Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kurvtagningskonor på banträffar?

  1. #1
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413

    Kurvtagningskonor på banträffar?

    Hej, efter att ha kört ett antal varv på olika banor i Peugeotklubbens regi, och även på Sviestads motorstadion i Linköping, så insåg jag att dessa "kurvtagningskonor" är guld värda för de som är nya på bankörning.

    Det är alltså konor som är utplacerade i olika kurvor för att visa var man ska ligga med bilen för bästa kurvtagning.

    Är detta nåt som är genomförbart även på STCS banträffar?
    Det kräver ju att någon som vet lite mer än mig om detta ser till så att konorna placeras ut korrekt.


    /Robert
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Låter intressant. Hur placeras konorna på Peugeotklubbens träffar? Står det bara en vid apex eller är det konor placerade vid ingång och utgång också? Fördelen med konor är ju att det kan hjälpa de som inte vet var i kurvan man ska ligga. Nackdelen är att det optimala spåret för en bil inte alltid är samma som för alla andra. Olika bilmodeller, motorer, bromsar och chassin ger ju olika förutsättningar. Körstilen väger nog in en del också även om nästan alla här kör framhjulsdrivet.

    Mitt tips är att innan körning kolla på banguiderna som rejsa.nu har på sin hemsida. Vid körning så brukar man även kunna följa spåren på asfalten och på så sätt få ett bra spår.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Låter intressant. Hur placeras konorna på Peugeotklubbens träffar? Står det bara en vid apex eller är det konor placerade vid ingång och utgång också? Fördelen med konor är ju att det kan hjälpa de som inte vet var i kurvan man ska ligga. Nackdelen är att det optimala spåret för en bil inte alltid är samma som för alla andra. Olika bilmodeller, motorer, bromsar och chassin ger ju olika förutsättningar. Körstilen väger nog in en del också även om nästan alla här kör framhjulsdrivet.

    Mitt tips är att innan körning kolla på banguiderna som rejsa.nu har på sin hemsida. Vid körning så brukar man även kunna följa spåren på asfalten och på så sätt få ett bra spår.
    På Sviestad motorbanas "prova på körningar" brukar det stå konor vid ingång, apex och utgång har jag för mig. Mycket bra hjälp för de som provar på bana för första gången, eller andra.

    Guiderna på rejsa.nu är kanon. Tänkte faktiskt tipsa om dem, men du hann före.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    296
    på Knutstorp har jag för mej att det fanns koner utlagda vid ett visst parti på banan,men det var nog för att dämpa hastigheten något...
    KÖR: Saab 9-3 Viggen Nordic Extreme ÅKER Opel Astra -06
    http://www.garaget.org/?car=6862

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175
    Tidigt i klubbens historia så ställdes dessa koner ut av någon som hade erfarenhet ifrån bankörning och spårval. Det upphörde efter några år, troligen slutade denna person i klubben. Det kanske finns någon som kan "ärva" detta uppdrag att ställa ut koner som kan gälla som en vägledning (!) om hur spårvalet bör se ut.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460
    Tjena Ola

    Du har rätt bortsett från att killen (Johnny) som satte ut konerna var aldrig medlem utan följde med på ett antal träffar under de första åren.
    Han tävlade för övrigt med Nissan Z240 (tror jag det var) på bana under slutet av 80-talet och början av 90-talet.
    Vi får se om vi kan återuppta denna gamla tradition igen.

Liknande ämnen

  1. Banträffar dB?
    Av Patrik 319 i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 16:13
  2. Ok med obesiktigad bil på banträffar?
    Av Per W i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 19:41
  3. Slicks på banträffar?
    Av Magnus 2074 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 01:40
  4. Kostnad för banträffar?
    Av Rikard i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •