Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Ni med F28 och F40 i olika Saabar. Läs här!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222

    Ni med F28 och F40 i olika Saabar. Läs här!

    Jag fick en liten ide om ett register med alla dom som har och kör med F40 och F28 i sina saabar.
    Så att man vet vilka som kör med den lådan, i vilken bil, vilka modifieringar som behövs, vilka konfigurationer med koppling och liknande som fungerar osv.
    Tanken är att det ska resultera i ett register så att man lätt kan få tag i varandra, en Faq eller kanske en "How to" för blivande F28 och F40 användare.
    Låter det vettigt?
    Skriv några rader här eller Pm'a mig, så ska jag sammanställa det!

    Edit: La till F28 i topic.


    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    854
    Har inte F40, men det kan ju vara intressant för framtiden......

    MVH Bengan...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    69
    Medlem#
    5988
    Gör en likadan med F28..

    Det är ju ruskigt många som kör den med..

    Även om den är betydligt enklare att montera..

    Men det skapar ju ändå en hel del frågor kring den lådan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    vadstena
    Inlägg
    51
    Ja är mycket intreserad av hur denna kovertering går till !!!!
    (sorry om jag lånade tråden lite)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Visst kan man ha med F28 också, men för det krävs att dom som använder F28 och F40 kontaktar mig så att jag kan sätta igång med arbetet!

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Ingen som känner sig manad att dela med sig av sina erfarenheter?

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 367
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av Saab900STC
    Ingen som känner sig manad att dela med sig av sina erfarenheter?

    Mvh Anders
    Jo visst...jag tycker det är schysst att hjälpa varandra..
    Jag skjuter till med lite info till F40....
    (Så kanske man inte får så många mail på garaget)

    Var ska vi börja då???

    Drivaxlar!!
    Mellanaxel från 9-5
    Viggen drivaxlar båda sidor kör jag...
    Testa att montera en kortare axel som flera andra gjort...men på min bil fungerade det inte alls...

    Koppling!!
    Första test året körde jag med Cossi sinter och 9-5 Aero tryckplatta..
    Det klarade mer än vad någon trodde...

    Växellådsfästen!!
    Där har nog alla olika funderingar på hur det ska se ut och vilket som fungerar bäst...jag byggde helt nya och det funkar bra....

    Slavcylinder!!
    Kör med 9-3 SS orginal...

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Ludvika, men bor i Hokksund(Norge)
    Inlägg
    222
    Kanon Johan!
    Flera!
    Jag vet att ni finns!
    Själv har jag samma koniguration förutom att jag har 25mm kortare drivaxel på vänster sida.
    Egentillverkat svänghjul i alu-mek med hard-ox som slitplatta.
    SPEC steg6 koppling till Ng900 men med stelt centrum som har cossie-splines.
    Svänghjulet är förövrigt lika tjockt som på 9-5 eller 25mm tjockare än orginal om man hellre vill säga så.
    Egen producerade motorfästen.

    Edit: Glömde...
    Quaife ATB till 9-5 som modifierats för att passa i F40'n

    Mvh Anders
    Nothing beats displacement!!!!
    Medlem nr: 5185

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    Lägger till den infon jag kan själv om min F28a.

    Orginal drivaxlar.
    Hydralisk viggenkoppling.
    Slavcylinder från og9-3.
    Motorfästen från min gamla ng900-låda.

    Specialbyggt växellänkage.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Kommer F28 lådan från Opel Calibra turbo ?

    Var kommer F40 lådan i från?

    Vad gör F28 resp F40 bättre än orginal lådorna förutom en 6:e växel?

    Vilken passar bäst på min kärra? (ng900T)

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Kommer F28 lådan från Opel Calibra turbo ?

    Var kommer F40 lådan i från?

    Vad gör F28 resp F40 bättre än orginal lådorna förutom en 6:e växel?

    Vilken passar bäst på min kärra? (ng900T)
    Ja F28 kommer från Calibra, men modell är jag lite osäker på, men troligen turbo med 4hjulsdrift

    F40 kommer från 9-3ss/sc Diesel Finns ju även F40 till bensinare, men den kopplingskåpan passar ej på gjutgärnsblocken.

    Den största fördelen med F28 & F40 är hållbarheten.

    F28 passar bäst på din bil.

    Lite andra frågor jag själv har.

    Hur passar spakstället från 9-33ss/sc för wirestyrning i 9-3/9-5?
    slipper man modifiera karossen?

    Hur passar överföringen i torpeden för wirar? Måste man ta upp större hål?

    Även lite frågor om vilka svänghjul, kopplingar osv som passar.
    Själv hade jag tänkt mig Viggentryckplatta, men en kralligare fjädrad- lamell.

    Passar på att efterlysa växellådshus till F40 diesel ev bara kopplingskåpan.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 367
    Medlem#
    1774
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Lite andra frågor jag själv har.

    Hur passar spakstället från 9-33ss/sc för wirestyrning i 9-3/9-5?
    slipper man modifiera karossen?
    *Passar rakt i ord. bulthål

    Hur passar överföringen i torpeden för wirar? Måste man ta upp större hål?
    * Nej, inte om du gör en platta som du sätter wire styrningen i

    Även lite frågor om vilka svänghjul, kopplingar osv som passar.
    Själv hade jag tänkt mig Viggentryckplatta, men en kralligare fjädrad- lamell.
    *Jag körde med 9-5 svänghjul samt 9-5 Aero tryckplatta och cossi lamell, funkerade kalas för dom pengarna

    Passar på att efterlysa växellådshus till F40 diesel ev bara kopplingskåpan.
    [/i]
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Kommer F28 lådan från Opel Calibra turbo ?

    Var kommer F40 lådan i från?

    Vad gör F28 resp F40 bättre än orginal lådorna förutom en 6:e växel?

    Vilken passar bäst på min kärra? (ng900T)
    Japp, F28 kommer från Opel Calibra Turbo 4*4. Motorn som den lådan är till heter C20LET.

    F28 har, som Rickard skrev, bättre hållbarhet samt är lite mer tätstegad än din orginallåda. Ska vara lite mer lättväxlad också.

    Mvh
    Chrisse

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    För eget intresse och andras med antar jag.

    Är det enklare att montera en F28 låda i en 9000 än en F40.

    Och är det ens att tänka på att försöka få i en F28 i en saab 9000?

    Med tanke på M.L:s tråd här på forumet, så verkar det ju inte vara gjort i en handvänding att stoppa i F40 låda i 9000. Tänkte då om det skiljer mycket mot en F28 låda?


    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    vad säger bilprovningen?
    det märks ju snabbt att bilen är 6 vxl
    KÖR: Saab 9-3 Viggen Nordic Extreme ÅKER Opel Astra -06
    http://www.garaget.org/?car=6862

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hur har det gått att besikta din med F40 Johan?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    854
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hur har det gått att besikta din med F40 Johan?

    Han besiktiade idag, och kom igenom..... GRATTIS!!!!

    Men han besiktiade inte med "sommarmotorn"....


    MVH Bengan...
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av AB_AERO
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse
    Hur har det gått att besikta din med F40 Johan?

    Han besiktiade idag, och kom igenom..... GRATTIS!!!!

    Men han besiktiade inte med "sommarmotorn"....


    MVH Bengan...
    Grattis!

    Antar att han bytte ut både motorn och lådan till besiktningen! Är ju lite jobb att göra det till varje besiktning...

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    592
    Citat Ursprungligen postat av ViggenSthlm
    vad säger bilprovningen?
    det märks ju snabbt att bilen är 6 vxl



    Inte en chans att de upptäcker det, besikta min bil igår och det är ju inte så att de precis kör en lång runda och kör i genom hela växel registert. Hon körde typ ett par hundra meter i 1 och 2:an och sen in på bromstest.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    Citat Ursprungligen postat av ViggenSthlm
    vad säger bilprovningen?
    det märks ju snabbt att bilen är 6 vxl



    Inte en chans att de upptäcker det, besikta min bil igår och det är ju inte så att de precis kör en lång runda och kör i genom hela växel registert. Hon körde typ ett par hundra meter i 1 och 2:an och sen in på bromstest.
    Om den som besiktar bilen ska lägga i backen så märker han/hon att backen inte ligger där, utan 6:an. Och den ska ju inte finnas på en ng900...

    Hur ligger backen på F40 lådan? Jämnte 1:an?

Liknande ämnen

  1. vilka olika tryckpattor och lameller sitter de i olika 9000?
    Av tummen87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 23:48
  2. Ang olika ljud i saabar (motorljud)
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 14:46
  3. 240mm kopplingar på olika saabar?
    Av Klister i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •