Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Första 400 milen med 9-5 2,0t Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23

    Första 400 milen med 9-5 2,0t Biopower

    Passerar snart 400 mil med våran nya 9-5 2,0t biopower. Känner mig väldigt nöjd, har enbart kört E85 och ligger på en förbrukning på ca 1,05 blandad körning vilket är bättre än jag väntat mig. Bilen känns pigg och beter sig i olika situationer som man förväntar sig, inga obehagliga överraskningar trotts att vi enbart kört på vintervägar.

    Några detaljer irriterar mig. Vi har en kombi. När det samlas snö på bakre kofångaren så ställer den till problem vid växlande temperaturer. När den smälter så hamnar den mellan kofångaren och karsossen och skapar ett ispansar som gör det omöjligt att öppna luckan. Enkelt iof att få bort men satan så irriterande när man skall ha upp lucka i all hast.

    I mittkonsollen mellan växelspak och armstöd/förvaring så sitter en fyrkantig plastsak som ser ut som en ventil. Denna har en jävla förmåga att lossna och hamnar alltid under sätet eller så. Vetefan dess funktion men ofta har jag ett gapande hål där när denna pryl är på rymmen.

    Gällande svårigheter med kallstart när man kör med E85 så har våran snällt startat i -20 då den stått utan motorvärmare i 24 timmar.

    Nu behöver bilen tvätta men väntar på blidväder så man slipper att hela bilen blir ett ispaket : )
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: Första 400 milen med 9-5 2,0t Biopower

    Citat Ursprungligen postat av Lazyman
    I mittkonsollen mellan växelspak och armstöd/förvaring så sitter en fyrkantig plastsak som ser ut som en ventil
    Mynthållare? Det använder jag den som, i vilket fall som helst skall den inte lossna.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Aha, mynhållare, bugar och tackar. När den trillar lös så blir det snarare en sparbössa med ganska stort ikast : )
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 201
    Grattis till nya bilen.

    Dra inte för stora växlar på förbrukningen. Under vinterhalvåret har de flesta mackar E75 eller snällare uttryckt "E 85 vinterkvalité"

    Det gör att förbrukningen faller. Är det sedan så att det är knappa 75% etanol blir felet större.

    Jag och två till på jobbet åkte Jet E 85 under säkert 3 månader. Alla bilarna fick startsvårigheter och drog 0,5-1,0 dl/10 km mer bränsle. (Vad gör man inte när den kostar 6,99) Kontrollerade man etanolhalten med Tech II visade den 85% stumt.Tydligen är det max på mätområdet. Saab hade varit ute för detta tidigare. Etanolhalter runt 90%+. Vanligtvis visar kanske E 85 75-80%.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Iof så är det ju en teori, men på många av de mackar jag tankar har de både E85 och E75. Men det är ju möjligt att det har samma i båda tapparna på vintern.
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    najs som lite OT så har pappas biopower gått lite över 6000 mil nu den är uttagen 3 december 05 så lite drygt 1 år ..
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    1,05 blandad körning verkar lite för bra.
    Firmans BioP sörplade i sig 1,15-1,2 på landsvägen när den var ny med E85 (förra vintern). Visserligen var tempot lite över det lagliga, dock inte mycket, ca 120.
    En annan sak jag märkte var att när sommardäcken kom på ökade förbrukningen med ca 0,5dl/mil vid likvärdig körning

    Min erfarenhet att E85 och korta körsträckor (många kallstarter) på vintern inte är så lyckad kombination, den förbrukar enorma mängder bränsle. Tycker mig märka en klar ökning av förbrukningen när det blir riktigt kallt, dvs ner åt -20°.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Senaste tankningen 58 mil på 60 liter. Iof så var 54 av dessa landsväg.

    Kanske min bil som e lite udda.
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 201
    Låg fart, E75 samt tankar om att man skall köra in bilen försiktigt.

    Vi har 6 st Biopower på avdelningen. Vår olderman har kört ca 5000 mil på i snitt 1,13. Alla andra ligger nog någon dl högre.

    Det är rejält kärvt att komma under litern med en orginal Biopower. Då får det vara plattmark och farter kring 80.

    Varför skulle din bil vara udda. Håller med Urban. Kring 1,2 är mer realistiskt.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Senaste 55-milatrippen (landsväg) stog färddatorn på 0,98. Låg på ca 110 mest hela tiden.
    Bilen var då tankad med Etanol (ca 35liter) och innan det var det bensin och etanol varannan gång i några tankningar.

    Bilen ska snart in på 4500 mila service.

    Man kan ju tänka sig att Saab lyckats göra 07:orna snålare ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Tja inga 80 utan efter det som står på skyltarna +10 till 20 på 90 och 110, enbart E4. Hållit koll både på hur mycket jag tankar och hur mycket bilen rullar. Stämmer dessutom med färddatorn. Svårt att tro att de mackar som har både E75 och E85 smugglar in E75, men det har säkert slunkit i lite E75 på mackar som bara har en tapp.

    Men mer realistiskt, kan inte bli mer realistiskt än att kolla hur mycket man kör och hur mycket man tankar. Himla svårt att räkna fel.
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Det vore ju faktiskt för väl om Saab har justerat S/W för minskad förbrukning till M/07...

    Min har glupande aptit, i alla fall med lite tyngre högerdoja. 630:orna står vidöppna @ WOT.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    39
    Alla mackar serverar E75 från första oktober 2006 till någon gång i vår då det blir E85 igen.
    Glada hälsningar Lello

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Lello
    Alla mackar serverar E75 från första oktober 2006 till någon gång i vår då det blir E85 igen.
    Jösses, du har ju helt rätt. Kollade på OKQ8 och det stämmer. De säljer E75 i alla E85 tappar från 1/11. Övriga bolag gör samma sak.

    Dåså, då får vi alla ihop min förbrukning med andra ord : )
    -----------------------------------------
    9-5 2,0 t SportCombi Biopower -07 (Nocturne Blue)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Lazyman
    Citat Ursprungligen postat av Lello
    Alla mackar serverar E75 från första oktober 2006 till någon gång i vår då det blir E85 igen.
    Jösses, du har ju helt rätt. Kollade på OKQ8 och det stämmer. De säljer E75 i alla E85 tappar från 1/11. Övriga bolag gör samma sak.

    Dåså, då får vi alla ihop min förbrukning med andra ord : )

    Fast lite fel hade jag.... första november var visst .. stog det hur länge dom har E75? När kan man räkna med E85 igen?
    Glada hälsningar Lello

Liknande ämnen

  1. Min första bil: Saab 9-3 2.0t Biopower 2007
    Av Järnsnoken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:55
  2. Första Biopower utbytesaktion?
    Av Geert i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 18:27
  3. Första 300 milen med 9-3 SC 1.8t Vector -07.
    Av Julleruff i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 10:01
  4. 1,5 liter milen?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •