Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tipps på högtalarkonfigg 9k CS -92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    Tipps på högtalarkonfigg 9k CS -92

    Hejsan.

    Är ingen "riktig" audiofil, men man vill ju ha ett ok ljud i bilen för det. - Har funderat lite på olika lösningar och kommit fram till:

    3-vägs fram:
    Diskant & mellanreg uppe vid instrumentpanelen, (org. placering, men ombyggd för bättre ljudbild). Midbas 6,5" i dörrarna fram

    2-vägs bas bak:
    2x 10" i skuffen, en portad låda var till dem, lådan plastas lite special och skall om jag får ihop det spela in där orginalhögtalarna sitter.

    2x8" i bakdörrarna, ska spela midbas 80 hz -> (??) tanken är att få ett ordentligt drag i midbasen

    ------
    Det är i första hand 8"'arna i bakdörrarna som jag är osäker på.. kanske kostar mer än det smakar?

    Sen en fråga ang Biltemas "Competition" serie.. hur är den i kvalité?.. den är ju ändå inte tokbillig.. och jag är medveten om att vill man ha bra ljud så är inte biltema rätt ställe.. men snålheten bedrar förståndet ibland.. och de 6.5"'arna jag köpte för att ha som temporära spelade helt ok...

    Stegen blir 2 separata för respek. midbas, och sub. Tänkte ev låta org. stereo (Clarion 4x45w) driva mellan/diskant.. Detta mest för att kunna kalibrera varje register för sig...

    Vad tror ni?

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    ingen som kan detta? - 8"'are i dörrsidorna bak.. ger det nått?

    MVH: Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Det blir en herrans massa högtalare i din bil
    Själv tycker jag det räcker med ett bra framssytem 4" (går på huvudenhetens högnivå) och ett par bra 6x9'or i bak + en baslåda för den extra djupa basen.
    Kanske att ett par 6.5" i framdörrarna kan göra sig, då det lätt blir lite för stor skillnad på bas/diskant i bilens hela utrymme.
    Var inne på att bygga en liten låda för 2x6.5" som man stätter i mittkonsolen vid fötterna för att få lite djupare bas i fram.

    ang biltemas saker så vet jag inget om kvalitén , dock såg jag igår när jag köpte spolarvätska att dom hade en massa rea produkter , däribland alla deras slutsteg + högtalare.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av colan
    Det blir en herrans massa högtalare i din bil
    Själv tycker jag det räcker med ett bra framssytem 4" (går på huvudenhetens högnivå) och ett par bra 6x9'or i bak + en baslåda för den extra djupa basen.
    Kanske att ett par 6.5" i framdörrarna kan göra sig, då det lätt blir lite för stor skillnad på bas/diskant i bilens hela utrymme.
    Var inne på att bygga en liten låda för 2x6.5" som man stätter i mittkonsolen vid fötterna för att få lite djupare bas i fram.

    ang biltemas saker så vet jag inget om kvalitén , dock såg jag igår när jag köpte spolarvätska att dom hade en massa rea produkter , däribland alla deras slutsteg + högtalare.
    Hej - tack för svaret..

    Dets om är spikat är framsystemet och basen.. jag har 2x 10" "fatboy" basar, rejäla doningar med 2x40oz magneter / st .. dessa spelar dock välldigt lågt och skall delas vid ca 80 hz.. men jag vill ju matcha med rejäl klös i midbasen.. därför tänkte jag mig ev satsa på billiga biltema 8" i bakdörrarna som tar vid vid ca 80-100 hz och spelar mellanbasen.. tänkte att det bör duga med billiga högtalare iom att jag bara tänker låta dem spela ca 80-400 hz eller så.. framsystemet kommer bli 4" mellanreg, 6,5" mid och diskant såklart.. tänkte inte bygga något rearfill till o börja med.. utan allt ska vara avsett för lyssning fram..

    Är dock osäker på om 8" blir för stort för att spela midbas.. kanske kostar mer än det smakar.. vore ju tråkigt att bygga om bakdörrarna för 8" och sedan ångra sig ..

    //Mac
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

Liknande ämnen

  1. Tips på bra rostskyddsfärg?
    Av Foursquare88 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 20:19
  2. Nya sommardäck, tipps
    Av Stefan B i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 20:09
  3. Tipps på bra Neon?
    Av Spazzme i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 18:00
  4. TV TIPPS!!! ikväll 19.00
    Av salkin i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •