Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpa kass motor för att lära sig mer? Vad ska man ge?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Köpa kass motor för att lära sig mer? Vad ska man ge?

    Tjena,

    Har tänkt lära mig liiiiite mer ingående när det gäller motornsuppbyggnad + att ta isär och sätta ihop allt själv. Då jag är glad amatör är jag inte så sugen på att riva i min egen bil utan köpa en kass motor på skroten och ha den på en bänk. Vet att det finns lite grafiska illustrationer på nätet, men jag vill verkligen ta isär motorn i "det minsta" lära mig hur saker sitter ihop, hur man byter det ena och det andra.

    Så vad bör man ge för en motor på skroten? Lr rättare sagt vet ni vad de brukar ta? (motorn behöver ej vara helt fungerande då detta är bara utbildningsmaskin s.a.s. Ev komplett med vxllåda, eller trasig låda separat.

    tack

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Köpa kass motor för att lära sig mer? Vad ska man ge?

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Tjena,

    Har tänkt lära mig liiiiite mer ingående när det gäller motornsuppbyggnad + att ta isär och sätta ihop allt själv. Då jag är glad amatör är jag inte så sugen på att riva i min egen bil utan köpa en kass motor på skroten och ha den på en bänk. Vet att det finns lite grafiska illustrationer på nätet, men jag vill verkligen ta isär motorn i "det minsta" lära mig hur saker sitter ihop, hur man byter det ena och det andra.

    Så vad bör man ge för en motor på skroten? Lr rättare sagt vet ni vad de brukar ta? (motorn behöver ej vara helt fungerande då detta är bara utbildningsmaskin s.a.s. Ev komplett med vxllåda, eller trasig låda separat.

    tack
    Tja!

    Har sett motorer på Blocket för femhundringen...


    MVH'


    Daniel

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Hej,
    köpte en motor, B234, privat och gav 1800:-.
    Det som ingick var block, tråg, kolvar, stakar, vevaxel, vattenpump + lite småbös... I efterhand visade det sig vara överpris då vevaxeln var kass. Skyller dock inte på säljaren då han upplyste om att ett vevlager nog var kasst.
    Sen tycker jag att du ska kolla vad en motorrenovering kostar med alla lager, packningar mm. Det blir lätt över 2000:- om jag inte missat nåt billigt ställe förstås.
    Ha det!
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    om ngn har motor o sälja please maila lr skicka PM.
    Det ska vara nere i skåne annars blir det lite långt att åka o hämta och är nog lite stor för postpaket

    motor ska vara från en saab, helst ng900 lr 9-3. Om den är kaputt så gör det inget bara delarna finns (hel motor inte halv )

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    köpte min B202 för 1000:- med kabelhärva låda och allt, dock utan turbo, tyckte det var ett rätt bra pris
    Subaru Legacy

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636

    Re: Köpa kass motor för att lära sig mer? Vad ska man ge?

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Tjena,

    Har tänkt lära mig liiiiite mer ingående när det gäller motornsuppbyggnad + att ta isär och sätta ihop allt själv. Då jag är glad amatör är jag inte så sugen på att riva i min egen bil utan köpa en kass motor på skroten och ha den på en bänk. Vet att det finns lite grafiska illustrationer på nätet, men jag vill verkligen ta isär motorn i "det minsta" lära mig hur saker sitter ihop, hur man byter det ena och det andra.

    Så vad bör man ge för en motor på skroten? Lr rättare sagt vet ni vad de brukar ta? (motorn behöver ej vara helt fungerande då detta är bara utbildningsmaskin s.a.s. Ev komplett med vxllåda, eller trasig låda separat.

    tack
    Det går nog att fråga efter något oljedrickande helvete helt utan komp på skroten. Den kan inte kosta mycket mer än femhundra spänn...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag vill med tydlighet påpeka hälsofaran med att grejja med gamla vrak.
    Det är ingen direkt hälsokur....
    Påpekande #2, köp inte nå't alltför trasigt, det är väl kul om den går att skruva ihop på ett vettigt sätt ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    DrBoost:
    jo att alla oljor har i sig cancer mumsiga medel är väl lite nackdel. All skydd ska dock på när det fixas med bilen.Tack för varningen

    Har en T8 motor på G nu från en på forumet som verkar fungera också dock trasig turbo.

    men som sagt om ngn har motor till ng900/9-3 så köper jag hellre en sådan.

Liknande ämnen

  1. og9-5: Kass kvalité på blinkers fram (och var köpa nya)?
    Av jellybear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 21:26
  2. Kass Motor
    Av Saabpalleman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 09:58
  3. 9-5 AERO kass motor eller....???
    Av Fallis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 21:30
  4. Vad är det Aftonbladet yrar om, kan min motor vara kass?
    Av aero_per i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •