Nästa generation etanolmotorer kommer att bli mindre, snålare och effektivare. Men dra mer bensin, om de körs med det.
- Vi kommer att optimera motorerna för E85, och då kan man finjustera kompression och tändning på ett helt annat sätt än nu, säger Kjell AC Bergström.
Just nu jobbar Saabs konstruktörer med en ny, mindre etanolmotor till Saabs och GMs nästa småbilsplattform.
- En 1,6-liters vore helt rätt, men det viktiga är att den blir mindre, säger Kjell AC Bergström.
Skillnaden i förbrukning mellan E85 och bensin kommer att minska, från dagens 1:1,3 till 1:1,15. En Saab som drar mindre än en liter E85 per mil är inom räckhåll.
- Bensin innehåller 45 procent mer energi än E85, men i praktiken skiljer det bara 30 procent i förbrukning i våra turboladdade motorer. Och den skillnaden kommer att minska ännu mer i nästa motorgeneration med direktinsprutning, säger Kjell AC Bergström.
Dagens etanolmotorer är fortfarande en kompromiss, men nästa generation ska byggas direkt för E85, och kan optimeras på ett annat sätt:
- Etanol har högt oktantal och en lägre förbränningstemperatur än bensin. Det är ett ganska väl definierat bränsle, till skillnad från bensin som är en cocktail av många olika kolväten. Sammantaget innebär det att det går att ställa motorn snålare och med högre kompression än man kan göra med en bensinmotor, utan risk för knackning, och då utnyttjar man bränslet effektivare.
- Om man sedan kör den på bensin blir tändnings- och kompressionsförhållanden mindre optimala, så då kommer förbrukningen att öka något.
Motorerna blir också effektivare ju hårdare de belastas, så Saab jobbar med att utveckla mindre motorer.
- Vår 2-liters etanolmotor har samma prestanda som de tidigare
2,3-litersmotorerna. Nästa steg är att vi får samma prestanda ur en 1,6-litersmotor.
Saab vill - av konkurrensskäl - inte säga något om när nästa motorgeneration kommer. Men GMs nya småbil ska ha en etanolmotor från Saab, och den lanseringsplanen ska spikas i år.