsystem i OG9-5 -06/-10 Dame Edna
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •