Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 137

Ämne: Fram med bud på denna bil 9-5 Aero sedan 04/Köpt 05 an

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Konstigt nog men han säger att det drabbar han inget .Han har inget med det att göra säger han.

    Kommer ihåg en gång när jag köpte en Bora v5 för några år sen,för att jag är pettig och gick genom hela bilen inom 3 månader,då hittade jag fel på den för 25000 kr.Dem ville kasta ut mig när jag kom tillbax med alla fel .Tyckte inte om det.

    Om dem inte har nåt med bilen att göra varför är dem såna otrevliga osv när man återkommer med alla fel.

    Eller finns det flera olika försäkrningar ?

    Har glömt att kolla i garanti vilkor,hade fullt upp med bilen så glömde bort.

    Mvh
    Hej!

    Den vanligaste 1-års försäkringen är nog den som Fragus har. Kolla på: http://www.dealerwarranty.se/aboutG.asp?subDo=standard där står nog allt.
    Det är den jag har på RS4:an, fast då heter den premium istället för standard.
    Jag hade standardförsäkringen på min förra bil, och det var inga problem när växellådan och kopplingen rasade. Jag betalade bara 500:- i självrisk trots att reparationen gick på över 30000:- ...och jag behöver väl inte berätta att det var en Saab...??

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  2. #42
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=Big Tom RS4][quote="Aero++":26t1emat]
    Konstigt nog men han säger att det drabbar han inget .Han har inget med det att göra säger han.

    Kommer ihåg en gång när jag köpte en Bora v5 för några år sen,för att jag är pettig och gick genom hela bilen inom 3 månader,då hittade jag fel på den för 25000 kr.Dem ville kasta ut mig när jag kom tillbax med alla fel .Tyckte inte om det.

    Om dem inte har nåt med bilen att göra varför är dem såna otrevliga osv när man återkommer med alla fel.

    Eller finns det flera olika försäkrningar ?

    Har glömt att kolla i garanti vilkor,hade fullt upp med bilen så glömde bort.

    Mvh[/quote]

    Hej!

    Den vanligaste 1-års försäkringen är nog den som Fragus har. Kolla på: [url="http://www.dealerwarranty.se/aboutG.asp?subDo=standard"]http://www.dealerwarranty.se/aboutG.asp?subDo=standard[/url] där står nog allt.
    Det är den jag har på RS4:an, fast då heter den premium istället för standard.
    Jag hade standardförsäkringen på min förra bil, och det var inga problem när växellådan och kopplingen rasade. Jag betalade bara 500:- i självrisk trots att reparationen gick på över 30000:- ...och jag behöver väl inte berätta att det var en Saab...??

    // Thomas[/quote:26t1emat]

    Tackar Thomas !

    Då är det nåt sånt,men får jag som person välja vart ska jag lämna in den eller ??

    Du får nämna att det satt Nordic steg 3 i den oxå .Annars vet fan om den hade rasat .Jag har varit med om liknande som du vet.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #43
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Kortar av citeringarna lite:
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Big Tom RS4":205vpflg
    ...Jag hade standardförsäkringen på min förra bil, och det var inga problem när växellådan och kopplingen rasade. ...och jag behöver väl inte berätta att det var en Saab...??

    // Thomas
    ...Du får nämna att det satt Nordic steg 3 i den oxå .Annars vet fan om den hade rasat .Jag har varit med om liknande som du vet.

    Mvh[/quote:205vpflg]

    No offense nu RS4, ta inte illa upp, inte riktat mot dig personligen utan mer mot oss alla som äggkastande mobb här på forumet....

    Det är inga konstigheter för en "klantig faan" att rasa lådan på en org bil. Kör man sedan en trimmad kärra lite hårt så får man nästan räkna med att lådan riskerar att ramla i bitar.
    Dock har jag flera steg3 och steg3+ vänner som kör hårt som faan utan att lådan ger upp. Ganska förvånande i en del fall.

    Men som sagt, finns både beemers, volvosar och audisar som får reparera lådor. Det är inget speciellt vanligt saab bekymmer...
    Och rasade lådor är inget"vanligt" fel på en saab (eller nån annan bil) heller.


    Det är trist att några personers erfarneheter(uttalanden) snabbt tolkas som standard-fel.
    Jag hävdar att växellådorna faktiskt funkar OK på Saabarna nu för tiden.
    Nordic; BSR o de övriga har trimmat massor av bilar.
    De har ändå inte haft massor av växellådsras.

    Vi kanske skulle försöka nyansera våra erfarenheter lite.
    Men det blir inte lika kul iofs...

    Dagens bilar tål oftast massor av stryk om de är orginal eller hyfsat orginal, däremot åker de in o ut på verkstäderna för oftast irriterande skitfel som de aldrig lyckas få till.
    tex på volvo, audi, vw, och även våra kära saabar:
    krokiga bromsskivor, div lagringar/leder i framvagnen, gnisslande bromsar, taskiga stötdämpare, hög oljeförbrukning, allmänt skrammel m.m.

    men stora saker som motorer o växelådor byts sällan...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #44
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Perr

    Vad jag vet så är växelådor sam sitter på 00-01 är riktigt känsliga för trim specielt med hög vridmoment.Jag har aldrig kört hårt med 1an s växel ,2-4 gånger med 2an-s mest 3a uppåt,aldrig spann jag med bilen.Och växelåda rasade med 2an växel.

    02-03 Är växelådor något bättre jämfört med 00-01 ?

    Fast 04-05 uppåt lär hålla vad jag har hört .Vad kör dina polare för årsmodell på 9-5 or ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Saab rekommenderar 1000mil om man har en extrem körstil med mycket korta sträckor och stadskörning.
    Är det någon tillverkare som inte ger den rekommendationen?
    Jag vet ingen tillverkare som rekommenderar 1000-mila intervall oavsett körstil. Mig veterligt kör alla efter serviceboken.

    Det är väl för fasen inget scoop att T7 motorerna är usla i detta avseende. Alla här känner ju till bristerna med oilsludge och att blunda för det är att lura sig själv.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  6. #46
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=Flåklypa]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":2w8wzqyo
    Saab rekommenderar 1000mil om man har en extrem körstil med mycket korta sträckor och stadskörning.
    Är det någon tillverkare som inte ger den rekommendationen?
    Jag vet ingen tillverkare som rekommenderar 1000-mila intervall oavsett körstil. Mig veterligt kör alla efter serviceboken.

    Det är väl för fasen inget scoop att T7 motorerna är usla i detta avseende. Alla här känner ju till bristerna med oilsludge och att blunda för det är att lura sig själv.[/quote:2w8wzqyo]

    Hej Flåklypa !

    Dem på verkstad ibland rekomenderar detta som han skrev.Kör man hårt samt korta streckor så ska man inte köra med samma olja i 3000 mil även om det är Longlife.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #47
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Perr.Vad kör dina polare för årsmodell på 9-5 or ?

    Mvh

    alla årsmodeller....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Det är väl för fasen inget scoop att T7 motorerna är usla i detta avseende. Alla här känner ju till bristerna med oilsludge och att blunda för det är att lura sig själv.
    Och inte heller är det väl nått scoop att hållbarheten och kvalitén på Saabs växellådor skulle kunnat varit bättre...!

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    [quote=Flåklypa]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":1qmlf0cm
    Saab rekommenderar 1000mil om man har en extrem körstil med mycket korta sträckor och stadskörning.
    Är det någon tillverkare som inte ger den rekommendationen?
    Jag vet ingen tillverkare som rekommenderar 1000-mila intervall oavsett körstil. Mig veterligt kör alla efter serviceboken.

    Det är väl för fasen inget scoop att T7 motorerna är usla i detta avseende. Alla här känner ju till bristerna med oilsludge och att blunda för det är att lura sig själv.[/quote:1qmlf0cm]

    Det är ju heller inget scoop att oljan bryts ner av upprepade temperaturväxlingar oavsett vilken motor den hälls i.
    Kan du inte bara ge ett exempel på en tillverkare som inte rekommenderar extra oljebyten vid många kallstarter, korta sträckor och mycket statskörning? Någon Volvomodell? BMW kanske?
    Fredrik J

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    [quote=Fredrik J][quote="Flåklypa":3nvvo5h1]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3nvvo5h1
    Saab rekommenderar 1000mil om man har en extrem körstil med mycket korta sträckor och stadskörning.
    Är det någon tillverkare som inte ger den rekommendationen?
    Jag vet ingen tillverkare som rekommenderar 1000-mila intervall oavsett körstil. Mig veterligt kör alla efter serviceboken.

    Det är väl för fasen inget scoop att T7 motorerna är usla i detta avseende. Alla här känner ju till bristerna med oilsludge och att blunda för det är att lura sig själv.[/quote:3nvvo5h1]

    Det är ju heller inget scoop att oljan bryts ner av upprepade temperaturväxlingar oavsett vilken motor den hälls i.
    Kan du inte bara ge ett exempel på en tillverkare som inte rekommenderar extra oljebyten vid många kallstarter, korta sträckor och mycket statskörning? Någon Volvomodell? BMW kanske?[/quote:3nvvo5h1]

    Hur enögd får man vara som saabfantast egentligen? Att den aktuella motortypen är mer känslig när det gäller service än snittet är väl ett klart och tydligt faktum?!

    (har själv fått byta kamkedja vid 12700 mil i en 9-5 -02 med helt korrekt servicehistorik och normal körning och skötsel.)
    Toyota Verso 1,8 -11

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är ju heller inget scoop att oljan bryts ner av upprepade temperaturväxlingar oavsett vilken motor den hälls i.
    Kan du inte bara ge ett exempel på en tillverkare som inte rekommenderar extra oljebyten vid många kallstarter, korta sträckor och mycket statskörning? Någon Volvomodell? BMW kanske?
    Vi kommer ifrån kärnfrågan här. Jag vet ingen tillverkare som gör det men det kan hända att det är så. På M3an finns det inget i instruktionsboken (tittade nyss) som säger att man skall göra extra oljeservicar iaf så där har du det exempel du frågade efter.

    Inte nog med att man måste byta olja stup i kvarten, man måste fylla på precis hela jä*la tiden också. Min 9-5 Aero jag hade med vevhusventilations-uppgradering nummer 698459 i ordningen (som f.ö är ett riktigt oproffisionellt hempul) drog helt osannolika mängder olja.

    Kan vi inte bara vara överens om att T7 motorerna är skit i detta avseende jämfört med andra motorer....det känns ju inte särskilt smart att försvara motorn ang. oil sludge när till och med Saab indirekt har erkänt detta. Försäkringsbolagen var inte heller speciellt nöjda med att punga ut för nya T7 motorer hela tiden. Med nya kolvar så är det ju en riktigt stabil knota.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Ja vi drar i väg lite. Den korta resumén är att jag efterfrågade inkluderad service och riktig serviceindikator så Saab slipper bilar som rullar 4-5000mil utan service och svärtar ner varumärket ytterligare. Du undrade om man inte istället skulle göra motorer som håller för denna misshandel. Jag undrar då om du har ett exempel på en tillverkare av motorer som inte tar skada av serviceintervaller på uppåt 5000mil.
    Nog för att din M3-motor är en underbar maskin men den står ju knappast pall för sån misshandel. Förresten har väl den också varit föremål för kamanjer på VANOS.
    Dessutom är jag ingen Saabfantast och 9-5:an jag har blir formodligen den sista.
    Fredrik J

  13. #53
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Nu kommer jag inte ihåg om det dög med en så här gammal bil ((=
    http://www.blocket.se/vi/10791929.htm?ca=8_s
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ja vi drar i väg lite. Den korta resumén är att jag efterfrågade inkluderad service och riktig serviceindikator så Saab slipper bilar som rullar 4-5000mil utan service och svärtar ner varumärket ytterligare. Du undrade om man inte istället skulle göra motorer som håller för denna misshandel. Jag undrar då om du har ett exempel på en tillverkare av motorer som inte tar skada av serviceintervaller på uppåt 5000mil.
    Nog för att din M3-motor är en underbar maskin men den står ju knappast pall för sån misshandel. Förresten har väl den också varit föremål för kamanjer på VANOS.
    Dessutom är jag ingen Saabfantast och 9-5:an jag har blir formodligen den sista.
    Men ge dig nu! Det handlar inte om bilar som ska rulla 4-5000 mil mellan servicarna, det handlar om att T7 motorerna inte klarar helt vanliga serviceintervall. Eftersom Du är så mycket för exempel så kan väl Du nämna en bilmotor som är mer servicekrävande än Saabs T7 motorer förutom rena racemaskiner. Håller dock med dig om att det borde finnas en serviceindikator.

    M3 motorn har helt vanliga serviceintervall och eftersom BMW inte har gått in med några förlängda garantier, ombyggnationer eller extraservicar så antar jag att maskinen klarar detta bra. Att den sedan har dålig tillförlitlighet på Vanosen (Rolls-Royce vanosen) och är känslig för belastning med kall olja är en annan femma men jag erkänner iaf problemet. Men nu gällde detta Saab.

    Sorry för OT Kemal.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  15. #55
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Nu kanske jag är ute och cyklar som jag brukar göra oftast ,men rätta mig gärna om jag har fel..

    Det är väl inga fel på Saab T7 motorer,det äv väl vevhusventilation som ställer till det eller ?

    På min 00 som jag hade,motor drog mängder av olja.01 samma sak även med smidda kolvar i.

    Men det ska va bättre på 04 uppåt då dem har fixat vevhusventilation bättre och det blir väl inga ras,men enligt en del så har dem inte fixat detta oxå.

    Sen att tillverkaren uppger att man ska byta olja ofta då man kör hårt eller korta streckor,hmm har inte läst men vissa på verkstad brukar rekomendera att man gör det oftare specilet om bilen är trimmad.

    Flåklypa:Ingen problem-Alla trådar innehåller Off Topic .

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Men ge dig nu! Det handlar inte om bilar som ska rulla 4-5000 mil mellan servicarna.
    Men det var ju för f-n precis där vi började diskussionen. Jag hävdar som sagt att Saab borde jobba lite hårdare för att få in bilarna på service så att exemplet jag kommenterade där en bil rullat 4500 innan första service inte skulle vara lika vanligt. Du svarade med nån kommentar om att Saab istället skulle göra bilar som höll.
    Visst är M3-motorn en racemaskin men du tog ju upp den som ett exempel på en motor som behöver mindre service än T7...
    Många bilar har intelligenta serviceindikatorer som "tar in" bilen tidigare om man kör ansträngande, t.ex. BMWs samtliga modeller. Även de som inte har rena racemotorer.
    Visst är Saabs T7 känsligare än andra. Min motor är bytt på motorgarantin...
    Fredrik J

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Visst är Saabs T7 känsligare än andra.
    Nu är vi överens.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Så bra. Då har vi varit det hela tiden...
    Fredrik J

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Den korta resumén är att jag efterfrågade inkluderad service och riktig serviceindikator så Saab slipper bilar som rullar 4-5000mil utan service och svärtar ner varumärket ytterligare. Du undrade om man inte istället skulle göra motorer som håller för denna misshandel.
    Hmm... jag tror nog inte att alla havererade T7-motorer havererat pga 4-500 mils serviceintervall! Inte har då mina vänners och deras vänners vänners bilar gjort det iallafall, då dessa bilar sköts minutsiöst vad gäller service och underhåll! Och trots detta blivit behäftade med totalhavererade motorer...

    Det är nått annat som ligger till grund för att, som du säger, problemet har "svärtat ner varumärket ytterligare", och det är nog en alldeles för känslig och dåligt konstruerad motor som inte ens håller i originalutförande...

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  20. #60
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=Big Tom RS4]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3ud0szk7
    Den korta resumén är att jag efterfrågade inkluderad service och riktig serviceindikator så Saab slipper bilar som rullar 4-5000mil utan service och svärtar ner varumärket ytterligare. Du undrade om man inte istället skulle göra motorer som håller för denna misshandel.
    Hmm... jag tror nog inte att alla havererade T7-motorer havererat pga 4-500 mils serviceintervall! Inte har då mina vänners och deras vänners vänners bilar gjort det iallafall, då dessa bilar sköts minutsiöst vad gäller service och underhåll! Och trots detta blivit behäftade med totalhavererade motorer...

    Det är nått annat som ligger till grund för att, som du säger, problemet har "svärtat ner varumärket ytterligare", och det är nog en alldeles för känslig och dåligt konstruerad motor som inte ens håller i originalutförande...

    // Thomas[/quote:3ud0szk7]

    Det är dåligt vevhusventilation som ställer till det hela.Rätta mig om jag har fel.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Köpt en 9-5 Aero Sedan -04.
    Av RZ i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 15:50
  2. Rutor fram på en 9-5 aero sedan ?
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 12:02
  3. Köpt backspgel till saab 9-5 98års sedan, hur koppla?
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 12:45
  4. Någon som / hur många har köpt 19" och sedan ångrat sig
    Av EuphoniC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 19:00
  5. Är denna Saab 9-5 Aero sedan orginal ??
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •