Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddtryck vs. turbo steg 3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169

    Laddtryck vs. turbo steg 3?

    Hej

    Har i nuläget en helt orginal 9k 2.3T -94. Har siktet inställd på steg 3 till våren. Bilen har snurrat 32k nu å va jag vet så är inte turbon bytt. Har lite problem med att den tappar laddet så jag har funderat på att renovera eftersom de kommer väl krävas mer av turbon med steg 3? På SlTurbo kostar de 3000:- å renovera men samtidigt kostar en upgraderningsturbo 5000 http://www.slturbo.com/prod_turbo_uppgrad.htm

    Har ingen aning om hur mkt bilen laddar (ska ladda) med steg 3 men de står ju att max laddtryck är 1.3bar. Jämför man med SP, Maptun så klarar ju deras första uppgradering 2 bar. Samt att SlTurbo skriver ju att kapaciteten på deras är 250hk? Är väl ungefär lika mkt som orginalsnurran klarar?? Sen när man kört med steg 3 några månader så blir man väl sugen på mer mos å då räcker väl knappast turbon till över 300hk . Ska jag renovera, köra med turbon som den är eller lägga mer pengar på ett bättre aggregat??
    9000 CSE 2.3T -94

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av wolfpack
    Ska jag renovera, köra med turbon som den är eller lägga mer pengar på ett bättre aggregat??
    Finns nog många bra svar på det, beroende på infallsvinkel.

    JAG skulle i den sitsen skippat både renovering och 5000-kronorsuppgraderingen, och tyckt att det blev någorlunda värt pengarna först med steg2-uppgradering + 360-lager. Då hamnar man å andra sidan i pengar som gör att det kanske vore bättre att lägga T25-basen på hyllan helt och hållet, till förmån för en turbo som är riktigt dimensionerad från början.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169
    ok.. Men jag har inte så mkt pengar, ligger i lumpen .. kan du rekomendera nån turbo? Kan man köpa begagnat eller va anser du?
    9000 CSE 2.3T -94

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag skulle helt enkelt kört med befintlig turbo "som den är" tills ekonomin tillåter införskaffande av nåt rejälare. Att lägga en redan skral kassa på renovering/förbättring av en Garrett T25 är enligt mig pengar i sjön.

    Att köpa rätt turbo billigt är inte lätt. Då jag själv har mitt "på det torra" har jag halvtaskig koll på begagnatmarknaden, men ett generellt intryck är att snålheten väldigt lätt bedrar visheten. Låt turbon kosta, eller låt bli.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Sätt på en halvsats och lite trim till de och väntar tills du har pengar för uppgradera turbon.
    Vill du trimma vidare är kanske ett byte till tdo4 18T 6# och sen gå vidare från de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Orginal laddtryck med Steg 3!?
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:47
  2. [LÖST] Lågt laddtryck Steg 3
    Av kallski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 14:09
  3. Laddtryck. 1,4bar normalt? Nordic steg 3. T25 turbo.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •