Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 3" DP + racekat på 9K AERO ´97! Tvunget med ny mapp?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    3" DP + racekat på 9K AERO ´97! Tvunget med ny mapp?

    För den har ganska rejäla laddtrycksstegringar för sig på vissa register. Köpte bilen för ett par dagar sedan. Jag har redan räknat med att ha någon firma till att mappa om den. Frågan är bara om det är just programvara kontrat 3" downpipe + racekat som inte funkar. Eller om det kan tänkas vara ngt annat som strular?

    /Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    953
    Tja Johan.

    När man byter till 3" dp så är det bäst att kontrollera och ev justera glt till rätt värde. Kan ha med det att göra.
    /John
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    TD04HL-15T #6 för gärna för sig att skena i laddtryck med öppnare system, framförallt med "racekatt". Ta bort säkringen till APC, kontrollera om det laddar över mitten gula på orginalmätaren ändå. I så fall bör wg-kanalen portas...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Tur att det här forumet finns! Jag har (som så många andra alltid säger) inte blivit färdig till att rycka säkringen. Men jag har ingen graderad mätare ändå ännu. Vad ska GLT vara? 0.45 bar på Aeron eller hur var det? Jag har ju en graderad mätare som ligger som jag lika gärna kan koppla in.

    Tack så mycket för hjälpen så här långt!

    /Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    0,45Bar OCH 2mm förspänning ( "halva hålet". )
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    0,45Bar OCH 2mm förspänning ( "halva hålet". )

    Kanon! Tack så mycket! Ska kolla det när jag får tillfälle!

    /Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Märkligt.. Det gör ingen skillnad alls att rycka 5: ans säkring (APC) Samma laddtryck ändå. Inkl. det skenande trycket. Någon klåfingrig typ som har laborerat med glt på egen hand tro? Satte ju inte i den graderade mätaren, men den laddar precis lika mycket med säkringen i som utan. Alltså till andra "hacket" på det röda. Några teorier?
    Jag ska krypa under bilen imorgon och prova ställa ner GLT.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Märkligt.. Det gör ingen skillnad alls att rycka 5: ans säkring (APC) Samma laddtryck ändå. Inkl. det skenande trycket. Någon klåfingrig typ som har laborerat med glt på egen hand tro? Satte ju inte i den graderade mätaren, men den laddar precis lika mycket med säkringen i som utan. Alltså till andra "hacket" på det röda. Några teorier?
    Jag ska krypa under bilen imorgon och prova ställa ner GLT.
    Hej,

    Det tyder på att du, precis som Airflow skriver, har ett skenande GLT. GLT:et ökar alltså med ökande varvtal, vilket är mer eller mindre regel när man monterar 3" med racekat (eller utan kat) på en 9000 Aero.

    Har man tur går det att åtgärda med en kraftigare membrandosa, annars är det portning av wastegatekanalen som gäller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Märkligt.. Det gör ingen skillnad alls att rycka 5: ans säkring (APC) Samma laddtryck ändå. Inkl. det skenande trycket. Någon klåfingrig typ som har laborerat med glt på egen hand tro? Satte ju inte i den graderade mätaren, men den laddar precis lika mycket med säkringen i som utan. Alltså till andra "hacket" på det röda. Några teorier?
    Jag ska krypa under bilen imorgon och prova ställa ner GLT.
    Hej,

    Det tyder på att du, precis som Airflow skriver, har ett skenande GLT. GLT:et ökar alltså med ökande varvtal, vilket är mer eller mindre regel när man monterar 3" med racekat (eller utan kat) på en 9000 Aero.

    Har man tur går det att åtgärda med en kraftigare membrandosa, annars är det portning av wastegatekanalen som gäller.

    Mvh

    KK
    Hej!

    Varför så känsligt på 9000?

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Kanalen för wg lämnar en del övrigt att önska ur flödessynpunkt på ett #6..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Hmm.. Nu när jag läser vad jag själv har skrivit ser jag att jag beskriver problemet dåligt.
    Alltså tar jag det från början.

    Ett fullt gaspåslag gör att laddtrycket stegrar upp över det röda för att dyka direkt ner tillbaka till botten. Därefter laddar den i en normal kurva in precis på det röda, första eller andra "hacket" på det röda fältet. Detta då naturligtvis fortfarande på fullgas. Laddtrycket ligger nu stabilt hela vägen till varvstopp. Det skenar alltså inte mer efter första "knycken".
    Men hela förloppet är exakt likadant UTAN att jag har 5:ans säkring i.

    Jag vill inte vara envis och dum nu, men skenande laddtryck uppför väl inte sig som jag beskrivit nu? Eller har jag fel? För jag hade ett alldeles för högt GLT på en 9K/ 200 en gång. Den smög iväg på tryck hela tiden samtidigt som den tappade orken för att bränslet inte räckte till.
    Aeron som frågan gäller i detta fallet drar riktigt bra.
    Men naturligtvis köper jag problemet med portningen på mitsusnurran när det är så många som påpekar problemet.

    Mvh/ Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Hmm.. Nu när jag läser vad jag själv har skrivit ser jag att jag beskriver problemet dåligt.
    Alltså tar jag det från början.

    Ett fullt gaspåslag gör att laddtrycket stegrar upp över det röda för att dyka direkt ner tillbaka till botten. Därefter laddar den i en normal kurva in precis på det röda, första eller andra "hacket" på det röda fältet. Detta då naturligtvis fortfarande på fullgas. Laddtrycket ligger nu stabilt hela vägen till varvstopp. Det skenar alltså inte mer efter första "knycken".
    Men hela förloppet är exakt likadant UTAN att jag har 5:ans säkring i.

    Jag vill inte vara envis och dum nu, men skenande laddtryck uppför väl inte sig som jag beskrivit nu? Eller har jag fel? För jag hade ett alldeles för högt GLT på en 9K/ 200 en gång. Den smög iväg på tryck hela tiden samtidigt som den tappade orken för att bränslet inte räckte till.
    Aeron som frågan gäller i detta fallet drar riktigt bra.
    Men naturligtvis köper jag problemet med portningen på mitsusnurran när det är så många som påpekar problemet.

    Mvh/ Johan
    Den överladdar alltså och går i laddspärren vid hastigt gaspådrag..

    Lösningen:
    1. kontrollera och justera GLT till rätt nivå (efter att du portat wg)
    2. kontrollera att slangarna mellan turbo - MV - WG är hela å fina och inte igensatta med oiljeklegg.
    3. Provbyt Mv

    Eftersom bilen laddar fullt även med ryckt säkring har du skenande GLT. En std 9000 Aero ska inte ladda in på rött vid 6000 rpm. Har för mig att maxladd vid 6000rpm ligger på 0,67bar på bilar utan värmeplatta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Ska ta och samla på mig lite grejjer i vecka. Har även hittat bilder på portningen här någonstans. Kan däremot inte göra det just nu men det lär jag göra igen .
    Är det något speciellt som jag ska tänka på i samband med polering/ slipning av WG? Jag ska även se till att skaffa nya packningar för olja och vatten INNAN jag plockar sönder penalerna. Blir lättare så har jag lärt mig vid tidigare tillfällen. Då har man ju stått där med skägget i brevlådan och inte kommit någonstans
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. "Katalysator felaktig funktion" NG9-3 B207 KL Racing Racekat
    Av stolze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:27
  2. Steg 3 med 2,5" sportsytem, 3" downpipe och racekat?
    Av Lindstén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 19:29
  3. Svar: 151
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 13:46
  4. Ferrita helsats, 3"-2,5", racekat. Pris?
    Av K.Andersson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •