Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000 CC2,0i -93 Ryker, fet smet / olja i avgasröret?

  1. #1
    Guest

    9000 CC2,0i -93 Ryker, fet smet / olja i avgasröret?

    Har precis skaffat en 9000 CC 16v 2,0 sugis -93:a.
    Bilen har rullat 21700 mil, full servicebok.
    Har just gjort en egen service på den med, olja helsyntet, filter, luftfilter, stift, nytt fördelarlock och ny spole.
    Slängde även på ett nytt rostfritt avgassystem från katten och bak, vilket jag köpte från rakarör.
    Idag när jag körde en sväng, lungt och behärskat ( kan man göra något annat med dessa enorma fartresurser )
    och stannade till i stan. Då märkte jag att bilen rök lite väl mycket ur avgasröret. Eftersom bilen läcker lite olja och jag inte har lyckats spåra läckaget ( kommer inte från filter eller oljeplugg ) . Det läcker inte mycket, utan ett par droppar om dagen, så min första magkänsla var "shit oljepumpen".. Jag har inte vågat köra mer med bilen nu och inväntar svar här innan jag vågar starta igen.
    Oljelampan lyste INTE i bilen när jag upptäckte detta.
    när jag kände lite med fingret i avgasröret fick jag en grå kletig smet på fingrarna som kändes fet.. olja i avgaserna?

    Är det någon fara att köra mer? Kommer lukten från det nya avgassystemet? den gråa sörjan, är det olja eller något som kommer ut med kondensen nu i början med det nya avgassystemet?

    snälla HJÄLP!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    sprojlans avgasystem kan lukta lite konstigt mena tt de avger nånsmet ahr ajg it varit emd om ..

    hell så länge d ee olja å oljetryk i amskin så ska de u tie va nån fara gasa tills de rasar

    ett tips kan u va särvopumpen annars dom brukar lecka .. gör motortvätt kör en bit å hissa upp å titta igen .. då borde du se

    oljetrykskontakterna brukar lecka med
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  3. #3
    Guest
    Okej.. Några andra spekulationer?

  4. #4
    Guest
    Såg och kände i dag efter en mindre åktur något som liknar olja i avgasröret.
    Motorolje nivån är på topp och verkar inte ha flyttat på sig sedan problemet upkomm. Dock är nivån något hög på sickan, strax över max, vilket förvånar mig, då jag slog på exakt 4 liter enligt instruktionsboken när jag bytte olja och filter. Alla andra gånger jag har bytt olja på bilar har man fått pyttsa i lite extra för att fylla upp filter osv.
    Farligt att köra vidare?

Liknande ämnen

  1. Drar olja o ryker.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 18:59
  2. ng900 ryker och tar olja
    Av BBR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 18:10
  3. Olja på avgasröret, ryker ur motorrummet
    Av jockerr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 14:57
  4. ryker ur oljesticka och olja i tryckrören...og900
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •