Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Det här är ju inte klokt! (Soppa problem)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Det här är ju inte klokt! (Soppa problem)

    Hej alla! Första posten här

    Jag har ett märkligt problem.

    Min bensinmätare/DTE verkar ligga 300km efter.
    Tankar jag fullt så börjar bensinmätaren röra sig efter ca 300km, den står på fullt ända tills dess, samma sak gäller för DTE.

    Just nu verkar den vara skapligt tom då jag kört ca 600km, dock visar mätaren på halva. Skulle jag tanka fullt så får jag snällt vänta ca 300km innan den börjar röra på sig.

    Den har funkat perfekt fram tills nu, ett tag så stog den på fullt hela tiden, och ibland började den röra på sig efter 100km osv...
    Kan man på något sätt resetta hela systemet?

    DTEn borde ha varit uppdaterad av den förra ägaren då det är en 03a?

    Tacksam för svar.
    SAAB 9-3 AERO SS - 03

  2. #2

    Hade samma fel ....

    ....på min 9-3ss -03. Fick byta tankgivaren på min bil. Gick lyckligtvis på garantin för mig.
    Saab 9-3ss Areo -03

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Hade samma fel ....

    Citat Ursprungligen postat av w_e_s_s_e
    ....på min 9-3ss -03. Fick byta tankgivaren på min bil. Gick lyckligtvis på garantin för mig.
    Hade du exakt samma fenomen som mig?

    Antar att du fixade felet innan bilen hunnit bli 2 år gammal va?

    Försökte de uppdatera DTE innan de gav sig på givaren?
    SAAB 9-3 AERO SS - 03

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612

    Re: Hade samma fel ....

    Citat Ursprungligen postat av sOnicen
    Citat Ursprungligen postat av w_e_s_s_e
    ....på min 9-3ss -03. Fick byta tankgivaren på min bil. Gick lyckligtvis på garantin för mig.
    Hade du exakt samma fenomen som mig?

    Antar att du fixade felet innan bilen hunnit bli 2 år gammal va?

    Försökte de uppdatera DTE innan de gav sig på givaren?
    Det kan lika gärna vara MIU som är boven.....

    Har hänt ett antal gånger
    Hinner inte med allt.....

  5. #5
    Jag hade samma fel. Visade full tank i 25-30 mil innan den började röra på sig.
    Saab 9-3ss Areo -03

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Citat Ursprungligen postat av w_e_s_s_e
    Jag hade samma fel. Visade full tank i 25-30 mil innan den började röra på sig.
    Så har jag på min med. Men den rör ju på sig och visar ju "rätt" ju närmre tom tank man kommer. Så jag har inte brytt mig om att försöka fixa det.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Vad exakt är MIU?


    Ok, verkar vara ett vanligt problem, riktigt störande dock.
    Undrar om man kan fixa det med hjälp av en uppdatering istället för byte av givare för 6000:-
    SAAB 9-3 AERO SS - 03

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    Citat Ursprungligen postat av sOnicen
    Vad exakt är MIU?


    Ok, verkar vara ett vanligt problem, riktigt störande dock.
    Undrar om man kan fixa det med hjälp av en uppdatering istället för byte av givare för 6000:-
    6000:- För en givare het sjukt jue
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    MIU = Huvudinstrument
    Man lär så länge man lever.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Fick en tänkbar "ghetto" lösning av kollegan.

    Han tycker att jag ska prova hälla i K-sprit och/eller en Bensintillsats för att se om det är kondens eller smuts som är orsaken.
    Vågar man verkligen lita på detta??

    Det är förövrigt fastställt att Svenska Bil tar ca 6000:- för att åtgärda problemet. Om det inte hjälper vill de ha en 1500:- extra för en uppdatering av programvaran, om det inte funkar, ja då vet de helt enkelt inte.
    SAAB 9-3 AERO SS - 03

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Tänkte bara meddela att jag har pratat med en meck angående problemet. Tydligen är detta fenomen vanligt då man byter från 98oktan till 95oktan. Under 3 år kördes min bil på 98oktan av den förra ägaren, 4 månader efter att jag tankat med 95 började problemet, även vanligt på mercedes och audi tydligen?

    Hör och häpna, efter 2 98oktanstankningar och diverse bensintillsatser fungerar mätaren!

    Så ni snålisar, ut och tanka V-power!
    SAAB 9-3 AERO SS - 03

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av sOnicen
    Hör och häpna, efter 2 98oktanstankningar och diverse bensintillsatser fungerar mätaren!
    Helt otroligt . jag fick två soppatorsk i rad på min nyinhandlade 9-3 SS 2003a. Första gången stod mäteren på precis på det röda. Andra gången mellna det röda och kvarts tank. Hittade det här Forumet och sökte på soppatorsk. Läste ovanstående och fyllde tanken med 98BF. Står nu nästan längst ned på tom med 23 km kvar enligt DTE. Kan det verkligen vara sant alltså. Ska köra tomt ett par gånger bara för att konstatera att det stämmer, sen får det väl bli 98 oktan då.

    Är det nån risk att bränslepumpen beckar igen om jag tömmer tanken ett par gånger?

    Tack för tipset
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Ja, det är inte bra för pumpen att köra tomt. Undvik detta.

  14. #14
    Ja jag kände det på mig så det blev ny tank i morse. Skulle i alla fall upp på Essingeleden och det är ju ingen höjdare att få bensinstopp där i rusningstrafik. Jag kunde höra Vinyl 107s trafikinformation inom mig.
    "Och här har vi en idiot till som har fått soppatorsk i vänsterfilen. Titta han studsar ut med reservdunken i högsta hugg, precis som om han vore förberedd. Måste vara en Saab ägare"
    Nä den situationen vill jag inte vara med om :

    Men jag är ju likväl nöjd om jag kan komma ned till slutet på det röda nu flera gånger utan att få bensinstopp.
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Jag har samma problem på min. Efter 20 körda mil visar mätaren på fullt. Efter drygt 35 körda mil fick jag in 32 liter och mätaren visade över 3/4 tank. En tank är 62 liter så det är ju inte lite fel den visar. Jag har även fått soppatorsk en gång. Lampan för låg bensinnivå tändes mätaren stod vid gränsen till det röda. Jag hade väl en mil hem till mcaken där jag brukar tanka och dit kom jag inte.

    Uppdatering av DTE vad innebär det? Jag har svårt att tro att det är gjort av förra ägaren. Kostar det mycket och finns det en chans att det löser problemet? Jag har ingen större lust att tanka 98 oktan i en 2.0t, men hellre det än pröjsa 6000 för en givare. Låter riktigt skumt att kotantalet ska påverka.

    Bilen: 9-3 ss 2.0t 2003

  16. #16
    har märkt att jag har samma problem som ni övriga har...

    hällt i 98oktan nu ... hoppas det löser sig ...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Men vafan kan det vara på min? Min visar full tank som den skall när jag fyller den, rör sig sakta nedåt men så är den 1mm över kanten till det röda och bilfan hackar till, ingen mack i närheten och så står man still. Färddatorn säger 201km.

    Tusan oxo, jag har ju kunnat lita på denna förr, kunnat köra så tankmätaren lyser, datorn visar typ 71 men icke nu längre, är det chippet/Tech2 som gör det?

    2ggr idag oxo, tusan mä. Precis på vägen in mot Skövde hickade den till, "vad var det?" tänkte jag...nån km till och samma igen, bilen gick slöare o slöare, frikopplade o motorn dog, tur det är nedför (Skara-Skövde vid 10.30-tiden i fm), swisch genom rondellen och bilen gick igång o in på macken, i med 30liter. Bilen startade direkt...o senare på hemvägen (väg 26 med start från Skövde runt 13-14-tiden söderut via Jönköping, väg 31 via Vetlanda till Nybro och så närmade sig datorn 220km o så hickade den till "vafan inte igen". O ingen mack, började snålköra...6 mil kvar...3 mil kvar..wohoo en mack, svängde av och...vafan, nedlagd mack...men skyltfan är kvar, helvete oxo, slösade jag bort nån dl på det, doh!
    10km kvar...Nybro...o så dog motorn...rullade längs kanten o vips så gick den igång igen...några hundra meter o så dog den..rullade in på avtagsväg, stängde av motorn....30sek senare provade jag att starta, yes!
    Snålkörde in via Centrum, fan finns det ingen mack, förbi svärfars hus...o så dog den igen...o sen igång igen...korsning, hoppas det inte kommer nån nu då...wohoo...rullade snabbt ut på andra vägen, 300m kvar till macken..YES! I did it!
    o i med 30liter (ja alltid 98 oktan) ...vågar ju inte full tank nu när ena spännremmen som håller tanken gick när jag var i Göteborg igår kväll.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    syntehetic skrev:
    Men vafan kan det vara på min? Min visar full tank som den skall när jag fyller den, rör sig sakta nedåt men så är den 1mm över kanten till det röda och bilfan hackar till, ingen mack i närheten och så står man still. Färddatorn säger 201km. ........vågar ju inte full tank nu när ena spännremmen som håller tanken gick när jag var i Göteborg igår kväll.

    kan ju bero på att tanken hänger lite snett / att pumphuset flyttat sig lite
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    syntehetic skrev:
    Men vafan kan det vara på min? Min visar full tank som den skall när jag fyller den, rör sig sakta nedåt men så är den 1mm över kanten till det röda och bilfan hackar till, ingen mack i närheten och så står man still. Färddatorn säger 201km. ........vågar ju inte full tank nu när ena spännremmen som håller tanken gick när jag var i Göteborg igår kväll.

    kan ju bero på att tanken hänger lite snett / att pumphuset flyttat sig lite
    Jag hoppas på det, får se om problemet kvarstår nu när remmen är fixad.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

Liknande ämnen

  1. Turbon laddar inte som den skall-för lite soppa? 9-3 Aero-02
    Av -Nasber- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 19:03
  2. Hur vet man om ens soppa pump inte pallar med effekten?
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 21:04
  3. soppa problem av rondellkörning?
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 14:20
  4. og 900 t16 88b startar inte efter soppa torsk(film)
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 21:27
  5. Motorn startar inte. Varvräknare död. Ingen soppa.
    Av RonnyO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •