Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Toppackning som pallar trycket ?

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    394
    Medlem#
    7309

    Toppackning som pallar trycket ?

    Jag blåste tpplockspackningen till min 9k 2,3T i våras och bytte den (Mekonomen) och passade på att slipa om ventiler och portade lite samt almän renovering så långt allt väl, men nu har den packningen även gått åt så vilken packning bör man ha då man laddar ca:1,6 Bar. Jag har en Speedparts packning liggande vad är era erfarenheter av den eller ska jag satsa på något annat som håller för lite overboost
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 767

    Re: Toppackning som pallar trycket ?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Jag blåste tpplockspackningen till min 9k 2,3T i våras och bytte den (Mekonomen)
    Planades toppen ?
    Kollade du rakheten på den?

    Kan mycket väl vara där felet sitter.
    1.6 bar med originalpackning är "inget konstigt".

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    394
    Medlem#
    7309

    Re: Toppackning som pallar trycket ?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Jag blåste tpplockspackningen till min 9k 2,3T i våras och bytte den (Mekonomen)
    Planades toppen ?
    Kollade du rakheten på den?

    Kan mycket väl vara där felet sitter.
    1.6 bar med originalpackning är "inget konstigt".
    Självklart att jag kollade att den inte var skev, den var perfekt även ytan
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: Toppackning som pallar trycket ?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Jag blåste tpplockspackningen till min 9k 2,3T i våras och bytte den (Mekonomen)
    Planades toppen ?
    Kollade du rakheten på den?

    Kan mycket väl vara där felet sitter.
    1.6 bar med originalpackning är "inget konstigt".
    Självklart att jag kollade att den inte var skev
    Har du kollat blocket med??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    394
    Medlem#
    7309
    Nja jag kollade inte rakheten där, men såg inget onårmalt på blocket
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Är toppen plan och ytan är riktig samt det samma gäller blocket så är det skruvarna eller klantighet som ligger bakom detta strul.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Jag skulle valt en Saab originalpackning.

    Med 1,6bar i ladd kan man ju ställa frågan vad det är för programvara i bilen. Brukar inte vara något standardprogram som laddar så mycket.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    394
    Medlem#
    7309
    Klantighet jo jag tackar jag, ja ja det visar sig jag har hållit på sedan början av 80 talet med bilar, börjar väll bli gaggig då angående programvaran så är den naturligtvis modifierad som mycket annat på denna motor, jag får väll plana i förebyggande syfte annars, eftersom jag redan har en Speedparts packning är den ok eller bör jag skaffa en orginal vad kör ni med då ?

    //Ubbe...
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    probleet lige in i vilekn pakning du väljer så mycket u u klart .. de ska itne splea nån rol om pakningen komer i fårn sp mekonmen eller saab elelr biltema fördendeln ..


    de e nåt annat som e fel .. men vad ?
    ohjörbara spikningar kanse ? men då borde de väl varit märken i kolvaran ..
    punktkokning i toppen ? .... dålig kylning i almenhet ?

    drog bultarna i fel ordnign
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Well, antingen är det fel på bilen eller dig, vad annars kan det vara....?
    Kolla noga o gör inget "bara för säkerhets skull".

    Kopparpackningar har jag aldrig gillat vid fel tillfälle, om det nu är en sådan du avser. Packningen du SKALL HA är näligen lite mjuk o eftergivlig, vilket passar ihop med övriga delar.Har du en "stum" Cu-packning så blir saken annan... Nya problem att lösas.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    747
    Spikningar?? Org packning med nya bultar och rätt moment håller för bra med effekt så länge de inte spikar eller att du lider av extrema cylindertryck.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Det har ju visat sig att orgianlpackningen från SAAB håller bäst och även om mekonomen o hassans kebabs packningar ser likadana ut så är dom tydligen inte det...

    Sen verkar det som att det blir billigast på SAAB med....
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Laddade 1,6 bar med Sp.s packning utan problem i fler tusen mil,innan bilen hamnade på skroten...lyssna du på Doktorn...han har koll!
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Köpte en på Speedparts och det var Elring packning.
    Den är väl samma som saab säljer?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Det VERKAR som om det finns några olika artikelnummer på packningarna, VET inte vad skillnaden är.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 747
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Köpte en på Speedparts och det var Elring packning.
    Den är väl samma som saab säljer?

    M.V.H.
    Jag har tidigare haft igång en tråd ang speedparts sk orginaldelar.

    Då handlade det om en krängningshämmarbussning, bussningen hade SAABs orginal artikelnummer instansat i gummit.

    Jag försökte montera denna pryl med misslyckades totalt o jag tyckte det var märkligt som fan.

    Efter lite efterforskning så visade det sig att gummit var bra mycket hårdare i SPs bussning.

    Jag tog med mig SPs bussning till SAAB och bad dom ta fram en standard bussning och den såg altså identisk ut med samma nummer på MEN den var bra mycket mjukare i gummit OCH den gick o montera hur enkelt som helst.

    Finns fler produkter både hos SP o andra ÅF som har liknande historier, biltema ska vi inte tala om hehe

    Brukar mana till eftertänksamhet när man köper grejer till bilen, för det är så att ofta är reservdela billiga på saab och ibland går det utmärkt att köpa grejer på andra ställen, det lönar sig att höra sig för ang pris och erfarenheter av delar från olika ställen.

    Toppackning köper jag alltid på SAAB, köper även det röda packningskletet på SAAB, vägrar använda packningsilicon då jag hittade massa rester i silen till pickupen(den till oljepumpen).
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

Liknande ämnen

  1. Höja trycket
    Av 9-5_Saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 11:20
  2. Turbo Trycket Okt -05
    Av Sonesson i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 08:42
  3. höja trycket?
    Av Jocke86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 17:22
  4. Hur många pållar pallar originalkopplingen? (9000 2,0T -88)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 19:39
  5. Sänker trycket
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •