Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Extraljus-problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Extraljus-problem

    Har 3 Bosch 100 W extraljus fram. Ibland händer det att de hänger sig när man ska slå av dem för exempelvis ett möte. Ibland kan man "blinka" lite på spaken och så släpper det, men det har hänt några gånger att man helt enkelt fått slå av och på all belysning. Då släpper det. Något som ganska ofta händer är att hellyset slår på när jag startar bilen. Då spelar temperaturen ingen roll, men när det händer när man ute och kör är det oftast under noll eller regnigt och fuktigt väder.

    Det är väl relät skulle jag tro. Men, kan man kanske koppla till fler relän? Eller finns det relä modell lite kraftigare som klarar av så mycket kräm.

    Någon som kanske har något förslag på hur man kan koppla lite kraftigare doningar och vad man ska fråga efter för delar när man köper delarna.
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Extraljus-problem

    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Har 3 Bosch 100 W extraljus fram. Ibland händer det att de hänger sig när man ska slå av dem för exempelvis ett möte. Ibland kan man "blinka" lite på spaken och så släpper det, men det har hänt några gånger att man helt enkelt fått slå av och på all belysning. Då släpper det. Något som ganska ofta händer är att hellyset slår på när jag startar bilen. Då spelar temperaturen ingen roll, men när det händer när man ute och kör är det oftast under noll eller regnigt och fuktigt väder.

    Det är väl relät skulle jag tro. Men, kan man kanske koppla till fler relän? Eller finns det relä modell lite kraftigare som klarar av så mycket kräm.

    Någon som kanske har något förslag på hur man kan koppla lite kraftigare doningar och vad man ska fråga efter för delar när man köper delarna.
    Sitter det bara ett relä som du driver tre 100W med så ere garanterat relät. Sen när det gäller så pass avancerad användning som extraljus = högt strömutag och ideligen på/avslag så bör man satsa på bättre relän. Glöm alla dessa "piratrelän" utan köp Hella eller Bosch så funkar det sedan utan probs. Köp ett dubbelt eller två enkla och dela ljusen på dessa så ett får driva två lampor och det andra driva en ensam lampa. Gör det enkelt för dej och köp sådana med inbyggd säkring (sätt en 10A på enkelampan och 15A på det som driver två) Rejäl strömatning till reläna MINST 4mm² pluskabel (helst direkt från generatorns B+) Sedan separata 2,5mm² kablar till varje lampa. Lika grov jordkabel från varje lamphus (ansluts i lamphållaren) som sedan skruvas på väl renskrapad (plåtren) jordpunkt i chassiet ej aluminium
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Stort tack. Jag tar detta till mig.

    Det är en kompis till mig som fixat dragningen och jag vet att han var noga med att använda feta kablar. Så där är jag nog hemma. Men jag TROR att relät är just Biltema eller motsvarande.

    Sådana däringa relän går väl köpa på typ Mekonomen eller motsvarande?? . Idag kan man väl inte köpa sådant på macken längre?
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Är det allt helljus som inte slår av eller enbart extraljusen?


    Är det allt helljus är det antagligen nått vajsing med bilens originalrelän (HeadLight eller LampControl) i säkringsboxen under huven.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Erber
    Sådana däringa relän går väl köpa på typ Mekonomen eller motsvarande?? . Idag kan man väl inte köpa sådant på macken längre?
    Hella hittar du på Autoexperten även Mekonomen borde ha, men som sagt.. kolla du verkligen får ett Hella, Bosch och inget noname. De flesta bakom disken menar många gånger att dessa funkar lika bra och att det är direkt onödigt att lägga upp de 50-80 spänn extra ett bra relä kostar..
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Körde 4x55w på min Honda med relä ifrån Biltema. Det gör jag inte om!
    Extraljusen hängde sig allt som oftast i tänt läge, och en morgon möttes jag av ett tomt batteri.
    Öppnade relät och såg att kontaktorerna var brända, samt kraftigt korroderade.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Körde 4x55w på min Honda med relä ifrån Biltema. Det gör jag inte om!
    Extraljusen hängde sig allt som oftast i tänt läge, och en morgon möttes jag av ett tomt batteri.
    Öppnade relät och såg att kontaktorerna var brända, samt kraftigt korroderade.
    Är just det som händer med budgetrelän, kontaktytorna blir brända åsså hänger sej skiten (bränner fast)
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207
    Ja, relä-eländet får kosta 500 spänn bara det håller. Det är INTE roligt att på en ganska smal och kurvig landsväg få möte med en timmerbil vars ägare surnar till när man inte bländar av i tid och som dessutom lagt ned HELA sitt livs besparingar på extraljus till sin truck. Det är ju som att titta in i solen och man ser färgade stjärnor i flera minuter efteråt. En tvär kurva och lite för tung högerfot gör saken än mer spännande.

    Ska baxa till detta så fort som möjligt. STORT tack för all hjälp......!!
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Xenonextraljus och problem med störningar OG9-5 -06/-10 Dame Edna
    Av Fredrik_ff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2017-07-02, 23:00
  2. Extraljus problem! Vad ska man välja?
    Av AcidSleeper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 01:04
  3. Extraljus problem...
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 23:23
  4. +, -, jord och andra problem (ang. extraljus)
    Av ullet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •