Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Styrdonet låst för modifiering (chippning) PowerChip

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462

    Styrdonet låst för modifiering (chippning) PowerChip

    Kan ett styrdon som tidigare varit trimmat av någon firma, sedan återställd till original vara låst för modifiering?
    Försökte chippa min SAAB 9000 CS 2.0t -96 hos powerchip, men gick inge vidare. Bilen startade men slocknade sedan igen. Hade typ ingen tomgång.

    Någon själ som kan svara på min fråga?
    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Låter som immobiliseringsproblem.

    Prova o immobilisirengsprogrammera boxen. Alternativt ge den samma immo-kod som den hade innan programmeringen om ni har kvar den och har den kunskapen.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Jag har faktiskt ingen aning hur man ändrar sådant. Men om man höll på gasen så var bilen fortfarande igång. VSS:en tror jag inte är problemet i det här fallet.
    Den gick väldigt orent!
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Lyckades du få tillbaka original programvaran?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Jag har faktiskt ingen aning hur man ändrar sådant. Men om man höll på gasen så var bilen fortfarande igång. VSS:en tror jag inte är problemet i det här fallet.
    Den gick väldigt orent!
    Nej helt riktigt...VSS:en var inte problemet. Då hade inte bilen startat överhuvudtaget.

    Men du hade väl nåt fel på tomgångsmotorn?
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Plockade bort tomgångsmotorn gjorde rent den, sedan plockade jag dit den. Blev lite tomgångs pendling men sedan åter gick han till normal. Tog även bort + kabeln till batteriet (nollade minnet)... Därför som han pendlade lite upp och ner tror jag.
    Men kan tomgångs motorn vara orsaken till att den gick som den gick?
    Får nog pröva igen...
    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Lyckades du få tillbaka original programvaran?
    Ja, för han körde tillbaka original programmet och då gick bilen helt normalt. Dock fick jag felkod "Check Engine" - 9 blink.. Fel på styrdonet! Bilen går helt normalt.
    SAAB 9-3 Aero -01

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Sök lite, jag tror faktiskt att det finns fler som haft samma problem med PowerChip om jag inte minns fel (vilket jag kan göra).

  9. #9
    Om det är VSS:n som sätter stopp så hostar motorn till bara sen är den helt död.
    Du fick nog ett konstigt program eller så gjorde de nåt fel när de programmerade lådan.
    När dom sen la tillbaka orginal programmet så gjorde de nåt fel och fick inte tillbaka programmet exakt som det var när dom tankade ur det.
    Det är förmodligen det som hänt och då händer det att den tänder check engine (9 blink) = internt styrdonsfel.
    Motorn fungerar som normalt men med check engine.
    Be powerchip fixa lådan som den var.Dom har klantat sig.
    There Is No Power Without Power

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Om det är VSS:n som sätter stopp så hostar motorn till bara sen är den helt död.
    Du fick nog ett konstigt program eller så gjorde de nåt fel när de programmerade lådan.
    När dom sen la tillbaka orginal programmet så gjorde de nåt fel och fick inte tillbaka programmet exakt som det var när dom tankade ur det.
    Det är förmodligen det som hänt och då händer det att den tänder check engine (9 blink) = internt styrdonsfel.
    Motorn fungerar som normalt men med check engine.
    Be powerchip fixa lådan som den var.Dom har klantat sig.
    Okej! Alltså kan inte lådan vara låst för modd.?? Om det är så, så har Powerchip gjort fel! I och med att jag får fel meddelandet hela tiden, har varit inne på SAAB och släckt den med TECH2.. Men efter att har startat bilen och kört så dyker den upp igen! Kan lådan ha gått sönder när programmet ändrades?
    SAAB 9-3 Aero -01

  11. #11
    Visst kan det vara ett fel,men jag känner igen det.

    Tror att det är checksumman som är fel.
    Men i alla fall så kan man inte låsa lådan på något vis annat än att fysiskt kapa eller löda bort nåt på kortet.

    Ibland när man tankar ur ett program och sedan lägger tillbaka det så blir det fel.Ofta så skrivs FF som 00 och tvärtom när man programmerar.

    Tror nog att powerchip gjorde nåt med programmet.
    /JKBPower
    There Is No Power Without Power

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Visst kan det vara ett fel,men jag känner igen det.

    Tror att det är checksumman som är fel.
    Men i alla fall så kan man inte låsa lådan på något vis annat än att fysiskt kapa eller löda bort nåt på kortet.

    Ibland när man tankar ur ett program och sedan lägger tillbaka det så blir det fel.Ofta så skrivs FF som 00 och tvärtom när man programmerar.

    Tror nog att powerchip gjorde nåt med programmet.
    /JKBPower
    Okej! Det är nog som du säger... Måste nog ha varit något galet med deras "steg1" program också. För bilen gick sk*t. Kan någon annan tuner fixa detta eller måste powerchip som läst ur min låda fixa det så att det blir som det var? Dvs. checksumman blir rätt osv?
    SAAB 9-3 Aero -01

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Intressant att läsa att JkbPower tycks ha bättre koll än de som sysslar med Powerchip...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Helt hopplöst, det går inte släcka "Check Engine" helt.
    Åkte in förra veckan för att släcka felkoden, dom lyckades med att släcka.. Men efter några minuters körande så gick han igång igen.

    Har lådan brakat samman???
    SAAB 9-3 Aero -01

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    var det inte nån som prata om att det var lmm som hade gett som om man fick upp 9 blink på check enginge har för mej att jag har läst detta nån stans..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    var det inte nån som prata om att det var lmm som hade gett som om man fick upp 9 blink på check enginge har för mej att jag har läst detta nån stans..
    9 blink - Internt fel på motorstyrdon.
    SAAB 9-3 Aero -01

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    var det inte nån som prata om att det var lmm som hade gett som om man fick upp 9 blink på check enginge har för mej att jag har läst detta nån stans..
    9 blink - Internt fel på motorstyrdon.
    Vad säger Powerchipp???

    Jag sätter 100:- som JBK sade att checksumman är fel.
    Har du fel checksumma så kan du inte släcka koden, den kommer direkt igen.

    MVh sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    OM jag förstår trådskaparen rätt, så är felkod utläst, rätt?
    (inte bara blink)
    Koden var P0605, rätt?

    OM du svarar "ja" på båda frågorna så tycker jag att det är läge att be Powerchip att återställa bilen till som den var INNAN de började dribbla med ettor o nollor PLUS ersättning för dina utgifter i samband med detta tragiska ärende.

    Du torde finna stöd i den Allmännareklamationsnämndens yttrade för ett litet tag sedan. Där hade en "Trollhättebo" skickat sitt motorstyrdon till en Stockholmsfirma, men det gicka väl ung. lika bra för honom som för dig.
    Bilen startade inte, irman skickaade en "tekniker"och sedan ett nytt motorstyrdon, bilen ville lik förbannat inte starta. Ägaren gick till en verkstad, att återställa eländet gick på 9000 spänn.
    Trimfirman skall ersätta "Trollhättebon" med 13 452 spänn för detta äventyr.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM jag förstår trådskaparen rätt, så är felkod utläst, rätt?
    (inte bara blink)
    Koden var P0605, rätt?

    OM du svarar "ja" på båda frågorna så tycker jag att det är läge att be Powerchip att återställa bilen till som den var INNAN de började dribbla med ettor o nollor PLUS ersättning för dina utgifter i samband med detta tragiska ärende.
    Svaret är JA! Nu är jag inte haj på styrdon, men dom på SAAB sa det. Dom erbjöd mig en felsökning av styrdonet, kalaset skulle gå på några hundra kr. 800 kr om jag inte minns fel!?
    SAAB 9-3 Aero -01

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Erbjud din "trimmare" en chans till att rätta till sina klanterier plus kräv ersättning om du haft extrakostnader i samband med detta strul.
    Vägrar de, så pröva med ett annat styrdon/lämna in på verkstad o kräv ersättning av "trimmaren". Av ARN's beslut så torde du ha den rätten på din sida.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Hur bra funkar powerchip´s programvaror
    Av Henrik_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 18:51
  2. ANG: Chip hos POWERCHIP OCH ITSFUN
    Av DennisV40 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 15:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •