Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kabel brand, 9000cc -88b

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70

    Kabel brand, 9000cc -88b

    Hejsan! skulle köra hem häromdagen.

    Bilen är i fråga en saab 9000cc turbo -88b

    Som sagt, skulle hem häromdagen när jag tyckte det började luka brännt...

    hissade ner rutan o tyckte det luktade utanför också, så jag brydde mig inte så mycket mer om det, 30sekunder senare började det ryka som s*tan från instrumentpanelen.

    på med varningsblinkers och kör åt sidan och stäng av bilen.

    Öppnade motorhuven och såg att inget brann där.

    Vädrade ur röken ur bilen och gick sen vidare till säkringarna på passagerar sidan, såg att fuel injection/control light säkringen hade smällt och bilen gick inte och starta efter jag stängt av den, såg även att instruments-light säkringen hade gått, testade byta fuel injection säkringen och då startade bilen igen..

    Körde till närmaste okq8 mack och köpte nya säkringar, och testade sätta i en ny till instrumenteringens belysning, och den säkringen gick direkt jag vred på tändningen...

    Någon som skulle kunna hjälpa mig ? vad ska jag göra nu?, vågar inte köra med bilen

    Och jag bokstavligt talat älskar min fina saab...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Låter som om det blir till att demontera locket för instrumentpanelen att börja med och uppskatta alla kabel-skador. Du märkte inget konstigt med att bilen bettede sig konstigt eller så precis innan branden?
    Vart i sthm håller du hus? Kanske man är i närheten någon dag.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Låter som om det blir till att demontera locket för instrumentpanelen att börja med och uppskatta alla kabel-skador. Du märkte inget konstigt med att bilen bettede sig konstigt eller så precis innan branden?
    Vart i sthm håller du hus? Kanske man är i närheten någon dag.
    Bilen va precis som vanligt och allting fungerade, men det var efter som jag stängde av bilen som vissa "elfel" uppstod som att det inte gick o starta (den stod bara och tuggade), och instrumenterings-belysningen inte funkar..

    jag håller hus i vällingby, tänkte ta mig en titt på det i helgen..


    Edit: nu när jag skulle starta bilen så står den och tuggar igen och fuel injection säkringen går hela tiden

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70

    Felet löst

    Har mekat isär halva bilen idag, och konstaterat att min laddtrycks mätar kabel hade smällt samman till 1 kabel och tagit med sig 8 andra kablar...
    när jag drog bort den så startade bilen igen, så det blir till att skarva nya kablar. Vilken tur man har ibland att ingen elektronik kom till skada! Saab står f*n pall för allt! ÄLSKA SAAB!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Skönt att höra att du hittat felkällan.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    70

    Äntligen klar.

    Nu är jag klar, tog en stund om vi säger så.. har mekat konstant....

    Har skarvat kablar, kopplat och haft mig, samt skruvat tillbaka allt och kontrollerat att allt fungerar igen.. och voila, nu funkar allt igen *mega lycklig*

    Men jag har nog aldrig haft såhär ont i händer och fötter som jag har nu, det är inte direkt varmt ute....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95
    gött att du fick ordning på det ..själv skulle jag nog aldrig ens orkat felsöka utan hade väll krängt iväg bilen i ren panik som reservdelsbil eller nått ( har hänt ) ..är nog lite lat
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

Liknande ämnen

  1. bränd tändkassett?
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 15:51
  2. Försäkringsfråga - Brand
    Av stefffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •