Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: smått svajande laddtryck

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    smått svajande laddtryck

    Hej, har råkat ut för nått lite halvskumt med min ng900.

    den gick jäkla taskigt vid kallstart nu när de blivit lite kallt ute, ibland gick den fint och ibland känndes den lite seg, funkade dock utmärkt när dnen väl va varm.

    Så jag slog i typ 10 liter etanol för de brukar kännas som att motorn blir lite bättre med det i, det blev den med, går fint direkt nu så kallstartsproblemen är borta, dock så verkar de döket upp någon skumt laddproblem nu, nästan roddbåtseffekt, med etanolen så hoppade mätarnålen mellan början på rött till mitten på rött när man kom över 110km/h, ryckte som fasen upp och ner, tankade i 40 liter bensin och kallastarten funkar mycket fint nu 4 veckor senare... dock så är lite av roddbåts fenomenet kvar, dock så uppkommer det enbart med fullgas på 5an vid hastigheter över 120km/h, inte på långa vägar som med etanolen men nålen rör sig 1-2 mm fram och tillbaks, ibland hela accelerationen och ibland är de helt normalt, turbon blåryker inte och tar inget vatten eller dyl.

    vad säger experterna, MVn som är på G?
    eller ska jag bara ge fan i det, stör mig inte direkt på det, mest undran om nått kan va på väg att gå sönder.

    Bilen är en ng900 turbo 97a med 24 000mil på mätaren, orginal program och turbon har hängt med alla mil och verkar i övrigt frisk.

    Tips på vad de kan va mottages tacksamt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Jag vet inte riktigt men det låter ju i mina öron nästan normalt....
    Att nålen skall behöva vara i mitten på det röda låter väl inte helt 100, men att den rör sej "1-2 mm" under hög belastning skall inte vara några konstigheter......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jo men den fladdar lite väl mycket, har nämligen inte gjort så tidigare vilket fick mig att bli lite orolig.

    med etanolen så åkte ju nålen fram och tillbaks inomt ett 5mm stort fält på mätaren vilket inte kändes bra, dock så går bilen mycket finare på tomgången efter en skvätt av det.

    men då kanske jag inte behöver va så orolig....

    bilen FÅR nämligen inte paja just nu, har 7 mil fram och tillbaks till jobbet
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bilen FÅR nämligen inte paja just nu, har 7 mil fram och tillbaks till jobbet
    Du kan ju börja med att inte ha plattan i mattan konstant.....

    Avvakta å se om någon mer känner för att kommentera, detta var bara mitt spontana första-intryck av din berättelse.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    har som sagt inte plattan i mattan så ofta därav att jag skrev att de inte stör mig direkt, men man vet ju att krånglar de på ett vis så kommer de troligen mer saker framöver.

    får se om de kommer några mer svar, spontant känns de inte som de är värt att lägga förmycket energi på de hela.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Membran dosan börjar bli dålig eller fjädern i den.
    De är nog dags att byta den!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag skulle fortsatt med bensin, lekt med fullgas regelbundet och avvaktat. Försvinner inte roddbåten efter ett tag får man överväga att öppna huven.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Svajande laddtryck - ja jag med!
    Av Elgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 10:54
  2. Svajande laddtryck
    Av Robin77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 01:37
  3. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •