Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Helt död 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39

    Helt död 9000

    Tjenare! Min bil har börjat krångla och behöver hjälp så att inte problemet inte uppstår. Det är så att jag precis ryckt in i lumpen, och de första 2 veckorna får man ju inte gå utanför så hade ingen chans att starta bilen.

    Så den har stått helt stilla i 2 veckor med -10 och snöat som fan, sen igår när jag skulle åka hem gick det inte starta den alls, va inge fel på batteriet för alla lysen lös helt klart och vi provade även med startkablar(ingen lång stund dock). Tänkte åka och hämta den idag testa bärga igång den. Men eftersom jag vill inte att problemet ska uppstå igen nu när den kommer stå stilla i 1 vecka till. Har precis bytt stift också kan det ha med de att göra?
    Ge mig lite råd nu så jag inte står där och får åka looser nästa vecka också
    .
    Kan även tilläga att den aldrig varit svår startad förut när den bara stått max 3 dagar.
    Bilen är en 9000 aero års 96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    434
    Tror nog det är batteriet som har gjort sitt. Testa med ett fungerande batteri.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Okej men om det nu är det som är problemet vad rekomenderar ni för batteri? Inte ett för dyrt batteri bara.

    Ska testa först att ta ut det och ladda det och se om de behövs fyllas på det kanske ser helt friskt ut.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Kul va och hämtade bilen idag, den var helt tvärdöd gick inte med startkablar eller bärga igång den heller. Fick bärga hem den kul typ 5 mil . Någon som har nå tips på vad man ska göra?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Om batteriet är helslut fungerar det inte ens med startkablar. Bara nytt batteri som gäller..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-25 klockan 10:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Jo men om du försöker bärga igång den ska det ju funka eftersom den tar ström från generatorn. Kan de vara nått som frusit i elsystemet som gör att den inte startar?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-25 klockan 10:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Låter ju som det är tändkassetten som gett upp. Du kände möjligtvis ingen mysko doft under huven. Jag förutsätter att den snurrade runt på startmotorn.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Strandhem Malmö
    Inlägg
    138
    Medlem#
    4279
    Generatorn laddar inte (försummbart) förrän motorn är igång. Det varvet du får på motorn/generatorn när du drar/bokserar igång bilen räcker inte om batteriet är kasst.

    Testa ladda batteriet alternativt testa med ett annat som du vet fungerar.
    Testa också som förra inlägget sa, att lukta om det osar bränd el från tändkassetten.

    Mvh / Markus...
    Medlem #4279 - Markus Jönsson
    Mercedes E-Klass -09 (Final Edition)
    Mercedes A-Klass -09

    Saab 900t -91 T-Grön

  9. #9
    kan vara lite alt möjligt.
    Du sa den var svårstartad.Kanske soppa pumpen.
    Pumparna brukar nästan alltid lägga av när man stänger av motorn.
    Kolla om det surrar!!
    There Is No Power Without Power

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Har kollat runt lite i bilen nu och jag tror det har blivit en ispropp men är inte säker. Kollade på tändstiften igår och dom var helt snustorra även fast jag har försökt starta ett antal gånger. Bränslepumpen låter som den ska när man slår på tändningen. Har kört in bilen i varmgarage nu och hällt ner k-sprit, det sköna var att när jag bärgat bilen till varmgaraget och provade få igång den var den skit nära på att komma igång men sen blev det som vanligt igen.

    Ska låta den stå i varmgarage nu i några timmar sen testa igen om den inte vill starta då, får jag väll kolla på tändkassetten men hur ser man om en sån är dålig/trasig?

  11. #11
    oftast så brukar det lukta bränd elektronik.
    Annars tar du upp kassetten och sätter i stiften i kassetten och jordar stiften med en kabel ner i toppen bara.Kör på starten och kolla om det kommer gnista
    There Is No Power Without Power

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    67
    Jag har haft ett liknande problem med min 9000, batteriet hade varit lite trött en längre tid, till slut gick det inte längre, gick inte ens att få igång med startkablar.
    Bytte batteri sen gick den igång direkt.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Ska testa byta batteri när jag åker till varmgaraget, men tycker det inte borde vara batteriet eftersom stiften är ju snustorra.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-25 klockan 10:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    39
    Problemet löst , va en ispropp testade allt bytte batteri funkade inte de testade tändkassetten satt stiften gnistra och det gjorde dom. Sen när jag började bärga hem den så la jag i 2an och då plåppade den igång och nu går den så fint så .

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    skönt att det löste sej
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

Liknande ämnen

  1. Larmdioden dog helt.. 9000 -97 A50
    Av daspunner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-14, 09:24
  2. [LÖST] Går helt plötsligt på GLT 9000
    Av Joo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:50
  3. motorn på en 9000 turbo 85 är helt låst
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 21:16
  4. Elhissar helt döda - 9000 CSE -95
    Av Goforit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 19:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •