Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp!! 9000 bara dör under körning...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Hjälp!! 9000 bara dör under körning...

    SAAB 9000 -92
    Hoppas nån kan hjälpa mig med vad felet kan vara.

    Går som vanligt men rätt vad det är så dör den bara. Hackar inte till eller så, bara tvärdör. Sedan så går den inte att starta. Kan stå en stund sen så startar den. Trodde det var fördelarlocket så jag köpte det samt rotor å bytte. Den gick som vanligt, körde 10mil utan problem. Sedan då bara dör den igen. Knackade på bensinpumpen då gick den igång, bytte bensinpump. Glad så drog man iväg, bilen fungerade i 2km sedan dör den bara igen. Pillrade upp plastskyddet på bränsepumprelät(tror det heter så) då startade den direkt. Körde runt lite. Dagen efter skulle jag till skroten för att kolla om dom hade ett relä, nää då dör bilen utan för garaget, ut å pilla på det igen, inte ett liv i den. Senare på kvällen så startar den som vanligt men dör efter km.

    Så nu behöver jag eran hjälp, vad kan det vara som är fel? Den går hur bra somhelst innan den bara tvärdör.

    Hoppas ni kan knäcka vad det är för fel på den.

    M v h Peter

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Jaha då ringde SAAB verkstaden å meddelade att dom inte kunde hitta felet, dom har varit ute å provkört en massa utan att få den att stanna. Dom kopplade in å kollade värden, inget som såg illa ut. Jaja e väl bara å hämta bilen då å sälja i befintligt skick.

    Undrar vad det kan vara. Ingen som har några tips?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    kan ju vara så att du har lite glappkontakt vid relät eller bränslepumpen. ta loss kablarna och ta lite kontaktspray på anslutningarna. sedan hade jag liknande problem då tändmodulen var lite knepig, så om du inte hittar något fel med bränslepumpen kan du ju prova att byta den...
    /Mikael #3277

  4. #4
    Hej,


    Jag har haft exakt samma problem det var tändlåset som var slut, bytte det och bilen slutade att stanna

    \RoCCa

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Litet långskott från min sida som kan vara värt att kolla upp:
    LH-boxen sitter fast i en plåtkonsol och kabelmattan ligger aningen nära denna konsol.
    På min bil hade kabelmattan legat o skavt mot konsolen och tillslut kortslutit en av kablarna och bilen stannade bara sporradiskt men kunde starta igen efter att den hade fått stå och "vila" en stund.

    Min erfarenhet av problemet var att man kan felsöka på ett lite omvänt sätt och det "luktar glapp" även på din bil så gör ett försök:


    -Starta bilen och låta den stå på tomgång.
    -Ryck o slit i kablar, reläer, kontakter och styrboxar.
    -Ta en sak i taget och försök få motorn att stanna.

    Lycka till

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn dog vid normal körning OG9-5 B2x5
    Av JanneVTR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 14:35
  2. [LÖST] Motorn bara la av under körning OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 14:05
  3. Saab 9-5 bara dog under körning på motorväg LÖST!!!
    Av Fidde_141 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 11:14
  4. akut hjälp,,9000 cse turbo,allt bara strular
    Av banditen turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 21:08
  5. Hjälp sökes - 9000 2,3t/170 laddar bara grundtryck
    Av anders.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •