Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: lite väl dyra tändstift ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115

    lite väl dyra tändstift ?

    detta kanske är lite tjatigt men köpte nya stift för ett år sedan och fick betala 530 kronor för dessa på Ok,.. undrar bara om någon här på forumet har ett mer prisvärt förslag till en og 900 fulltryckare?? Hcj kanske? snart dags för nya stift innan autobahn-färden startar i april..
    T16-93 sedan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    844
    Medlem#
    10239
    Till og900 T16 kör man antingen med NGK BCP7ES eller BCR8ES om man har ett par hk extra.
    Nabil

  3. #3
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252
    oj det var inte billigt det, vad var det för stift du fick då? jag skulle kasta i vanliga orginal NGK pluggar om ja var du. tror det är dessa BCP7ES men jag jag är inte hundra.

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    En uppsättning NGK BCP7ES kostar väl inte mer än c:a 170kr på Mekonomen.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    BCP7EV eller idag heter de BCP7EVX rekomenderar SAAB !
    Och de kostar några hudra.
    Den fungerar det säkert lika bra med ES stift men kanske inte lika länge...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    En uppsättning NGK BCP7ES kostar väl inte mer än c:a 170kr på Mekonomen.
    Jag betalar under 100-lappen på Saab för dessa NGK stift
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Det är skillnad på att snåla o spara pengar, detta är bra att komma ihåg...
    Jag tycker att BCP7EV är det självklara valet, dyrare = JA, bättre = JA.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Fast EV har utgått och ersats av EVX.
    Bättre material och bättre egenskaper.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    JO, jag borde väl ha skrivit EVX, men det är trögt att lära sig nymodigheter vettu. Ärligt talat har jag ingen erfarenhet av EVX ännu, däremot av "de gamla hederliga EV" av vilka jag fortfarande ett gäng kvar, så det lär väl dröja ett tag...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    som offtopic i ämnet så finns det stift till moderna bilar som kostar betydligt mer än 500. Det är nog snarare en regel än ett undantag att stift ÄR dyrt idag. Om man nu inte har förmånen att kuska runt i en bil som man kan ha "gamla billiga" stift i...........

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Typiskt okunniga mackar att lura på folk "super platina stift". 128 spänn kostar "rätt" stift, för 4 st, på en känd firma i Uddevalla. Köp där nästa gång.

    OT: så har jag provat deras BCR8ES i min lagom trimmade Aero -88 och det funkar alldeles utmärkt! Det skall ju vara för högre effektuttag. Antar att det är för högre effekt än mina 200 hk, men kul att prova. Går klockrent!

    Har ju snackats mkt om stift till og900 här, och det råder väl rätt stor enighet om att dom kan vara lite sura om fel stift används, varför billigare stiften torde vara säkraste alternativet.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Typiskt okunniga mackar att lura på folk "super platina stift". 128 spänn kostar "rätt" stift, för 4 st, på en känd firma i Uddevalla. Köp där nästa gång.

    OT: så har jag provat deras BCR8ES i min lagom trimmade Aero -88 och det funkar alldeles utmärkt! Det skall ju vara för högre effektuttag. Antar att det är för högre effekt än mina 200 hk, men kul att prova. Går klockrent!

    Har ju snackats mkt om stift till og900 här, och det råder väl rätt stor enighet om att dom kan vara lite sura om fel stift används, varför billigare stiften torde vara säkraste alternativet.
    Du, SAAB rekomenderar vanliga Platina stift.
    Så macken är nog inte så okunnig och försöker luras!
    Varför Saab själva rekomenderar får man väl klaga på hos Saab om man misstycker.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 337
    Jag vet inte om mackpersonal någonsin haft koll på tändstift till alla bilmodeller. Det finns tabeller att titta i.

    Men i alla fall: Tändstift + bensinmack = onödigt dyrt.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag vet inte om mackpersonal någonsin haft koll på tändstift till alla bilmodeller. Det finns tabeller att titta i.

    Men i alla fall: Tändstift + bensinmack = onödigt dyrt.

    /J
    Jo, säkert så.. på macken handlar man väl mest i nödfall.
    Inte så billigt där nej. Knappas maten heller.
    Listorna visar inte sällan fel också.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    tackar för svaren!
    Jag =lurad!
    trodde att jag alltid behövde köpa dessa dyringar varje gång jag skulle byta, tänkte att det hade med modellen att göra.. men tack! för att ni finns!! skall genast köpa vanliga stift igen!
    T16-93 sedan

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    men håller inte EV stiften avsevärt längre?....
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    men håller inte EV stiften avsevärt längre?....
    Platinastiften håller ca 5000 mil så även om de är dyra i inköp så är de billigare i längden. Det är därför de flesta biltillverkare kör med dem.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Det är givetvis lite mer i bakgrunden när man väljer platina tändstift än bara bytesintervallet...

    Till en OG900 så är EV/EVX överlägsna "vanliga" stift, VET av erfarenhet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    780
    Jag tycker att DrBoost har många roliga påhitt för sig så nu är det på tiden att han hittar på en lista över vilka stift som skall användas i vilka motorer. Jag (och många med mig) undrar också över vilka stift som gäller. Men samtidigt så blir det väldigt jobbigt och tjatigt om alla frågar hela tiden.

    Bil: Saab 9-3 SE 2,0TS (205). Kan du hjälpa?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    115
    kollade på elektroden på mina stift (platina) och de har gått 1000 mil och liksom avbränd och tunnare mot isoleringen, så 5000 mil verkar lite märkligt.
    T16-93 sedan

Liknande ämnen

  1. Dyra belägg!
    Av Rickard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 00:20
  2. Dyra tändstift ?
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •