Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Komptest

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189

    Komptest

    Vågar man göra ett komptest utan olja i motorn? Jag har en motor där tråget är av och tänkte göra ett komptest. Känns lite onödigt att bulta på tråget och fylla med olja eftersom jag antingen ska renovera eller slänga motorn. Motorn står på ett stativ och jag drog runt den med en fast nyckel. Efter ett halvt varv hördes ett svagt svagt pysande och det blev ruskigt svårt att dra mer, normalt?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Jag skulle undvika att pröva utan olja. Gör en kontroll av motorn istället, plocka isär o bedöm. Faktum är att ett sådan kompressionsprov är av begränsat värde. Principiellt skall motorn vara driftvarm när provet genomförs. Likaså med normalt oljefuktade cylinderväggar.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    OK. Så du menar att ett komptest inte är mycket värt jämfört med om man plockar isär den för att se om den är värd att rädda? Alltså om även jag kan se om den är frisk? (Ifall det inte märks så har jag aldrig rivit i en motor förr...)
    Ska iväg imorgon och köpa en Haynes-manual, där står väl vad man ska kolla/mäta?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200
    Haynes är bra på vissa punkter, undrar dock om den kan förklara för "den oinvigde" hur en frisk motor ska se ut med hänsyn till kompressionen?

    //Jenz
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Problemet är att komptestet skall tas med varm motor, alltså nyss varit igång, och med en "naturlig mängd" olja på cylinderväggar. Torra väggar ger låg komp. Du får ett "prov utan värde". KANSKE man kan se vissa skillnader mellan cylindrar, men nja...? Sedan har du ju "problemet" med att köra runt motorn utan smörjning, det vill man ju vanligtvis undvika om man är rädd om motorn?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    DRBoost har rätt som vanligt. Och Kompprov visar heller inte dåliga ringar och spruckna kolvar, utan bara större läckage typ brända ventiler, hål i kolvar och vissa fall skurna kolvar, och naturligtvis trasig toppackning "men inte alltid".
    Ska du kontrollera om ringarna eller kolvarna är spruckna, så behöver du göra ett leak-down test.
    Finns appratur och köpa till detta, men kan vara knivigt att hitta, och kostar en del pengar.
    Har du tillgång till tryckluft, en manometer för luft och en svets eller gasverk med tillhörande pinnar för hårdlödning, så kan du tillverka egen utrusting.

    Men bästa alternativet är just att plocka isär motorn, eftersom du ändå har den lös.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    189
    OK. Tackar för all input. Nu ska jag plocka isär den i molekyler och förhoppningsvis lära mig något på kuppen!

    Några tips på nån bra bok i ämnet "motorrenovering"?
    Saab 9-5 kombi 2.0t från 2002 (150 hk original). Etanolkonverterad
    Locost Super Seven med en B204-motor.

Liknande ämnen

  1. Komptest vid vitrök!
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 15:44
  2. Komptest
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •