Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: 2 x SS Aero Drar Olja, Saab vägrar åtgärda...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    55

    2 x SS Aero Drar Olja, Saab vägrar åtgärda...

    Hejsan!

    Är nu inne på min andra Saab som dricker olja.
    Går rakt på sak.


    Har en 9-3 SS Aero -04 som dratt ca 9liter olja på nu ca 750 mil..
    Nu pratar vi minst 9L eftersom i nuvarande läge är oljenivän inte högst upp...

    Bilen har gått 4600mil och samtliga servicar är gjorda av Beköbil i Sisjön.
    Bilen har aldrig vart trimmad lr liknande.


    Mekaniker har inofficiellt sagt till mig att det i regel är kolvringarna på Aerons motor som är dåliga, och att de alltid åtgärdar problemet genom att helt sonika byta ut hela motorn mot en ny.

    Kommer ingen blårök och den ryker inte. Läcker heller inte någonstans undertill.

    Frågade mekanikerna i fråga som hade hand om min bil och han trodde det var blocket, och ville byta, som sagt, hela motorn. 34,000 för en -06 samt 10,000 för motorbyte. Jag bad få att avvakta..

    Saab själva vill inte stå för någonting. Garantin har gått ut. Har dock hört att om samtliga servicear vart gjorda hos Bekö att jag skulle få förlängd motorgaranti ( Bra försäljknep, Jag gick ju på det.. )

    Länsförsäkringar som min snälla mekaniker ringde och pratade med ville inte ta på sig det. Och företaget som jag köpte bilen av vill heller inte vara med och betala, inte heller deras försäkringsbolag vill vara med och betala.. Dels för att det är mitt eget företag, och dels för att jag tycker Saab borde ta på sig det.


    Tycker det är underligt att man köper en splitterny bil år 2004.. 2 år senare är motorn more or less redo för skroten, trots att den auktoriserade firman man köpte den av gjort samtliga servicear..

    Till saken hör att vi har en identisk bil med samma problem. ( den har dock gått 200mil mer men är annars helt identisk.. )

    Pratade med Nordic och dem tyckte detta var sjukt samt frågade om jag tagit upp det här. Så jag tänkte vrfr inte..


    Någon som har tips på vad man kan göra...?
    Tänker aldrig betala 43,000 för en motor som i snitt håller 2 år. Och om jag skall egna pengar på motorn kommer det bli trimmbara delar istället.. skiten verkar ju ändå förfalla av sig själv.


    Tacksam för tips, kommentarer och allmänna reaktioner.

    Mvh!
    ________
    Acer8m
    Kör: Saabar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356

    Re: 2 x SS Aero Drar Olja, Saab vägrar åtgärda...

    Citat Ursprungligen postat av Acer8m
    Hejsan!

    Är nu inne på min andra Saab som dricker olja.
    Går rakt på sak.


    Har en 9-3 SS Aero -04 som dratt ca 9liter olja på nu ca 750 mil..
    Nu pratar vi minst 9L eftersom i nuvarande läge är oljenivän inte högst upp...

    Bilen har gått 4600mil och samtliga servicar är gjorda av Beköbil i Sisjön.
    Bilen har aldrig vart trimmad lr liknande.


    Mekaniker har inofficiellt sagt till mig att det i regel är kolvringarna på Aerons motor som är dåliga, och att de alltid åtgärdar problemet genom att helt sonika byta ut hela motorn mot en ny.

    Kommer ingen blårök och den ryker inte. Läcker heller inte någonstans undertill.

    Frågade mekanikerna i fråga som hade hand om min bil och han trodde det var blocket, och ville byta, som sagt, hela motorn. 34,000 för en -06 samt 10,000 för motorbyte. Jag bad få att avvakta..

    Saab själva vill inte stå för någonting. Garantin har gått ut. Har dock hört att om samtliga servicear vart gjorda hos Bekö att jag skulle få förlängd motorgaranti ( Bra försäljknep, Jag gick ju på det.. )

    Länsförsäkringar som min snälla mekaniker ringde och pratade med ville inte ta på sig det. Och företaget som jag köpte bilen av vill heller inte vara med och betala, inte heller deras försäkringsbolag vill vara med och betala.. Dels för att det är mitt eget företag, och dels för att jag tycker Saab borde ta på sig det.


    Tycker det är underligt att man köper en splitterny bil år 2004.. 2 år senare är motorn more or less redo för skroten, trots att den auktoriserade firman man köpte den av gjort samtliga servicear..

    Till saken hör att vi har en identisk bil med samma problem. ( den har dock gått 200mil mer men är annars helt identisk.. )

    Pratade med Nordic och dem tyckte detta var sjukt samt frågade om jag tagit upp det här. Så jag tänkte vrfr inte..


    Någon som har tips på vad man kan göra...?
    Tänker aldrig betala 43,000 för en motor som i snitt håller 2 år. Och om jag skall egna pengar på motorn kommer det bli trimmbara delar istället.. skiten verkar ju ändå förfalla av sig själv.


    Tacksam för tips, kommentarer och allmänna reaktioner.

    Mvh!
    Ge dig inte, ta ärendet till högre ort.. En bil som är skött enligt bok och helt opillad SKA inte dra nästan 10L olja per 1000mil ..punkt slut..

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Detta om något skulle jag ta till högre ort innom SAAB. Dom skulle få två dagar på sej att ta ett beslut inte en sekund längre... Sedan skulle jag kontakta kvällspress, Sverker, Allmäna reklamationsnämden + ALLA övriga instanser och media jag kommer på.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    tipsa lämplig tidning??

    typ automotorsport, eller skandalblaskan aftonbladet??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    172
    Err.. Hur menar saab att garantin har gått ut på en bil från -04?
    Någon form av motorgaranti mot ett allmänt känt problem måste
    ju finnas...
    Om bilen inte har vart trimmad så ska den väl fan hålla mer än 2-3 år?
    Det förutsätter ju att man inte försöker köra bana eller våldar bilen
    onödigt hårt..
    Jag skulle stå på mig. Dra in dina konsumentombud i detta snarast.
    Lycka till.

    /C
    Folk är idioter.. jag är också folk...
    Fiser omkring i en 9-3 SS diesel -08
    ( förra bilen var en 9-5 Aero -01.. )

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 271
    Maila Collin? Nån nytta ska man väl ha av honom?
    Fattar inte... har man inte mera än 2år maskinskada?
    En polare åkte till Saab med en 5,5år gammal 9000 A50 och fick lambdasond + en massa andra saker/givare bytta när den betedde sig illa.
    Är det inte samma försäkring?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av perr
    tipsa lämplig tidning??

    typ automotorsport, eller skandalblaskan aftonbladet??
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av perr
    tipsa lämplig tidning??

    typ automotorsport, eller skandalblaskan aftonbladet??
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å andra sidan kanske SAAB gör något åt de dåliga motorerna isåfall..?

  9. #9
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av perr
    tipsa lämplig tidning??

    typ automotorsport, eller skandalblaskan aftonbladet??
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å andra sidan kanske SAAB gör något åt de dåliga motorerna isåfall..?
    ja de e förvisso sant eller åtminstone så att de blir samma godwill som på t7 spisarna.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å varför då?? SAAB redan har klargjort att dom inte tänker ta detta på garantin och kommer dom undan detta så försöker dom med nästa.. å nästa.. å tillslut gäller det även en bil som du äger/köpt. Finns f*n ingen som helst anledning att vänta med detta... Ge dom ett par dagar, tala om precis vad som kommer hända utan hot och sedan är det bara att dra igång mediaracet.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  11. #11
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å varför då?? SAAB redan har klargjort att dom inte tänker ta detta på garantin och kommer dom undan detta så försöker dom med nästa.. å nästa.. å tillslut gäller det även en bil som du äger/köpt. Finns f*n ingen som helst anledning att vänta med detta... Ge dom ett par dagar, tala om precis vad som kommer hända utan hot och sedan är det bara att dra igång mediaracet.
    var typ precis så jag menade!

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Är det bara jag som reagerar på att det är en SS? Att 9-5orna tar olja är ju inget nytt, men jag var tämligen säker på att problemet var isolerat till T7-motorerna.
    Ni som jobbar som mekar på Saab, eller har kontakter på högre ort, vad säger ni?
    Jag hörde nämligen om en bil som kom från Göteborgstrakten och hade full servicebok. Trots detta syntes det tydligt att stiften aldrig var bytta och troligtvis inte oljan heller på bra länge. Denna bil hade rullat runt 10 kmil. Kommer tyvärr inte ihåg vilken firma i GBG som hade stämplat, men det var en auktoriserad Saabverkstad iaf.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å varför då?? SAAB redan har klargjort att dom inte tänker ta detta på garantin och kommer dom undan detta så försöker dom med nästa.. å nästa.. å tillslut gäller det även en bil som du äger/köpt. Finns f*n ingen som helst anledning att vänta med detta... Ge dom ett par dagar, tala om precis vad som kommer hända utan hot och sedan är det bara att dra igång mediaracet.
    var typ precis så jag menade!
    Åkay.. då missförstod jag dej..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  14. #14
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    Citat Ursprungligen postat av Hotrodder
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    fast kan vara bra å vänta lite grann med de, ge dom i saabs ledning en liten chans först innan!kan vara dumt å göra våra saabar ännu mer svårsålda
    Å varför då?? SAAB redan har klargjort att dom inte tänker ta detta på garantin och kommer dom undan detta så försöker dom med nästa.. å nästa.. å tillslut gäller det även en bil som du äger/köpt. Finns f*n ingen som helst anledning att vänta med detta... Ge dom ett par dagar, tala om precis vad som kommer hända utan hot och sedan är det bara att dra igång mediaracet.
    var typ precis så jag menade!
    Åkay.. då missförstod jag dej..
    inga problem, menade bara att man kan gå lite högre upp i saabs styrelse innan man går på media, men givetvis, lyssnar dom inte på högre ort så tveka inte å gå till media!

  15. #15
    orjan.aslund@se.gm.com

    Maila och fråga om detta är premiumservice.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Hej!

    Clas A. här på forumet har ju fått sin motor bytt på garantin. Använd hans erfarenheter när du pratar med Saab.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=#954488

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    17
    Kolla backventilen på vevhusventilationens låglast del.
    Laddtryck i vevhuset är inge bra...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag hörde nämligen om en bil som kom från Göteborgstrakten och hade full servicebok. Trots detta syntes det tydligt att stiften aldrig var bytta och troligtvis inte oljan heller på bra länge. Denna bil hade rullat runt 10 kmil. Mvh Stoffe
    Stiften på en SS byts vid 12000mil första gången.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    55
    Tack för all svar..

    Som sagt sen innan.
    Bilen är helt orginal och har inte rullat en meter på bana.


    Skall först å främst ringa Saab igen och säga att ja vill.. överklaga.. deras beslut.. och kanske nämna den repsons jag fått här och antalet besöker.. Ifall de inte redan vet..

    En annan fråga.. Fick idag "pinkeye" på bilen..
    Kort sagt, vänster Xenonljus är nu rosa istället för.. isblått/vitt.
    Antar att nånting är fel.. och att de kommer kosta svinmkt..

    Är det samma sak här? Ingen garanti, no nothing..?
    Börjar tröttna lite nu faktiskt.. Skall först och främst tacka för alla tips och råd. Ringer dem imorgon och säger att jag helt enkelt inte accepterar Nej just nu.. På någon av bilarna..

    Mvh!
    ________
    Acer8m
    Kör: Saabar

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Tror inte det rör sig om ett konstruktionsfel som i 9-5:ans fall. Isåfall hade det basunerats ut i media för länge sedan med tanke på att bilmodellen har drygt 4 år på nacken.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0T Aero -01
    Av Mållee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 02:59
  2. Min 9-5 aero -00 drar olja
    Av Degnell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 23:08
  3. 9-5 Aero -00 drar olja
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 06:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •