Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 Bromsskivor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    16

    9-5 Bromsskivor



    Är det någon som kan och vill genom att hjälpa till med en arbetsbeskrivning på byte av bromsskivor både fram o bak på en 9-5 Aero - 00? I FAQ:en hittade jag inget matnyttigt utan behöver lite hjälp av någon som vet ordningen, dimensioner och ev. fällor.

  2. #2
    Ska göra detta själv snart så jag har läst på lite...

    Fram
    1 Lyft bilen och ta av hjulen
    2 Tryck tillbaka bromskolven med polygriptång
    3 Demontera bromsokets två fästskruvar, Häng upp oket.
    4 Demontera bromsskivans låsskruv
    5 Lyft av bromsskivan

    Bak
    1 Lyft bilen och ta av hjulen
    2 Tryck tillbaka bromskolven med polygriptång
    3 Demontera bromsokets två fästskruvar, Häng upp oket.
    4 Släpp på parkeringsbromsjusteringen (genom ett hål i navet på bromsskivan)
    5 Demontera bromsskivans låsskruv
    6 Lyft av bromsskivan

    Glöm inte justera in parkeringsbromsen.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Bromsskiva, framhjul

    Demontering
    1. Lyft bilen och demontera hjulen.
    2. Tryck tillbaka bromskolven med en polygriptång.
    3. Demontera bromsokets två fästskruvar. Häng upp bromsoket i fjäderbenet med ett spännband.
    4. Demontera bromsskivans låsskruv.
    5. Lyft av bromsskivan.

    Montering
    1. Tvätta ren den nya bromsskivan samt kontrollera att bromsskivans
    anliggningsplan mot navet är fritt från rost, grader eller dylikt.
    2. Kontrollera att navets anliggningsyta mot bromsskivan inte är rostig eller smutsig när bromsskivan monteras. Placera bromsskivan på navet och momentdra bromsskivans låsskruv och gängsäkra med Loctite 242. Åtdragningsmoment 4 Nm (3 lbf ft).
    3. Montera bromsoket, gängsäkra med Loctite 242 och momentdra skruvarna. Åtdragningsmoment 117 Nm (86 lbf ft).
    4. Montera hjulet.
    Åtdragningsmoment 110 Nm (81 lbf ft).
    Sänk bilen och trampa på bromspedalen för att trycka ut bromsklotsarna.
    Kontrollera bromsvätskenivån.
    Provkör bilen och kontrollera bromsfunktionen.
    Observera
    Vid åtdragning av hjulskruvarna ska hjulet hänga fritt.


    Bromsskiva, bakhjul, rörligt bromshus

    Demontering
    1. Lyft bilen och demontera hjulet.
    2. Tryck tillbaka bromskolvarna med en polygriptång.
    3. Demontera bromsokets två fästskruvar och häng upp bromsoket.
    4. Släpp efter på parkeringsbromsjusteringen.
    5. Demontera bromsskivans fästskruv och ta av bromsskivan.

    Montering
    1. Innan montering påbörjas: Tvätta ren den nya bromsskivan samt kontrollera att bromsskivans anliggningsplan mot navet är fritt från rost, grader eller dylikt.
    2. Kontrollera att navets anliggningsyta mot bromsskivan inte är rostig eller smutsig när bromsskivan monteras. Placera bromsskivan på navet och dra bromsskivans låsskruv med Loctite 242 nr. 74 96 268. Åtdragningsmoment 10 Nm (7.4 lbf ft).
    3. Justera parkeringsbromsen.
    4. Lägg Loctite 242 nr. 74 96 268 på bromsokets fästskruvar och montera bromsoket och fixera bromsröret. Åtdragningsmoment 80 Nm (59 lbf ft).
    5. Montera hjulet. Åtdragningsmoment 110 Nm (81 lbf ft).
    Sänk bilen och trampa på bromspedalen för att trycka ut bromsklotsarna.
    Observera
    Vid åtdragning av hjulskruvarna ska hjulet
    hänga fritt.
    Kontrollera bromsvätskenivån.
    Provkör bilen och kontrollera bromsfunktionen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    16

    9-5 Handbroms



    Tack för beskrivningarna. Det borde inte vara något problem att fixa detta. Återstår bara en sak, justeringen av handbromsen. På gamla 9000 var det ju 6mm insexskruv från baksidan. Hur är det på 9-5:an?

  5. #5
    + släpp på finjusteringarna inne i bilen vid handbromsen
    + ta av bakhjulen
    + tänk dig bromsskivan som en klocka! snurra på skivan tills du har ett utav bulthålen mellan kl. 12-13 så finns det ett kugghjul som man ska rulla på med tex:en skruvmejsel
    skruva tills det RECIS börjar ligga an sedan e det bara att justera resten inne i bilen på juster skruvarna
    hoppas detta inte låter helt konstigt, blir det problem så PM:a så ska jag förklara mer

  6. #6
    Hej !

    Nu har jag bytt skivor och backar för första gången (för mig) på min 9-5:a. Det va ganska enkelt fast det tar lite tid om man vill vara noggran och det vill man ju.

    Man klarar sig med vanliga verktyg dock behövs en 7mm insex och en 18mm hylsa dessa verkar lite "udda".

    Sen måste man släppa på handsbromsen som beskrivs ovan för att få loss skivan bak. Jäka skit konstruktion, man ska pilla på ett "kugghjul" henom ett litet hål. Sen läste jag på kartongen till handbromsbackarna att dom även passar Opel från -69....hmmm hur känns det att man har samma delar som en opel från 69 i sin 9-5:a?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  7. #7
    Hej!
    Jag har en 9-5 -99 och letade efter det lilla kugghjulet kl 12-13 genom bulthålen. Såg bara en fjäder?

    Är det annorlunda på min eller får jag titta en gång till?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av flennstrom
    Hej!
    Jag har en 9-5 -99 och letade efter det lilla kugghjulet kl 12-13 genom bulthålen. Såg bara en fjäder?

    Är det annorlunda på min eller får jag titta en gång till?


    Titta en gång till... den finns där.

    Kan vara "gömd" under massa bromsdamm




  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    För er som icke hittar den lilla "sporren" / "kugghjulet" så sitter det kl 13 på vänster sida och kl 11 på höger sida..Sitter på så sätt att man helt enkelt trycker en flat skruvmejsel rakt in för att snurra på den..Och den ser inte ut som ett kugghjul, mer fyrkantig.
    Fakta är dock att ser du den övre fjädern så ser du snart "sporren" för den ligger emot fjädern.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Åsa
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Ska göra detta själv snart så jag har läst på lite...

    ...
    ...

    5 Lyft av bromsskivan

    ...
    ...

    Detta var lättare sagt än gjort!!!

    Höll på i flera timmar med hammare - gasolbrännare - kylspray - 556 - slägga - Avdragare. Slutade med att jag demonterade hela hjulspindeln och massakrerade den rejält. Försöket med avdragaren slutade med att det rök flisor ur bromsskivan ......

    Lösningen var att med vinkelslipen kapa nästan ända in till hjulspindeln och därefter sätta en huggmejsel som kil och knacka med hammare. Då sprack skivan nästan omedelbart. Därefter var det lätt att demontera skivan med några hammarslag.

    Resultat: Höger fram ca 5h - Vänster fram ca 10 min
    9-3 1,8t -05, 9-5 2,0t -00
    RIP: 9000 2,3 CS -94, RIP: 9000 2,0 CD -90, RIP: 900 GL -84

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Vill inte skryta. Men hade iaf lite tur som lät en kompis, f.d. Saabmeck göra detta. Min -02 har ju alu-nav. Som de satt fast hade det blivit dyrt om jag försökt själv. Gäller fram alltså. Sen fick ja de "nya" skivorna med hårdare ytlegering. Dessa ska inte slå sig lika lätt som org.skivorna. Och la på Green stuff fram. Trevligt resultat för mig.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av surferboy
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Ska göra detta själv snart så jag har läst på lite...

    ...
    ...

    5 Lyft av bromsskivan

    ...
    ...

    Detta var lättare sagt än gjort!!!

    Höll på i flera timmar med hammare - gasolbrännare - kylspray - 556 - slägga - Avdragare. Slutade med att jag demonterade hela hjulspindeln och massakrerade den rejält. Försöket med avdragaren slutade med att det rök flisor ur bromsskivan ......

    Lösningen var att med vinkelslipen kapa nästan ända in till hjulspindeln och därefter sätta en huggmejsel som kil och knacka med hammare. Då sprack skivan nästan omedelbart. Därefter var det lätt att demontera skivan med några hammarslag.

    Resultat: Höger fram ca 5h - Vänster fram ca 10 min
    Man slår på kanten. Länge. Då kommer den att lossna.Första kvarten tror man inte det fungerar. Sen hoppar den plötsligt av. Den som tar fram vinkelslipen visar tecken på kort stubin...
    Fredrik J

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Åsa
    Inlägg
    13

    Re: 9-5 Bromsskivor

    Inser att mitt svar är lite i senaste laget ....

    Min poäng var att man inte behöver lägga ned så mycket energi på att försöka knacka loss en skiva som ändå skall av. Ett snitt med vinkelslipen och några lätta slag med hammaren. Voila! Skivan är väck.

    Erkänner dock att jag började bli lite sur när jag efter 4h hade prövat kylspray, gasbrännare, hammare, handslägga, stora släggan (Kändes lite kymigt att ligga under bilen och dra till så mycket man orkar - undrar om hjullagret verkligen gillade det ....)
    9-3 1,8t -05, 9-5 2,0t -00
    RIP: 9000 2,3 CS -94, RIP: 9000 2,0 CD -90, RIP: 900 GL -84

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: 9-5 Bromsskivor

    Citat Ursprungligen postat av surferboy
    hammare, handslägga, stora släggan (Kändes lite kymigt att ligga under bilen och dra till så mycket man orkar - undrar om hjullagret verkligen gillade det ....)
    Det är det som är grejen. Man ska inte slå på skivan bakifrån utan man slår framifrån. Tekniken är att skivan "studsar" loss. Slår man bakifrån snedställer man skivan och sen får man kanske ta loss kapen till slut. Att slå på kanten är lite tröstlöst. Man kan slå och slå och slå och plötsligt hoppar den loss. Bokstavligt talat...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor 9-3SS?
    Av xtrem i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 01:02
  2. Bromsskivor
    Av kojje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 08:39
  3. Bromsskivor ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 23:21
  4. Borra begangade bromsskivor
    Av Bolero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •