Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kamaxelfundering...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298

    Kamaxelfundering...

    En jämförelse mellan två Saab std kamaxlar, insug:
    Kam 1 - #7561467 (B202 ´86-93) Öppnar 16 BTDC, stänger 44 ABDC, duration 240 grader.

    Kam 2 - #9116690 (B234 ´90-92) Öppnar 13 BTDC, stänger 53 ABDC, duration 246 grader.

    Har jag förstått rätt om jag anser att Kam 1 "ger mer" på högre varv, medans Kam 2 "ger mer" på lägre varv?

    Om jag skaffar ställbart kamdrev och "vrider fram" Kam 2 så den öppnar vid 16 grader (lika som Kam 1), vad händer då, effektmässigt, jämfört med Kam 1?

    Motorn är en B202i med 2,3 topp och 2,1 insug, std i övrigt.


    /Krister K
    /Krister K

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Varför inte kammen från T16 86-88 som ligger på 252 grader? Den är ju vassare än båda dessa. Den är lite dålig att få fjong med på låga varv, men varvar ur riktigt bra.

    Av de två du listat kan man se att den första har lägre nockvinkel och mer overlap, vilket betyder som du är inne på att den ger sämre botten och mer topp om man enbart ser till det. Å andra sidan har den andra kammen lite längre duration, vilket i stort sett har samma påverkan. Svårt att säga vilken av dessa som är vassast. Sedan beror det ju på hur snabbt de öpnnar och stänger också, vilket sällan framgår i kamdatauppgifter.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Anledningen till att jag undrar är att jag har dessa kammar hemma.
    Som jag tolkar 900aero.com så ska det ju vara samma kam på 900 ´86-93. Detta stämmer alltså inte?

    /Krister K
    /Krister K

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Krister K
    Anledningen till att jag undrar är att jag har dessa kammar hemma.
    Som jag tolkar 900aero.com så ska det ju vara samma kam på 900 ´86-93. Detta stämmer alltså inte?

    /Krister K
    Det kan skilja lite mellan 900 och 9000 - jag är osäker. När det gäller 9000 är det i alla fall så, att 85-kammen med varannan låg nock vill man inte ha så klart. 86-88 i T16 utan kat hade man 252-kammen. Därefter, när katten kom, så körde man med 240-kammen du skrev om. Denna satt i 9000i redan när den kom 86. Det finns hur många som helst som stoppat i-kammar i sin T16 och tyckt den gått bättre, trots att de bytt till en exakt likadan kam som innan ifall de haft en katrenad 9000, eller så har de satt i en snällare kam om de haft en 86-88 utan kat.

    Detta hänger ihop med att på den gamla 8-ventilaren kunde man fram tills APC:n kom byta till "EMS-kam" (i själva verket gick det lika bra med GLE, GL och GLS kam) och då fick man verkligen en vassare kam än den rätt konstiga kam som satt i turbon då (man labbade så mkt med avgastryck och grejor i början). Men även T8:orna 82-89 hade samma kam i turbon som "insprutaren", men även där har mången kam bytts till en exakt likadan och givit ett rejält effekttillskott i form av placebo-hästar...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Tack för svaren!
    Blir till att leta 252-kam då.

    /Krister K
    /Krister K

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •