Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta drivrem på ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Byta drivrem på ng900

    Är det något särskilt jag behöver tänka på? Eller några särskilda verktyg förutom en hylsnyckelsats?

    Som jag har förstått det borde det räcka med att ta bort luftburken, lossa på de två remskivorna och sedan ta bort remmen. Sätta dit den nya i rätt ordning och enligt det där fina schemat som finns på t.ex. speedparts hemsida. Och sen pressa tillbaka fjädern och fästa den med en 6mm i låstappen.. skruva åt remskivorna och släppa på fjädern igen och låta den spänna remmen. Är det något ytterligare? Och är det något som är bra att tänka på?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 661
    Ska du bara byta remmen och inga löp- eller spännrullar så är det bara att spänna upp spännmeknaismen och låsa med ett borr, lyfta av remmen, på med nya och sedan släppa upp den. KLART!

    Går på 15 min utan att stressa.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Ska du bara byta remmen och inga löp- eller spännrullar så är det bara att spänna upp spännmeknaismen och låsa med ett borr, lyfta av remmen, på med nya och sedan släppa upp den. KLART!

    Går på 15 min utan att stressa.
    Aha, så jag behöver inte ens skruva loss de där två överföringsremskivorna?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Har varit ute och kikat nu, och det var ju busenkelt att spänna upp den där spännaren och kila fast den. Har fått bort den gamla remmen och skall sätta dit den nya.

    MEN! Då upptäckte jag att det övre vänstra löphjulet är borta (Remmen gick sönder och tog väl med sig den). Då undrar jag.. Är det detta löphjulet som är det som heter nummer 1 på den nedersta bilden?

    http://www.autokatalogen.se/afw/uppsala ... ?id=158842



    Vore jättebussigt om någon kan svara hyfsat snabbt, skulle behöva ila iväg och handla isåfall.

    edit: Hmm, beställer nog från Speedparts isåfall. Var en jävla skillnad i pris.. 280 mot 456..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    nr 1 är det löphjul som sitter ovanför generatorn och spännhjulet.

    När min rem gick av var det förmodligen för att lagret i löphjul nr 1 skar. Bara lagret blev kvar av hjulet.

    Kolla hur lagret i löphjul nr 2 är också... Om det skramlar kan det vara lika bra att byta det samtidigt.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    nr 1 är det löphjul som sitter ovanför generatorn och spännhjulet.

    När min rem gick av var det förmodligen för att lagret i löphjul nr 1 skar. Bara lagret blev kvar av hjulet.

    Kolla hur lagret i löphjul nr 2 är också... Om det skramlar kan det vara lika bra att byta det samtidigt.
    Tack för tipset! Skall kolla.. Har beställt löphjul 1 för det saknas helt, var bara den innersta metallringen kvar (den som skruven sitter i). Har förmodligen ramlat ur och ligger nånstans längs någon väg och skräpar.

    Synd att inte Mekonomen hade det löphjulet för isåfall hade jag kunnat få igång bilen idag, men det får bli på tisdag när nr 1 landar på hydro.

    Samtidigt var det tur att det var just det hjulet som gick sönder eftersom det är såpass enkelt att byta, lätt att komma åt och 13mm hylsa (tror det var 13)..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    681
    Såg att du redan beställt men kan annars tipsa om en mycket bra "rep. sats" som Speedparts säljer som innehåller rem och de hjul som brukar slitas mest.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Såg att du redan beställt men kan annars tipsa om en mycket bra "rep. sats" som Speedparts säljer som innehåller rem och de hjul som brukar slitas mest.
    Tack för tipset! Såg också att de hade en rep.sats som hade ett ordentligt förmånligt pris faktiskt.. men jag tänkte att jag tar och byter alla hjul som behöver bytas till våren när det blir lite varmare. Nu vill jag bara ha igång bilen igen och det är kallt att stå på parkeringen och meka i tio minusgrader, så det skall gå så snabbt som möjligt.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

Liknande ämnen

  1. Kan man byta drivrem på en ng900 själv?
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 16:57
  2. Drivrem ng900?
    Av sqr-micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 16:03
  3. Byta drivrem 9-5
    Av colinmcrae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 23:19
  4. Byta drivrem
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •