Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: og900 T16 -88...blivande förstabil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    og900 T16 -88...blivande förstabil

    Tänkte lägga upp en tråd om min bil, 900 T16 -88. Köpte den i höstas med tanke att ha den som förstabil när jag fyller 18. Har gått ca 25500 mil. Motorn är chippad till ca 200 hk (Speedparts steg 1). 3"-system ifrån katalysatorn och bakåt. Är dock en del att göra på den. Förra ägaren fick "spanska flaggan" i vindrutan vid senaste besiktningen. Anledningen var upprostade länkarmsinfästningar fram på båda sidor. En "sjukdom" hos og900. Men men, bara att svetsa. Sen ska även bla vita skärmblinkers monteras, bakrutejalusi, stereobyte (sitter bara! kassettspelare i), vä bakdörr och baklucka måste bytas (rosthål, se bilder), IC ska bytas mot en från 9000 T, öppet luftfilter och lite fler mätare ska i. Ratten ska bytas mot en 3-ekrad Luisi i trä.
    Och JA, jag ska göra något slutsteget i skuffen. Lutar åt att jag flyttar det till bakom ryggstödet på baksätet istället + att dra om sladdarna lite. Ser inte så snyggt ut just nu.

    Kommentarer? Klicka på bilderna för att se i större strl.

















    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    kommer nog bli kanon det där.
    väntar på en väldokumenterad tråd med många bilder
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Snygga fälgar

    Köpte 2st sånna nya idag
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Snygga fälgar
    Tack! Men de behöver fräschas upp. Är lite gulaktiga i färgen just nu. Kanske syns på bilderna om man tittar riktigt noga. Är det någon som har tips på hur man gör för att fälgarna ska återfå sin glans?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Ännu en saab-älskare som vet vad man ska ha för första bil!

    Jag själv är snart 18 och i garaget står min 900 Aero t16 -84. Så vi kan nog ha en hel del gemensamt.
    Har bytt det mesta som du planerar att göra och även lagat en del rost

    Har du några frågor vore det jättekul att diskutera

    Mvh Tim

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Kunde inte låta bli att sparka igång bilen idag och köra en runda på en skogsväg. Skoj!! Bara att sätta i batteriet och starta. Inga problem! Då har den ändå stått sen i slutet av november. Lite knack/rassel ifrån motorn dock, men inga varningslampor lyste. Kan det vara ventilerna kanske? Tycker att det tystnade sen när motorn fått jobba lite.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Kunde inte låta bli att sparka igång bilen idag och köra en runda på en skogsväg. Skoj!! Bara att sätta i batteriet och starta. Inga problem! Då har den ändå stått sen i slutet av november. Lite knack/rassel ifrån motorn dock, men inga varningslampor lyste. Kan det vara ventilerna kanske? Tycker att det tystnade sen när motorn fått jobba lite.
    brukar vara så när de står ett tag tar en stund innan hon blir varm och får upp trycket och oljan. men det ska tystna efter en stund
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Uppdaterar tråden med några nya bilder på bilen. Titta inta för noga på dem! Är HEMSKT skitig då jag ej hunnit tvätta av den . Så fort snön försvunnit så ska jag se om jag inte kan börja svetsa lite i framvagnen.













    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Nu äntligen börjar det hända saker kring bilen. Var på skroten idag och skaffade en baklucka och en vä bakdörr. Luckan är riktigt fin och dörren är åtminstone bättre än den som sitter på nu.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Ser trevligt ut!

    Vart i södra småland bor du? Bor själv utanför Vetlanda.. I Småland.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Vart i södra småland bor du? Bor själv utanför Vetlanda.. I Småland.
    Jag bor utanför Torsås, ca 4 mil söder om Kalmar.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Mörlunda
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Vart i södra småland bor du? Bor själv utanför Vetlanda.. I Småland.
    Jag bor utanför Torsås, ca 4 mil söder om Kalmar.
    Inte så långt ifrån mig då, bor 2mil från Hultsfred

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Hultman
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Vart i södra småland bor du? Bor själv utanför Vetlanda.. I Småland.
    Jag bor utanför Torsås, ca 4 mil söder om Kalmar.
    Inte så långt ifrån mig då, bor 2mil från Hultsfred
    Jaha, där ser man! Ibland är världen liten.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Idag rev jag ut nästan halva inredningen tror jag. Sålde slutsteget igår och köparen ville ha med remote-kabeln.
    Först fick jag riva ut hela baksätet, sen tröskelplåten hö bak och vika undan mattan. Och inte nog med det, jag fick även plocka ut passagerarsätet och den tröskelplåten där. Men det räckte ju inte, utan jag fick även plocka bort mittkonsollen (med förvaringsfack) och undre instrumentbrädan. , för att sedan kunna dra ut den lilla kabeluslingen. Mycket jobb för så lite, men men. Jag ska ändå dit med ett nytt slutsteg framöver så det gjorde inte så mycket. Nu fick jag ju ändan ur vagnen och började skruva med bilen iaf.
    Lägger till lite bilder ifrån dagens operation. Kan tyckas vara stökigt, men jag sorterade inte så väl denna gången . Får göra det nästa gång istället.













    Som bonus även en bild på "rallyjohan himself" när han är igång. Tur att man satt så långt inne i bilen så man inte syns så mycket .

    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Uppdaterar med lite bilder ifrån gårdagens svetsjobb. Tanken var från början att farsan skulle hjälpa till med svetsningen, men sen gick han och fick ryggskott så jag fick snabbt försöka få tag i en annan svetsare. Det lyckades och vi har kommit en bit på väg iallafall.





    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    ser ju hyfsat bra ut ju.. hade du gjort det själv?
    köpte en saab 900s 91- för inte så längesedan heller men den ska pillas med till vintern. då ska ja börja med en projekt tråd här också.
    vad har du för planer med bilen förresten?
    saab 900 s 91:a

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av saab_900i
    ser ju hyfsat bra ut ju.. hade du gjort det själv?
    Nej, inte jag utan min farbror som har svetsat åt mig. Han har mer erfarenhet av det.
    Planer? Jag hänvisar till garaget-länken i min signatur. Där står lite mer specikt.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Ojojoj, här var det LÄNGESEN det hände nånting!!!! Dock har det hänt mer med bilen, vilket är bra . Hmm, skäms på mig att jag inte uppdaterat den här projekttråden .

    Nåväl, vad har hänt under tiden då? Jo, jag har bytt baklucka, fjäderskålar, spindelled hö fram övre, länkarm hö fram nedre (drog ju av gängorna till stötdämparfästet på den gamla, monterat tillbaka drivaxel och hela kittet på högersidan, bytt P-ände och styrväxeldamask på högersidan, införskaffat annan vä framdörr, monterat vita skärmblinkers och (framför allt) svetsat i stort sett klart vid länkarmsinfästningarna. Har bara några små ställen kvar som ja måste byta ut, bla fästena till bromsslangarna fram. Har även hittat en del dåliga ställen i bakvagnen med som jag måste gå över.
    För er som undrar över de maskinella delarna, såsom 9000-IC och batteriböj tex, så kan jag säga att det kommer under vintern. Nu handlar det bara om att få ner den på hjul så snabbt som möjligt så att den kommer in i ett garage.
    Men, vad vore en rejäl uppdatering av projekttråd utan bilder?? Ingenting, så därför kommer här nu en hel del bilder på vad som hänt under sommaren/hösten.


    Ahh, nya friska grejer.



    Testade att lägga på jalusiet bara för att se hur det såg ut. Blev faktiskt inte så dumt tycker jag. Ska ha det sen tänkte jag.



    Färdigsvetsat på höger-sidan. Som sagt ska jag byta plåten vid fästet för bromsslangen.






    Jaha, då var den röda luckan lackad blå invändigt och monterad på plats. Kabeldragningen var ganska spännande, tog ett BRA tag innan jag fick igenom alla kablar på rätt ställe. På skroten där jag köpte luckan var de så smarta så de hade bara knipsat av kabelstammen uppe vid gångjärnen med en avbitare. Nåväl, det hela lyckades till slut iaf.



    Svetsat på vänstersidan med.


    Som sagt så var inte fjäderskålarna de allra bästa.




    Sådär, monterat och klart.


    Ny P-ände.



    Även ny styrväxeldamask. Fy vilket mickel det var med att få den på plats, speciellt när den inre klämman skulle på plats, trångt och bökigt!!



    Jaha, här har vi då den däringa dörren ja nämnde om. Notera de vita skärmblinkersen också.

    Vidare kan jag också nämna att jag skaffat annan kromgrill. Just de..var på Vallåkra och hittade en sån här instrumentpanel som man sätter i radiouttag inkl 3 mätare. Sålde mätarna på tradera och fick för dem 170 spänn mer än vad jag gav för allt vid inköp, så det blev ganska bra.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ser bra ut! Utöver den gamla bakluckan och den dåliga dörren så ser den ut att vara i fint skick! Visst är det kul att kunna skruva dit nya grejer?

    Förstår inte att du orkade demonterade mer eller mindre hela bilen invändigt för att köparen av slutsteget ville ha med remote-kabeln.

    Har du lackerat bakluckan själv?

    Mvh

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Fint skick?? Ja, förutom att dörrarna e slut så.. Vill helst byta alla dörrar, men får se. Ja, jag sprutade faktiskt luckan med sprayburk.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

Liknande ämnen

  1. behöver hjälp med förstabil
    Av DeaZz i forum Allmänt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 15:30
  2. En blivande julklassiker!
    Av Turbo_Danne i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-25, 14:04
  3. Förstabil / Mycket bil för pengarna?
    Av nanil i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 09:51
  4. Blivande Saab-köp
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 01:01
  5. Bra förstabil
    Av micjac i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •