Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Bara SAAB kan tydligen

  1. #1

    Bara SAAB kan tydligen

    Nästa generation etanolmotorer kommer att bli mindre, snålare och effektivare. Men dra mer bensin, om de körs med det.

    - Vi kommer att optimera motorerna för E85, och då kan man finjustera kompression och tändning på ett helt annat sätt än nu, säger Kjell AC Bergström.

    Just nu jobbar Saabs konstruktörer med en ny, mindre etanolmotor till Saabs och GMs nästa småbilsplattform.

    - En 1,6-liters vore helt rätt, men det viktiga är att den blir mindre, säger Kjell AC Bergström.

    Skillnaden i förbrukning mellan E85 och bensin kommer att minska, från dagens 1:1,3 till 1:1,15. En Saab som drar mindre än en liter E85 per mil är inom räckhåll.

    - Bensin innehåller 45 procent mer energi än E85, men i praktiken skiljer det bara 30 procent i förbrukning i våra turboladdade motorer. Och den skillnaden kommer att minska ännu mer i nästa motorgeneration med direktinsprutning, säger Kjell AC Bergström.

    Dagens etanolmotorer är fortfarande en kompromiss, men nästa generation ska byggas direkt för E85, och kan optimeras på ett annat sätt:

    - Etanol har högt oktantal och en lägre förbränningstemperatur än bensin. Det är ett ganska väl definierat bränsle, till skillnad från bensin som är en cocktail av många olika kolväten. Sammantaget innebär det att det går att ställa motorn snålare och med högre kompression än man kan göra med en bensinmotor, utan risk för knackning, och då utnyttjar man bränslet effektivare.

    - Om man sedan kör den på bensin blir tändnings- och kompressionsförhållanden mindre optimala, så då kommer förbrukningen att öka något.

    Motorerna blir också effektivare ju hårdare de belastas, så Saab jobbar med att utveckla mindre motorer.

    - Vår 2-liters etanolmotor har samma prestanda som de tidigare

    2,3-litersmotorerna. Nästa steg är att vi får samma prestanda ur en 1,6-litersmotor.

    Saab vill - av konkurrensskäl - inte säga något om när nästa motorgeneration kommer. Men GMs nya småbil ska ha en etanolmotor från Saab, och den lanseringsplanen ska spikas i år.

  2. #2
    Hoppas saab lärt sig att dimensionera kolvringar och kamkedja rätt så att
    den nya motorn håller mer än 10' mil.
    bmw 525 2002
    9-3 aero 2002 *såld*
    bmw 316i *såld*

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    Det kan ju tänkas att det är ett visst samband mellan liten cylindervolym och lågbränsle förbrukning...
    Som jag förstått det är det just det som gör turbo maskiner så effektiva, för dom låter en relativt liten motor åstakomma effekt som skulle kräva en betydligt cylinder volym på en en ren sugmotor.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    Spelar väl ingen roll vad det står på bakluckan så länge den går bra.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen
    Hoppas saab lärt sig att dimensionera kolvringar och kamkedja rätt så att
    den nya motorn håller mer än 10' mil.

    Det räcker nog med att få väck oilsludge så ska det nog hålla.
    Ska den in i en GM småbil så kan man ju ana att dimensionerna inte är väl tilltagna i övrigt.. men vad vet vi
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    vem vill ha en trimmad 2,0 Turbo när en Stor V8 på många liter ger samma eftekt? samma anledning antar jag?
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    Spelar väl ingen roll vad det står på bakluckan så länge den går bra.
    Oavsett hur bra bilen går så har du en liten smattrande symaskin under huven. Det ljudet skulle inte tillfredsställa mig som nybilsägare. Det är som sagt om man endast är ute efter att köra snålt, då skiter man nog i det andra.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    Spelar väl ingen roll vad det står på bakluckan så länge den går bra.
    Oavsett hur bra bilen går så har du en liten smattrande symaskin under huven. Det ljudet skulle inte tillfredsställa mig som nybilsägare. Det är som sagt om man endast är ute efter att köra snålt, då skiter man nog i det andra.
    Det går att framkalla ett ljud betydligt fränade än en symaskin även med 1,6 liter. Konstigt att ha det tankesättet när man åker runt med en pluttig 2,3:a.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quote=E Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Citat Ursprungligen postat av "E Larsson":j0fm61q5
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Tycker det vore intressantare om dom satsade på att få motorer med stor cylindervolym att dra mindre bränsle.

    Vem fan vill ha en 1,6 liters symaskin, hur jävla effektiv den än må vara...
    Spelar väl ingen roll vad det står på bakluckan så länge den går bra.
    Oavsett hur bra bilen går så har du en liten smattrande symaskin under huven. Det ljudet skulle inte tillfredsställa mig som nybilsägare. Det är som sagt om man endast är ute efter att köra snålt, då skiter man nog i det andra.
    Det går att framkalla ett ljud betydligt fränade än en symaskin även med 1,6 liter. Konstigt att ha det tankesättet när man åker runt med en pluttig 2,3:a.[/quote:j0fm61q5]
    Mjo, det är ju garanterat inte motorn som gör hela ljudet, finns ett par till faktorer som spelar in där

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Det går att framkalla ett ljud betydligt fränade än en symaskin även med 1,6 liter. Konstigt att ha det tankesättet när man åker runt med en pluttig 2,3:a.
    En fyrcylindrig motor kommer alltid att låta symaskin, oavsett hur stor...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Det går att framkalla ett ljud betydligt fränade än en symaskin även med 1,6 liter. Konstigt att ha det tankesättet när man åker runt med en pluttig 2,3:a.
    En fyrcylindrig motor kommer alltid att låta symaskin, oavsett hur stor...
    Jag tycker Pikes Pik saaben låter annan än symaskin.
    Tycker inte ens att min egen maskin låter som en sån..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Det går att framkalla ett ljud betydligt fränade än en symaskin även med 1,6 liter. Konstigt att ha det tankesättet när man åker runt med en pluttig 2,3:a.
    En fyrcylindrig motor kommer alltid att låta symaskin, oavsett hur stor...
    Tillåt mig citera ErikR:
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57
    Det verkar även som om GM insett att SAAB:s tekniker kan bygga motorer.

    Saabs ingenjörer i Trollhättan är hårt efterfrågade inom GM-koncernen.

    - Exempelvis hybridprojekten i USA står och faller med svenska ingenjörer, säger Kjell AC Bergström.
    Läs mer här: http://www.nyteknik.se/art/48822

    Där finns även en länk till artikeln som trådskaparen citerade.

    Mvh Niklas

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag har sagt i flera år att framtiden kommer handla om små överladdade bensin och etanolmotorer som kommer bl a konkurrera ut Dieselnturbon igen. En bensinmotor går att få ned på lika låga CO2-utsläpp som dieselmotorer för en given maxeffekt ganska lätt. Att direkt satsa på miljöbränslen som etanol är ju ännu bättre.

    Problemet med Biopower och Flexifuel, är att man måste anpassa dem för det mest spikbenägna bränslet. Att köra etanol i en motor med komp på 9,3:1 som Saab gör, är som att köra en renodlad bensinmotor med ett komp på typ 6:1. Det skulle ingen tillverkare komma på tanken att göra en bensinmotor med sådant komp. Man liksom eldar för kråkorna med så låg verkningsgrad som det innebär. Med bränsleanpassat komp skulle Etanolbilarna både bli snålare och få högre effekt för en given luftmassa.

    Jag tror vi inom några år kommer se bilar med närapå halverad motorvolym jämfört med vad de traditionellt haft, och ändå inte så mycket lägre maxeffekt. En del tycker det är skitsnack när jag säger så, men den som ser får en lever...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    El Stockhlmo
    Inlägg
    2 347
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag tror vi inom några år kommer se bilar med närapå halverad motorvolym jämfört med vad de traditionellt haft, och ändå inte så mycket lägre maxeffekt. En del tycker det är skitsnack när jag säger så, men den som ser får en lever...

    Jag tror att Du har helt rätt. Jag tippar på att det blir fler som följer mitt koncept som Du nämner ovan med att köra samma motorprestanda i en överladdad 1.8-litersspis som i en fabrikstrimmad V8 på 5 liter...


    ...typ...
    This profile is dead...

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Något som redan gått den utvecklingen är dieselspisarna, frågan är om det kommer ske en liknande "evolution" hos bensinfyrtakt.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Etanol är väl inget miljöbränsle egentligen. Hur många traktorer (som skördar råvaran till etanolframställningen) eller tankbåtar (som fraktar hit den) drivs med etanol? Det förbränns alltså en viss mängd olja för att producera en viss mängd etanol. Syntetisk diesel därimot skulle kunna användas hela vägen från skogen till tanken...
    Fredrik J

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av Jompa
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag tror vi inom några år kommer se bilar med närapå halverad motorvolym jämfört med vad de traditionellt haft, och ändå inte så mycket lägre maxeffekt. En del tycker det är skitsnack när jag säger så, men den som ser får en lever...

    Jag tror att Du har helt rätt. Jag tippar på att det blir fler som följer mitt koncept som Du nämner ovan med att köra samma motorprestanda i en överladdad 1.8-litersspis som i en fabrikstrimmad V8 på 5 liter...


    ...typ...
    Glömde att tillägga att det saknas 200 000 kr för motorkonceptet

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag har sagt i flera år att framtiden kommer handla om små överladdade bensin och etanolmotorer som kommer bl a konkurrera ut Dieselnturbon igen. En bensinmotor går att få ned på lika låga CO2-utsläpp som dieselmotorer för en given maxeffekt ganska lätt. Att direkt satsa på miljöbränslen som etanol är ju ännu bättre.

    Problemet med Biopower och Flexifuel, är att man måste anpassa dem för det mest spikbenägna bränslet. Att köra etanol i en motor med komp på 9,3:1 som Saab gör, är som att köra en renodlad bensinmotor med ett komp på typ 6:1. Det skulle ingen tillverkare komma på tanken att göra en bensinmotor med sådant komp. Man liksom eldar för kråkorna med så låg verkningsgrad som det innebär. Med bränsleanpassat komp skulle Etanolbilarna både bli snålare och få högre effekt för en given luftmassa.

    Jag tror vi inom några år kommer se bilar med närapå halverad motorvolym jämfört med vad de traditionellt haft, och ändå inte så mycket lägre maxeffekt. En del tycker det är skitsnack när jag säger så, men den som ser får en lever...
    Hmmmm, för vem har du sagt det?

    Du får dig själv att låta som en professor..

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -00, 2:an, 4:an vill tydligen inte leka mera
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 23:54
  2. Offset lag på det tydligen.
    Av Gurra101 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 09:24
  3. Jag har tydligen gjort en service?!
    Av Jerpa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 21:09
  4. Jag har tydligen slagit sönder min egen bil?!?!?
    Av Pocketbike_man i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 07:47
  5. En tydligen fin 900 CD på eBay!
    Av Geert i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •